Anonym skriver:
Jeg er sygemeldt på 3. år og har 5 psykiatriske diagnoser der ofte står i vejen for min hverdag. Mit overskud er varierende, men oftest ikke-eksisterende. Vi har 2 børn på hhv 3 og 1 år. Pt. venter vi på institutionsplads til den mindste (så han hjemmepasses pt) og den store går i børnehave.
Min mand arbejder og har det ikke godt. Vi mistænker at han også har nogle problemer med psyken og han starter til psykolog på torsdag med henblik på at få kastet lys over, "hvad han (måske) fejler". Men hvordan i alverden får man en hverdag til at gå op?
Min mand har en kontrakt på 40 timer ugentligt og så 1 times transport hver dag. Der kan ofte være overarbejde, kurser, heldagsture til den anden ende af landet og om 1,5 måned skal han på seminar hvor han skal være væk fra mandag til fredag (MED overnatning). Stod det til mig arbejdede min mand maks 30-35 timer så han kunne hjælpe mig med det huslige, som ellers er tilfaldet mig da vi ellers aldrig vil kunne nå det. Men findes der nogen former for lovgivning, der gør at han har krav på at gå ned i tid eller er det udelukkende arbejdsgiveren der beslutter sådan noget?
Det fag min mand er i findes ikke på deltid og da dét er hans interesse synes jeg det er vigtigt at han har noget han ser frem til at lave hver dag (så nej, jobskifte er ikke lige på tale)
Vi har et fantastisk netværk, der vil gøre alt for os, men vi er bare ikke interesserede i at andre skal ordne vores vasketøj, rydde op, smøre madpakker, gøre rent, handle ind o.lign - så.... jer, der er pårørende eller selv ramt af psykisk sygdom: hvordan overlever I hverdagen?
Vi er begge tyndslidt og vil ikke knække (igen)
Puha det lyder hårdt - så kram til dig.
Som jeg forstår det, har du været sygemeldt i tre år pga. psykiatriske diagnoser, som gør, at dit overskud oftest er lig nul. Din mand har det også meget svært psykisk, men alligevel har I valgt i samme periode at sætte to børn i verden? Hvordan søren havde I tænkt det skulle gå - og hvordan søren havde I tænkt, at I skulle forsørge jeres børn?
Jeg tænker, at du må sluge alle de kameler der skal til for at I får det hele til at lykkes med hjælp fra familie mv. Det handler om jeres to børn, som har krav på det bedste I og jeres netværk kan tilbyde. Det betyder, at I må have folk i jeres hjem selvom jeres overskud ikke er til det, og I hellere vil være alene. Jeres børn skal have mad, rent tøj, opmærksomhed, kærlighed mv. hver dag, og hvis ikke I forældre pt. kan klare det, er I nødt til at række ud efter hjælp for jeres børns skyld.
Samtidig er din mand selvfølgelig nødt til at søge hjælp. Det er godt nok en svær situation I er i.