Måske nogen herinde, har tanker eller erfaringer, som kan hjælpe mine egne refleksioner lidt på vej.
Scenariet er: Et par har fået barn for 3 år siden, men blev kort efter fødslen skilt; blandt andet på baggrund af alvorligt belastende sygdom hos den ene part. Striden mellem forældrene har siden bølget lidt frem og tilbage. Den syge forældre magter ikke altid at tage vare på barnet ret længe af gangen, men får støtte af sit netværk hertil. Dog har sygdommen medfødt stor bitterhed og skilsmissen en følelse af afmagt og svigt. Forståeligt - omend ikke altid rimeligt, og det giver sig udslag i konflikt og modarbejdning i samarbejdet om barnet.
Den raske forælder har barnet 80% af tiden, og har også støtte i sit netværk. Men er slidt af de mange konflikter og frygter for barnets trivsel. Vedkommende overvejer nu at søge fuld forældremyndighed, meget mod den anden forælders vilje.
Jeg synes det er svært at være vidne til. Jeg vil både barn og begge forældre det bedste, og er fuldt bevidst om at et barn dels har behov for/ret til begge sine forældre, men også at det kommer voldsomt i klemme i konflikterne, især som det bliver ældre.
Der er forsøgt mægling og terapi mellem parterne, den ene forældre ønsker dog ikke at deltage i dette længere.
Hvad ville I gøre, for bedst muligt at rådgive og støtte forældrene? Kan det nogensinde være dem bedste løsning at den ene overtager fuld forældremyndighed mod den andens ønske (hvis det overhovedet kan tilkendes i denne sag, det ved jeg ikke). Og hvilke konsekvenser har det helt konkret for den “tilbageladte” forælder ift. samværd og rettigheder?
Hjælp mig gerne med jeres tanker og indspark!
Anmeld
Citér