Bil til stor familie

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13.767 visninger
17 svar
8 synes godt om
10. juli 2021

Anonym trådstarter

Hejsa,

Vi er en stor familie, og vi er vokset ud af vores Citroën C3. Normalt er vi 3 børn max af gangen. Har også en bonusdreng, som vi har hver anden weekend, men det er de weekender mine to store børn ikke er her, og derfor har det passet fint med en bil med plads til tre børn og to voksne. Snart byder vi dog familiens sidste medlem velkommen, og så er bilen altså for lille.

Først og fremmest skal vi selvfølgelig høre banken, om de vil være med til at finansiere en større bil, hvis vi sælger den anden. Den er kun lidt over to år gammel, men har kørt langt pga. Mit job.

Det problem vi står med er følgende:

- vi kan godt nøjes med en bil, det kunne fx være en 7-personers. Men store biler er ikke brændstofsøkonomiske, og jeg kører 180 km dagligt når jeg er på arbejde. Derfor har vi lige nu en dieselbil, der kører langt på literen og er billig i drift.

- at have to biler er vi ikke sikre på, at vi har råd til. Det vil være to gange afbetaling, to gange ejerafgift, service, syn, brændstof osv. Hvis vi havde to, ville den ene af dem typisk kun blive brugt til korte ture, og måske ikke ret ofte. Vi havde kigget på leasing af en bil nr to, men som vi ser det ville det blive dyrere end en stor 7-personers, og det er bare rarest vi alle kan køre afsted i én bil. Men igen: det dur dårligt med min lange afstand til arbejde.

Vi ved ikke lige, hvad vi skal stille op oh vil høre, om I har ideer. Vi har ikke råd til at smide adskillige hundrede tusinder efter en bil, så det skal man også have in mente. Vi skylder stadig meget på vores nuværende billån (der ville dog så komme en luns ind på salg af vores nuværende bil) 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juli 2021

Jixy

Profilbillede for Jixy

Kan det være en ide med en hybrid bil?

Anmeld Citér

10. juli 2021

Anonym trådstarter

Jixy skriver:

Kan det være en ide med en hybrid bil?

De er bare hammerdyre, apropos det med budgettet.. Vi er begge offentligt ansatte og har studiegæld vi betaler af på. Så vi har hvad vi har brug for, men ikke alverden

Anmeld Citér

11. juli 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Man kan sætter sæder i en Tesla, så der kan være 7 personer. Den er udelukkende på el og billig i forsikring

Anmeld Citér

11. juli 2021

Anonym trådstarter

Fortvivlet skriver:

Man kan sætter sæder i en Tesla, så der kan være 7 personer. Den er udelukkende på el og billig i forsikring

Undskyld, men har du læst mit oplæg, hvor jeg tydeligt skriver, at vi ikke ligefrem vælter os i penge? I hvilket univers skulle vi få råd til en tesla med plads til 7 personer

Anmeld Citér

11. juli 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Undskyld, men har du læst mit oplæg, hvor jeg tydeligt skriver, at vi ikke ligefrem vælter os i penge? I hvilket univers skulle vi få råd til en tesla med plads til 7 personer

Læste ikke noget om at det skulle være en billig bil, men en bil der var økonomisk og billig i drift og det er en Tesla

Og de fleste 7 personers er jo ikke billige, så hvis den skal være økonomisk og billig i drift, tror jeg ikke i kan undgå at smide et par hundrede tusind efter den, det harmonerer ikke helt , det i leder efter tænker jeg

Anmeld Citér

11. juli 2021

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Vi har lige købt en gammel Renault Scenic med syv sæder til 37.000. Den er så også fra 2010 og har kørt 220.000 km og derfor ikke sååå økonomisk i drift, ok kommer nok heller ikke til at holde for evigt. Men vi skal - ligesom jer, hvis jeg forstår dig rigtigt - ikke bruge den så meget til hele familien. Vi bor så begge i cykelafstand fra job.

Men kunne det være en ide at købe en billig stor bil til weekendture og småture i hverdagen med plads til hele familien, og så købe en lille bil i mikrostørrelse (fx en vw up eller lignende) som du kan pendle i til hverdag? De helt små biler har jo ikke så store afgifter osv. Og der KAN jo godt være en voksen og tre børn i sådan en til fx hentning osv i hverdagen. Og de kan også købes brugt til billige penge.

Anmeld Citér

11. juli 2021

Nordsjælland1981

Profilbillede for Nordsjælland1981

Jeg har ikke lige et tip til stor bil. Men vil blot lige komme med et par tip

Vil anbefale jer at spørge bilforhandlere med lån i stedet for banken. Banken kan ikke hamle op med bilforhandlernes lave renter. Denne model kan dog ikke bruges, hvis I skal have til udbetalingen på bilen. De fleste bilforhandlere kan lave tilbud med eksisterende bil i bytte samtidig med de tager forbehold for eksisterende lån og des lige.

Hvad angår hybrid kan det ikke betale sig for jer, når du kører så langt. De er smarte ved meget blandet kørsel eller by kørsel, men antager, at du kører en del på motorvej, hvis du kører 180 km dagligt. Så er en dieselbil at foretrække…måske kan en elbil også klare opgaven, men som du selv er inde på, så er de ikke billige i indkøb.

Pøj pøj med køb af ny bil. Det er en kæmpe jungle

Anmeld Citér

11. juli 2021

Janey

Profilbillede for Janey
Fortvivlet skriver:

Vi har også kigget på ny bil og bl.a. Tesla og de skriver godt nok, at man kan have 7 sæder, men de bagerste må være meget klemte i de mindste modeller. I model X ser det ud til, at det er fint med 7 sæder, men de mindste Tesla'er er ikke ret store. 

De er billige i drift, men man skal så også huske, at der ofte skal lades, hvis man kører langt. I dagligdagen er det fint, hvis man kan lade derhjemme, men en kør selv ferie ud i Europa bliver noget længere i en el-bil. Det er den primære grund til, at vi har valgt at fortsætte med diesel. 

Anmeld Citér

11. juli 2021

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

De er bare hammerdyre, apropos det med budgettet.. Vi er begge offentligt ansatte og har studiegæld vi betaler af på. Så vi har hvad vi har brug for, men ikke alverden

Jeg ved ikke så meget om det, men vi kigger selv på ny og har fået at vide, at hybrid ikke kan betale sig, hvis man kører langt, da man kun kører på el det første korte stykke og derefter kommer på almindeligt brændstof, så både prisen på bilen og driften er for dyr for pendlere. 

Vi vil gerne køre mere miljøbevidst, men der er pt. ikke en el eller hybrid, der er fornuftig til pendlere, så vi har besluttet at lease en diesel Skoda Kodiaq og så håbe, at der er bedre el-modeller om 3 år. 

Kodiaq'en er dyr, så den vil jeg ikke anbefale på et mindre budget, men min veninde har en Citroën C4 med 7 sæder, som hun er glad for og har kunnet passe ind i deres økonomi med 2 biler, selv om hun i en periode var på SU. Den var vist ca. 4 år gammel, da hun købte den.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.