Amme og covid-19 vaccine.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. juli 2021

Anonym trådstarter

Baby.mamma skriver:

Jeg ville ikke gøre det !

Og det er du jo i din fulde ret til at lade være med. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juli 2021

Anonym trådstarter

Kir skriver:

De spørger om du ammer. Men jeg læste den her artikel, der er en der fortæller at hun  svarede ja til at hun ammer og ja til at hun havde rådført sig med sin læge. Det sidste var så løgn.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/karina-stak-en-hvid-loegn-blive-vaccineret-som-ammende

Jeg har godt læst den, men jeg kan ikke lyve. Altså ikke engang en hvid løgn. Jeg ved ikke om det er helt unormalt, men jeg får det fysisk dårligt af at tale usandt og de få gange jeg har forsøgt at lyve sidder i mig som en virkelig ubehagelig følelse. Spørgsmålet må vel så være om de nægter at vaccinere hvis jeg siger at jeg ikke har aftalt det med lægen… 

Jeg har skrevet en e-konsultation til min læge og håber at få svar inden. Forhåbenlig behøver jeg så ikke at lyve…

Anmeld Citér

10. juli 2021

kamikaze

Anonym skriver:

Jeg har nu booket tid til vaccine om halvanden uge. Jeg har brugt tid i dag på at læse diverse forsknings artikler og har besluttet mig for at jeg heller vil løbe risikoen ved at blive vaccineret end jeg vil for at blive syg og slæbe smitte hjem til mine 2 små børn. 
Jeg har skrevet en besked til min læge og fortalt hende at jeg har bestilt vaccine på trods af amning, men er der nogen der ved om man bliver spurgt til amning inden man får stikket? Jeg kan ikke lyve hvis jeg bliver spurgt direkte…. 

Du bliver spurgt, sammen med en række andre spørgsmål.

Jeg har selv svaret nej. Jeg synes det er noget lort at vi bliver tvunget ud i at lyve, men det var det eller ammestop -- ellers risikerer jeg at det går virkelig lang tid inden jeg kan se min familie i Norge igen :-(

Anmeld Citér

10. juli 2021

kamikaze

Anonym skriver:

Jeg har godt læst den, men jeg kan ikke lyve. Altså ikke engang en hvid løgn. Jeg ved ikke om det er helt unormalt, men jeg får det fysisk dårligt af at tale usandt og de få gange jeg har forsøgt at lyve sidder i mig som en virkelig ubehagelig følelse. Spørgsmålet må vel så være om de nægter at vaccinere hvis jeg siger at jeg ikke har aftalt det med lægen… 

Jeg har skrevet en e-konsultation til min læge og håber at få svar inden. Forhåbenlig behøver jeg så ikke at lyve…

Som jeg har forstået det så får du den ikke hvis du fortæller at du ammer med mindre du har fået den ordineret af en læge. Men det kan være at det kun er de gravide.

Anmeld Citér

10. juli 2021

Anonym trådstarter

kamikaze skriver:

Du bliver spurgt, sammen med en række andre spørgsmål.

Jeg har selv svaret nej. Jeg synes det er noget lort at vi bliver tvunget ud i at lyve, men det var det eller ammestop -- ellers risikerer jeg at det går virkelig lang tid inden jeg kan se min familie i Norge igen :-(

Ja jeg synes heller ikke det er okay at vi bliver tvunget ud i at lyve, fordi vi gerne vil beskytte os selv. Og hvis jeg skal stoppe amningen - som vi ved er gavnligt for både mig og baby, går jeg også imod Sundhedsstyrelsens anbefalinger (baby er kun 6,5 måned og de anbefaler jo amning i et år).

Tak for dit svar 

Anmeld Citér

11. juli 2021

Kir

Anonym skriver:

Forstår dig 100%, har det selv på samme måde. Men "hvide" løgne kan jeg bedre, og udtrykket om du "har rådført dig med egen læge" synes jeg kan gradbøjes. For man kan måske godt sige at en email konsultation er at rådføre sig, også selvom lægen siger det er en dårlig ide. Men det er jo op til dig om du synes det er rigtig eller forkert.

Jeg har selv været i tvivl om jeg skulle få den mens jeg ammer, særlig når man læser den artikel. Og ved at fx Norge giver den til ammende. Men nu er vi heldigvis ved at udfase amningen helt naturligt så tænker jeg snart kan få vaccinen. 

Anmeld Citér

11. juli 2021

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
SDD skriver:

Ved du om det i så fald anbefales at vente med amning x antal timer efterfølgende? Ammer, arbejder selv i sundhedssektoren, men skal først tilbage fra barsel til oktober. Derfor har jeg også lidt længere tid til at overveje .

Studier af vaccinerede ammende viser at selve vaccinen ikke kan spores i mælken, så der er ingen grund til at vente med at amme.

Til gengæld kommer der antistoffer i mælken, men det er uvist om barnet er beskyttet mod corona via mælken. 

Anmeld Citér

12. juli 2021

Anonym trådstarter

Min egen læge fortæller mig at man selv vælger om man vil vaccineres på trods af amning. Hun bliver nød til at rådgive mig ift Sundhedsstyrelsens anbefalinger, men ved at der arbejdes (fra obstetrisk/gynækologisk selvskab) på at ændre anbefalingerne. Måske de når at ændre den ingen jeg har min tid til  vaccination, men lige meget hvad har jeg nu rådført mig med min læge, som fortæller mig at jeg selv må vurderer om det ville give mening for mig at blive vaccineret.
Det betyder at jeg ikke bliver nød til at lyve for at blive vaccineret. Jeg følger min mavefornemmelse og bliver vaccineret om halvanden uge.

Tak for dem der har delt deres tanker og erfaringer 

Anmeld Citér

12. juli 2021

kamikaze

Anonym skriver:

Min egen læge fortæller mig at man selv vælger om man vil vaccineres på trods af amning. Hun bliver nød til at rådgive mig ift Sundhedsstyrelsens anbefalinger, men ved at der arbejdes (fra obstetrisk/gynækologisk selvskab) på at ændre anbefalingerne. Måske de når at ændre den ingen jeg har min tid til  vaccination, men lige meget hvad har jeg nu rådført mig med min læge, som fortæller mig at jeg selv må vurderer om det ville give mening for mig at blive vaccineret.
Det betyder at jeg ikke bliver nød til at lyve for at blive vaccineret. Jeg følger min mavefornemmelse og bliver vaccineret om halvanden uge.

Tak for dem der har delt deres tanker og erfaringer 

Give meget gerne lyd tilbage hvad der sker når du møder op!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.