Fordele ulemper ved andet barn som donorbarn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. juli

puk87

Profilbillede for puk87

Jeg vil lige sparke ind, som kvinde der voksede op med alenemor fordi manden skred, og som selv planlægger at blive gravid med donor, at det der med at det er "synd" for et barn at vokse op uden en far er noget snæversynet vrøvl.

KAN det være synd? Ja da. Ligesom det kan være synd for et barn at vokse op i et ulykkeligt ægteskab eller som skilsmissebarn. Det kan være synd for et barn at bo langt væk fra sine venner så man ikke kan besøge hinanden. Det kan være synd for et barn ikke at have bedsteforældre. Det kan være synd for et barn at have bedsteforældre de elsker, og at opleve dem dø. Det kan være synd for et barn ikke at have fætre og kusiner, eller søskende!

Alle de ting KAN være synd, men det kan også bare være sådan livet er, og der er INGEN der kan forudse, om de subjektive fordele og ulemper et enkelt barn tilfældigvis har vil påvirke dem negativt. I din situation kan du fx give din 3-årige søn en forholdsvis jævnaldrende søskende at vokse op sammen med. Det ville jeg kalde en klar fordel, for begge børn. Man kunne også sige at det var en fordel for dig på den lange bane at få dine børn tidligt, så du ikke står som småbørnsforælder langt ind i 30'erne. Og ja, du kunne også gå ud og "finde en mand" fordi det er "det rigtige", få et barn med ham og så skred han...eller var ubehagelig mod din førstefødte... jeg siger ikke, det ville ske, men det KUNNE ske. Der er altid flere måder at se situationen på, men det er alt sammen gætværk.

Det jeg prøver at sige er, at folk tit udtaler sig baseret på deres egne erfaringer og fordomme. Du står ikke overfor et valg der har en klar rigtigt og forkert mulighed, men det er helt klart et stort valg, og det er godt at du tænker over det og indhenter råd og synspunkter. Men der er altså ingenting galt i at få et barn med donor, især ikke hvis alternativet er at finde en mand med det formål at man skal have et barn med ham...hvis du vil finde en mand, så gør det for kærlighedens skyld, men det behøver ikke at have noget at gøre med, at du vil give din søn en søskende.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juli

Mortil_en

Profilbillede for Mortil_en

Jeg har selv stået i dine sko. Jeg valgte at vente med at få barn nr 2 selvom jeg virkelig ønskede et barn mere.

Fordelene må være at du får et jævnaldrende søskende par. Derudover har jeg selv haft pres over at skulle finde en mand før det var for sent med flere børn (det tog 6 år at finde den rigtige). Det er klart en stress faktor og dating livet byder på lidt af hvert 

Ulemperne er vel især at du mister det at have et voksenliv for dig selv. Jeg synes personligt at det var fantastisk at være ego den ene uge og kunne gå i byen, ud at spise, træne, date osv. Især fordi jeg som dig var ung og ingen af mine venner havde fået børn endnu. Det var fedt at have et ben i hver lejr. Men det kræver selvfølgelig at der er en far som også har samvær med barnet 

Derudover synes jeg det har været en helt fantastisk tid for mig og min datter. Det er noget nemmere at have kun et barn og vi har rejst en del i de år jeg har været alene med hende. Jeg synes også at det har givet os et specielt bånd fordi det altid bare var mig og hende.Jeg er selv vokset op med søskende og var enormt ked af ikke at kunne give min datter det. Men jeg blev overrasket over hvor mange fordele der også er ved kun at have et barn 

Jeg kunne sagtens finde på at få et donorbarn men for mig var det sidste udvej. Det kan sagtens være det rigtige for dig og det er godt at du søger erfaringer fra andre. Der findes desuden en gruppe på Facebook som hedder solomor, der er mange der har donor børn som små søskende til børn fra tidligere forhold 

Anmeld Citér

2. juli

puk87

Profilbillede for puk87
Mortil_en skriver:

Jeg har selv stået i dine sko. Jeg valgte at vente med at få barn nr 2 selvom jeg virkelig ønskede et barn mere.

Fordelene må være at du får et jævnaldrende søskende par. Derudover har jeg selv haft pres over at skulle finde en mand før det var for sent med flere børn (det tog 6 år at finde den rigtige). Det er klart en stress faktor og dating livet byder på lidt af hvert 

Ulemperne er vel især at du mister det at have et voksenliv for dig selv. Jeg synes personligt at det var fantastisk at være ego den ene uge og kunne gå i byen, ud at spise, træne, date osv. Især fordi jeg som dig var ung og ingen af mine venner havde fået børn endnu. Det var fedt at have et ben i hver lejr. Men det kræver selvfølgelig at der er en far som også har samvær med barnet 

Derudover synes jeg det har været en helt fantastisk tid for mig og min datter. Det er noget nemmere at have kun et barn og vi har rejst en del i de år jeg har været alene med hende. Jeg synes også at det har givet os et specielt bånd fordi det altid bare var mig og hende.Jeg er selv vokset op med søskende og var enormt ked af ikke at kunne give min datter det. Men jeg blev overrasket over hvor mange fordele der også er ved kun at have et barn 

Jeg kunne sagtens finde på at få et donorbarn men for mig var det sidste udvej. Det kan sagtens være det rigtige for dig og det er godt at du søger erfaringer fra andre. Der findes desuden en gruppe på Facebook som hedder solomor, der er mange der har donor børn som små søskende til børn fra tidligere forhold 

God kommentar og perspektiv. Jeg var enebarn med min mor som eneste forælder, og jeg havde en fantastisk barndom  alt kan være “rigtigt” i ens eget helt unikke liv, hvis man selv føler det.

Anmeld Citér

2. juli

Anonym trådstarter

Mortil_en skriver:

Virkelig tusind tak for din kommentar! 
det er rigtigt at der er så mange måder at se det på. 
jeg har aldrig selv haft dn far selvom mine 2 store søskende havde og jeg manglede aldrig en. 
Derud over er jeg færdig med at gå i byen jeg bil ærligtalt heller bruge tiden hjemme med mit barn. Det er for mig meget bedre. 
som jeg har skrevet i mit opslag så gider jeg ikke en kæreste/mand.
Jeg har det mega godt og hviler sindssyg meget i mig selv ved at være alenemor. Og det er derfor jeg tænker på donorbarn eller regnbue barn. 
Jeg vil dog gerne vide mere men med nogle af de kommentar jeg får her er det ikke nemt at søge viden. Jo jeg er “kun” 23 men føler mig ældre. Det er især vigtigt for mig at mine børn kan huske en barndom sammen, det kan jeg ikke med mine 2 store søskende men med min lillesøster kan jeg. 

Jeg har tiden, overskuddet og kærligheden til endnu et barn. Men mangler nogle erfaringer fra andre for jeg ved der er flere der står eller har stået i min situation.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.