Hjælp til at ryste dårlig eksamen af sig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.214 visninger
6 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. juni 2021

Anonym trådstarter

Jeg var til eksamen den anden dag. Det gik okay, men det var af forskellige grunde en dårlig oplevelse. I det større billede er det ikke en katastrofe, men jeg vil gerne undgå, at oplevelsen sætter sig fast, og jeg bliver nervøs til næste eksamen. Jeg har i forvejen kæmpet med eksamensangst siden teenageårene, men har haft det under kontrol de senere år. 

Har I nogen gode råd til, hvordan man ryster en dårlig eksamen af sig? Ikke så meget resultatet, men mere følelsen af, at eksamen er en væmmelig situation? Jeg har eksamen igen til januar, men jeg ville næsten ønske, jeg havde en igen i morgen, så jeg kunne komme op på hesten igen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juni 2021

AnoMor

Anonym skriver:

Jeg var til eksamen den anden dag. Det gik okay, men det var af forskellige grunde en dårlig oplevelse. I det større billede er det ikke en katastrofe, men jeg vil gerne undgå, at oplevelsen sætter sig fast, og jeg bliver nervøs til næste eksamen. Jeg har i forvejen kæmpet med eksamensangst siden teenageårene, men har haft det under kontrol de senere år. 

Har I nogen gode råd til, hvordan man ryster en dårlig eksamen af sig? Ikke så meget resultatet, men mere følelsen af, at eksamen er en væmmelig situation? Jeg har eksamen igen til januar, men jeg ville næsten ønske, jeg havde en igen i morgen, så jeg kunne komme op på hesten igen.

https://mindhelper.dk/skole-og-uddannelse/eksamensangst/

Måske dette kan hjælpe dig

Anmeld Citér

24. juni 2021

Anonym

Ens hjerne har tit tendens til kun at se/huske de negative ting ved en oplevelse. 

Måske det kunne hjælpe at prøve og skrive det der gik godt ned? Og dermed vende dine tanker til at se det der faktisk gik/var godt

Anmeld Citér

24. juni 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg stemmer i med forslaget om, at skrive ned hvad der trods alt gik godt - fx fokuser på det vigtigste du synes du har lært, mere end eksamensresultatet eller eksamen i sig selv.

Og så en anden vigtig ting til brug i fremtiden: Du klarede den, selvom din eksamen ikke var som ønsket. Det vil sige, at selv dårlige/hårde/svære situationer i forbindelse med eksamen, kan du godt klare og håndtere - det er i sig selv en sejr!

Anmeld Citér

24. juni 2021

My1234

Hvis du har mod på det, så snak med din underviser og spørg hvordan han/hun oplevede eksamen, og fortæl om det du oplevede som væmmeligt. Hold det hos dig selv

Anmeld Citér

24. juni 2021

drabo

Profilbillede for drabo

Tilslutter mig - sæt ord på det.

Både det gode og det dårlige - og overvej om der er noget du kan gøre for at undgå det dårlige sker igen næste gang.

Det er lidt svært med konkrete råd - når du ikke er mere konkret (men måske du ikke selv ved præcis hvad det dårlige var - det er bare følelsen du har) - men få nogle ord på.

Og så husk at næste gang du er til eksamen - så kender hverken lærer eller censor til det der er sket før - du starter på en frisk hver gang uanset hvor meget du måske føler du har dummet dig til en tidligere eksamen.

Anmeld Citér

24. juni 2021

Anonym trådstarter

Tak for jeres råd Jeg har lige skrevet et langt dokument om mine følelser om situationen. I slipper for den lange udgave, men kortere fortalt: Jeg følte mig dømt på forhånd (baseret på en skriftlig opgave, som gik forud for den mundtlige eksamen. Opgaven var gået dårligt, hvilket underviser og censor vidste, men jeg ikke vidste før karaktergivning efter mundtlig eksamen. Opgaven udgør halvdelen af den endelige karakter men er separat fra eksamen. Altså handler eksamen om noget helt andet, og opgaven bliver ikke nævnt).

Igennem eksamen følte jeg, at min underviser ikke havde tiltro til mig. Det undrede mig, men jeg prøvede at ryste det af mig. Desværre fortsatte det, og jeg opfattede undervisers reaktioner på mine udtalelser som nedladende og affejende. Jeg var nervøs, og det farvede helt sikkert min opfattelse af underviser. Men jeg følte mig alene og uden opbakning fra undervisers side - faktisk nærmest modarbejdet, som om underviser på forhånd havde en idé om, at jeg ikke kunne ret meget. 

Jeg har før været til eksamen, hvor der har været en skriftlig opgave forud og jeg ikke har kendt resultatet, men så har den opgave været fokus (eller særskilt karakter), og jeg har derfor haft mulighed for at få en fornemmelse for, hvordan det er gået og rette op på fejl og mangler. Jeg har ikke før følt, at min dårlige skriftlige præstation har påvirket en helt anden mundtlig eksamen negativt fra start. Min løsning på min eksamensangst har tidligere været netop at fokusere på, at alle i den situation gerne vil have, at jeg klarer det godt. Så at føle mig dømt på forhånd fuckede virkelig med min selvtillid. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.