Min baby er alt for stor…

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.604 visninger
12 svar
17 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. juli 2021

Anonym trådstarter

Kære alle

For tre uger siden var jeg til en vækstscanning da jordemoder skønnede barnet til at være stort. Rigtigt nok sagde scanningen en estimeret vægt på 2800 g i 32+1.

Jeg er derfor blevet scannet igen i dag (35+1) og de estimerer barnets vægt til at være 4000 g.

Må indrømme at jeg er i chok og lidt i vildrede over den høje vægt så lang tid før termin (24. august). Jeg ved ikke endnu hvad konsekvenserne bliver af så høj en fostervækst (skal til lægesamtale i morgen).

Jeg vil meget gerne høre jeres erfaringer, hvis der sidder nogen derude som har oplevet lignende.

Må indrømme at jeg også oplever det som en skam/flovt at mit barn er så stort. Jeg sidder med følelsen af at jeg har gjort noget galt.

Det skal nævnes at jeg er testet for graviditetssukkersyge 2 gange og det har jeg ikke. Jeg er overvægtig, men har overordnet set spist fornuftigt og motioneret igennem min graviditet. Er det mon min skyld at baby bliver alt for stor? 

De bedste hilsner 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juli 2021

Jixy

Profilbillede for Jixy

Babyer er forskellige ligesom vi andre er det, nogen vejer mere end andre. Jeg tænker også genetik kan spille en rolle for om barnet er stort eller lille ved fødslen.

Når du er tjekket for graviditetssukkersyge så er den udelukket, som jo ellers kan være med til at give et stort barn.

Lad være med at slå dig oveni hovedet, selvom det kan være svært . Vent og hør hvad de siger I morgen.

Uanset babys størrelse, så er det vigtigste at baby trives i maven. Om der er andet der skal tages hånd om må læger/jordmødre vurdere. 

Anmeld Citér

21. juli 2021

Anonym

Du har ikke gjort noget forkert!!! Børn er bare mega forskellige. Jeg kender en der fødte en dreng på over 5 kilo - to år senere fødte hun lillesøster på 3 kilo. Hun fejlede intet i hverken den ene eller den anden graviditet, tog ca det samme på og havde samme motions- og kostvaner. Begge børn var sunde og raske, men altså helt forskellige størrelser. Min egen søn vejede 4500 gram og var stor hele vejen igennem graviditeten, altid en del over gennemsnittet. Lillesøster kommer snart og er hver gang det er tjekket skønnet til at være lidt mindre end gennemsnittet. 

Anmeld Citér

21. juli 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11

Du skal ikke slå dig selv oven i hovedet! Der er ikke noget galt med dig eller den måde du er gravid på. Det er ren genetik og biologi. Det samme når folk får børn under gennemsnit. Det er med garanti de samme følelser der kan spille dem et puds

Din baby er umiddelbart større end gennemsnit. Men ved du hvad? Det er overhovedet ikke unormalt! Og så længe baby er glad inde i maven, så er alt i skønneste orden. Det er heller ikke sikkert at det får nogen som helst betydning for din fødsel.. jeg kan huske da jeg ventede den første, han var også en basse godt over gennemsnit, og jeg var bekymret for en mere kompliceret fødsel grundet størrelse. Men! Min JM forklarede mig at store babyer ofte er nemmere at føde fordi de hjælper mere til med deres tyngde. Og, at omkreds på hovedet sjældent varierer ret meget fra en gennemsnits baby til en stor baby. Og hovedet er det der er "udfordringen" under en fødsel, ikke resten af kroppen, da den er blød og bøjelig. så en tykmavet baby med gode elastikker er ikke værre at føde, da det hele er blødt og baby-dejligt  

Til sidst vil jeg minde dig om at det slet ikke er sikkert at de har ret ved begge mine børn har de skønnet 500g forkert. Min nevø skønnede de 1kg forkert! Troede han vejede 3700 men kom ud og vejede 2700.. og de historier har jeg maaaaange af. Også trods vægtscanninger osv. Det kan snyde. Det vigtigste er som sagt at baby trives derinde.  

Anmeld Citér

21. juli 2021

Anonym

Jeg fødte min søn som vejede 5kg, og han havde det fint ved fødslen. Dog blev de nød til at tage ham med kejsersnit pga hans hovede havde de målt til at være for stort. Tænker det fint bare baby har det godt.

Anmeld Citér

21. juli 2021

Anonym

Begge mine børn vejede omkring 4500 g ved fødslen og jeg har aldrig tænkt der var noget i vejen med deres vægt. 
De var sunde og raske og de er helt perfekt og normal størrelse i dag.

Jeg tænker ikke du kunne have gjort noget anderledes. 
Jeg tog mere end 30 kg på med den ene og lige under 10 kg på med den anden og alligevel var de ca samme størrelse

Og så KAN de også måle forkert

Anmeld Citér

21. juli 2021

Carina:-)

Babyer er forskellige- jeg får på trods af type 1 diabetes små babyer . Og det er også atypisk- men mine børn fejler ikke noget. 

Har helt sunde og raske veninder der får større børn end mig - en fik på 5.7 kg og vejede selv 70 kg ved fødsel . Og 58 efter fødsel. 

De vil lade baby blive inde til så tæt på termin det er muligt. 

Og evt lave ks hvis de vurdere du ikke kan føde vaginalt. 

Nyd den sidste tid- og glæd dig til baby.

Anmeld Citér

21. juli 2021

Anonym trådstarter

Kære alle

Tak for alle jeres fine svar. Det er rart at høre lidt erfaringer både fra jer selv og jeres bekendte. 
Som I nævner må jeg have fokus på at baby jo faktisk har det godt i maven.

Og så få lavet en god plan med fødselslæge. I morgen

Anmeld Citér

21. juli 2021

mor til 2 skønne piger .

Kære alle

For tre uger siden var jeg til en vækstscanning da jordemoder skønnede barnet til at være stort. Rigtigt nok sagde scanningen en estimeret vægt på 2800 g i 32+1.

Jeg er derfor blevet scannet igen i dag (35+1) og de estimerer barnets vægt til at være 4000 g.

Må indrømme at jeg er i chok og lidt i vildrede over den høje vægt så lang tid før termin (24. august). Jeg ved ikke endnu hvad konsekvenserne bliver af så høj en fostervækst (skal til lægesamtale i morgen).

Jeg vil meget gerne høre jeres erfaringer, hvis der sidder nogen derude som har oplevet lignende.

Må indrømme at jeg også oplever det som en skam/flovt at mit barn er så stort. Jeg sidder med følelsen af at jeg har gjort noget galt.

Det skal nævnes at jeg er testet for graviditetssukkersyge 2 gange og det har jeg ikke. Jeg er overvægtig, men har overordnet set spist fornuftigt og motioneret igennem min graviditet. Er det mon min skyld at baby bliver alt for stor? 

De bedste hilsner 

Du har ikke gjordt noget forkert , børn er bare forskellige uanset om mor er slank eller overvægtigt . Jeg er 1.61 høj og vejer 50 kilo og har børn med 2 forskellige mænd og min ene datter vejede 3 kilo og den anden vejede 4.1 kilo ( de havde skudt hende til 3.4 kilo ugen før ved jordemoderen  så de havde skudt forkert    min mindste datters fars gener spillede ind da de altid har fået børn på over 4 kilo . Så tag det helt roligt det ikke din skyld

Anmeld Citér

21. juli 2021

FAA102

Man kan ikke altid regne med de scanninger - er min erfaring. Jeg havde graviditets diabetes og blev derfor fulgt tæt med scanninger. Baby blev i 36+0 estimeret til at veje 4kg - blev sat igang 39+0 og fødte 39+3 en sund og rask pige på 3730g 

så jeg ville umiddelbart ikke være mega nervøs, de kan skyde meget forkert. Men jeg ville derimod overveje om du kunne have graviditets diabetes, da det netop ofte medføre stort fosterskøn

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.