Jeg vil lige sparke ind, som kvinde der voksede op med alenemor fordi manden skred, og som selv planlægger at blive gravid med donor, at det der med at det er "synd" for et barn at vokse op uden en far er noget snæversynet vrøvl.
KAN det være synd? Ja da. Ligesom det kan være synd for et barn at vokse op i et ulykkeligt ægteskab eller som skilsmissebarn. Det kan være synd for et barn at bo langt væk fra sine venner så man ikke kan besøge hinanden. Det kan være synd for et barn ikke at have bedsteforældre. Det kan være synd for et barn at have bedsteforældre de elsker, og at opleve dem dø. Det kan være synd for et barn ikke at have fætre og kusiner, eller søskende!
Alle de ting KAN være synd, men det kan også bare være sådan livet er, og der er INGEN der kan forudse, om de subjektive fordele og ulemper et enkelt barn tilfældigvis har vil påvirke dem negativt. I din situation kan du fx give din 3-årige søn en forholdsvis jævnaldrende søskende at vokse op sammen med. Det ville jeg kalde en klar fordel, for begge børn. Man kunne også sige at det var en fordel for dig på den lange bane at få dine børn tidligt, så du ikke står som småbørnsforælder langt ind i 30'erne. Og ja, du kunne også gå ud og "finde en mand" fordi det er "det rigtige", få et barn med ham og så skred han...eller var ubehagelig mod din førstefødte... jeg siger ikke, det ville ske, men det KUNNE ske. Der er altid flere måder at se situationen på, men det er alt sammen gætværk.
Det jeg prøver at sige er, at folk tit udtaler sig baseret på deres egne erfaringer og fordomme. Du står ikke overfor et valg der har en klar rigtigt og forkert mulighed, men det er helt klart et stort valg, og det er godt at du tænker over det og indhenter råd og synspunkter. Men der er altså ingenting galt i at få et barn med donor, især ikke hvis alternativet er at finde en mand med det formål at man skal have et barn med ham...hvis du vil finde en mand, så gør det for kærlighedens skyld, men det behøver ikke at have noget at gøre med, at du vil give din søn en søskende.
Anmeld
Citér