Min søn er SÅ genert :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.899 visninger
4 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. juni 2021

Anonym trådstarter

Hejsa.

Min søn på 4 år er så genert, at det er hæmmende for ham - det er så synd.
Han har altid været tilbageholdende og som lille, ville han bare være hos mor eller far, når vi var ude.

Hvis vi er til arrangementer, vil han ikke prøve noget og hvis man forsøger at lokke ham, bryder han sammen. Han VIL virkelig, virkelig ikke.
Hvis der er andre børn på en legeplads, tør han ikke gå derhen... og så videre.
Heller ikke selvom hans modige lillebror går først - så følger han ikke efter.

Han går i børnehave, hvor han også har svært ved de mange børn, så han har knyttet sig til få. Han har generelt svært ved at indgå i sociale relationer. Børnehaven arbejder på det.
Han ved godt selv, at han er genert og han kan sagtens sætte ord på.

Jeg var selv sådan som barn - dræbende genert og turde INTET. Og det har fulgt mig op i mit voksenliv og været en kæmpe, gigantisk hæmsko og ødelagt meget for mig.

Nogle, der har input? Gode idéer til, hvordan han kan hjælpes? Eller hvor vi evt. kan få hjælp?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juni 2021

adorjanpetersen

Lad dit barn vide, at hans følelser er OK, og at du vil hjælpe ham med at styre dem og også undgå at trøste dit barn for meget.

Anmeld Citér

24. juni 2021

Anonym

Vores søn var lige sådan som du beskriver din søn. 

i dag er han 10 år og kan så fint indgå i sociale relationer, bliver han sat i nye sociale situationer, skal han lige lande og føle sig til rette, men så folder han sig gerne ud. Også selvom der er mange han ikke kender. 

vi har aldrig presset ham men vi har forsøgt at vise ham at det er ok at være tilbageholdende og tage sin tid og talt meget med ham om det når han så har haft gode oplevelser og det er noget han arbejder meget med og er bevist om.

Vi var meget beviste om at tale med ham om det allerede i børnehaven, hvor de havde mange sociale interaktioner som børnegruppe, de havde faste rutiner og mange lege som var i fællesskab. 

men hvad der virker for jeres søn, ved jeg ikke. Men jeg er sikker på han nok skal folde sig ud med tiden, han er nok bare lidt mere forsigtig af sig end de fleste andre drenge.

Anmeld Citér

24. juni 2021

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Først er der jo slet ikke noget i vejen med at have det som jeres søn. Mange mennesker er introverte, men vi lever i en verden på de ekstrovertes præmisser, og det kan jo gøre det svært for både ham og jer som forældre. 

Jeg var selv meget genert som barn. Jeg husker at især min far var meget sådan 'kan du ikke bare gå hen og lege med de andre børn, suk...' Så jeg følte mig ofte forkert, for jeg havde ikke behov for at lege med fremmede børn på legepladsen, ferien eller andre steder. 

Det var ikke fordi jeg ikke kunne begå mig socialt, jeg havde og har bare stadig stort behov for 'hjemmetid' Jeg var god til at fordybe mig og var enormt kreativ og var dygtig til at tegne, og var langt foran i skolen. Jeg er sikker på at jeres søn også har mange gode egenskaber, som I også skal huske at rose ham for. 

Da jeg havde sabbatår og arbejdede med kundeservice i det år, blev jeg præsenteret for disc- modellen, og det var første gang at jeg indså at det ikke er pinligt at være den stille type, men for at der kan være en god dynamik i forskellige sammenhænge, er det godt med forskellige typer, også de introverte.

Mine to drenge er begge meget udadvendte, så man kan undre sig over hvor det kommer fra, for min mand er som mig. Jeg kan få helt sved på panden over især den stores aktivitetsniveau. I weekenden ser vi ham stort set kun når han skal sove, også selv om han kun er 5, for ellers render han rundt med de andre drenge på vejen. 

Anmeld Citér

28. juni 2021

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar.

Vi presser ham heller aldrig og jeg, hans mor, forstår ham 100% for jeg føler den samme generthed og angst som ham.

Det er bare så synd, for jeg kan se, hvor gerne han vil det, men han tør bare ikke og begynder at græde, hvis man prøver at lokke ham lidt. 

Og problemet er netop, som I også skriver, at udadvendte på mange måder passer bedre ind i samfundet. Altså stod det til min søn, så var han kun hjemme og bygge med Lego og så ellers ude i skoven med hans familie og ingen andre. Han er også virkelig klog

Jeg frygter bare, han får en hård barndom med de præmisser... Hvor han gerne vil alt muligt, men går glip af det, fordi han ikke tør. Ligesom jeg selv gjorde og gør.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.