MaybeBaby! skriver:
Retten til barselsdagpenge er uafhængig af medlemskab af a-kasse, så du skal bare opfylde de krav, du selv skriver
Generelt mht. A-kasseproblemstillingen: Jeg ved ikke, hvordan det er i Rigsfællesskabet, men har du været tilsvarende sikret i dit job i Grønland pga. den måde, deres “dagpenge”-system fungerer? I Tyskland er man fx automatisk sikret, fordi man betaler til arbejdsløshedsforsikring over lønnen. Derfor giver det ikke mening som dansker med arbejde der at være medlem af a-kassen i DK. Men når man så flytter hjem, tager man “ancienniteten” fra Tyskland med, hvis man melder sig ind i A-kassen fra dag 1. Så undgår man karantænen og er dagpengeberettiget.
Tak for dit svar.
Jeg havde fået ind i hovedet at man ikke var berettiget hvis man ikke havde a-kasse. Men det ville være hvis jeg var arbejdsløs.
Jeg satser så på at hvis jeg arbejder som vikar de sidste måneder op til barslen, nå vi vender retur fra Grønland, så kan jeg forhåbentlig få barselsdagpenge :-)
Ellers bliver det et langt år, særligt fordi vi gerne skal købe et hus når vi vender retur.
Det er sådan at man i Grønland ikke har dagpenge på lige fod med andre lande og heller ej a-kasse. Jeg har dog aldrig været arbejdsløs heroppe, men har haft mange ansatte som på et tidspunkt har stået uden arbejde eller været ude af stand til at arbejde.
Jeg mindes at de i deres fagforening kunne søge om "dagpenge/sygepenge" og de fik så 80 kr. om dagen, hvilket ikke rækker særlig langt her i Grønland.
Anmeld
Citér