Depression eller stress???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

436 visninger
5 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. juni

Anonym trådstarter

Hvordan føles det når man har enten det ene eller det andet?

Kan man få konstateret det ved lægen?

Hvad kan "medicinen" være?

Jeg går og har gjort det længe og føler mig tom, vred, ked af det og forvirret. Jeg glemmer ting, ting jeg lige har tænkt på og som jeg så måske skal hente eller gøre, det forsvinder fuldstændigt.

Jeg har ingen energi, ingen glæde eller meget svingende humør, kan ikke tage initiativ til at komme i gang med div. projekter, jeg kan græde over noget som der egentlig er ingenting, en kommentar, noget jeg kommer til at tænke på, noget jeg føler jeg har gjort forkert, ked af beslutninger jeg/vi har taget i livet osv.

Jeg går og er ked af stedet vi bor, min mand, børn og jeg og vi har snakket om at flytte, men der sker ligesom ikke rigtig mere lige p.t. og sådan har det været i nogle år nu og hvis vi så endelig skal flytte, så kan jeg ikke finde ud af hvorhen i forhold til børnene og skole osv. Jeg kan ikke komme frem til noget rationelt, det hele kører bare rundt i hovedet på mig. Det hele ved huset stiger mig over hovedet, kan ikke få ryddet op, gjort rent og slet ikke ordnet haven, som er total vild.

Jeg er ked af mit job, føler ikke at jeg er tilstrækkelig, jeg lærer ikke noget ny og hvis endelig jeg får muligheden for at lære nyt, så er jeg overbevist om at jeg ikke kan det.

Jeg er introvert og synes det er blevet værre i den sidste tid, jeg har lavt selvværd, for tyk og helt nede på bunden. Manden min er sød, rar og elsker mig som jeg er...men er ikke specielt aktivt deltagende i hverdagen og kan sagtens leve med at det roder osv.

Føler jeg bare bør tage mig sammen, men jeg kan ikke......

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juni

BabyIgen2022

Profilbillede for BabyIgen2022
Anonym skriver:

Jeg går og har gjort det længe og føler mig tom, vred, ked af det og forvirret. Jeg glemmer ting, ting jeg lige har tænkt på og som jeg så måske skal hente eller gøre, det forsvinder fuldstændigt.

Jeg har ingen energi, ingen glæde eller meget svingende humør, kan ikke tage initiativ til at komme i gang med div. projekter, jeg kan græde over noget som der egentlig er ingenting, en kommentar, noget jeg kommer til at tænke på, noget jeg føler jeg har gjort forkert, ked af beslutninger jeg/vi har taget i livet osv.

Jeg går og er ked af stedet vi bor, min mand, børn og jeg og vi har snakket om at flytte, men der sker ligesom ikke rigtig mere lige p.t. og sådan har det været i nogle år nu og hvis vi så endelig skal flytte, så kan jeg ikke finde ud af hvorhen i forhold til børnene og skole osv. Jeg kan ikke komme frem til noget rationelt, det hele kører bare rundt i hovedet på mig. Det hele ved huset stiger mig over hovedet, kan ikke få ryddet op, gjort rent og slet ikke ordnet haven, som er total vild.

Jeg er ked af mit job, føler ikke at jeg er tilstrækkelig, jeg lærer ikke noget ny og hvis endelig jeg får muligheden for at lære nyt, så er jeg overbevist om at jeg ikke kan det.

Jeg er introvert og synes det er blevet værre i den sidste tid, jeg har lavt selvværd, for tyk og helt nede på bunden. Manden min er sød, rar og elsker mig som jeg er...men er ikke specielt aktivt deltagende i hverdagen og kan sagtens leve med at det roder osv.

Kæmpe kram til dig... og få ringet til den læge!!! Jeg havde nogle af de samme problemer for nogle år siden, fik en snak med lægen og heldigvis var det ikke så galt, som jeg frygtede. De har helt styr på, hvornår symptomerne bliver for slemme og man skal sygemeldes med stress eller depression. Ellers er det jo altså en mulighed at få snakket med en psykolog eller psykoterapeut. Bare afsted med dig...

Anmeld Citér

9. juni

Anonym

Anonym skriver:

Det er meget svært at svare på da mange symptomer er overlappende.
Jeg har lige været nede med stresse og der var mit humør stadig rigtig fint og jeg var glad osv. Men ellers havde jeg mange af de samme symptomer som dig.
Jeg synes det lyder som om du har brug for en terapeut af en slags. En som kan hjælpe med at finde hoved og hale i det hele og til at arbejde konstruktivt med tingene frem for at det hele bare flyver rundt i hovedet på dig som nu.

Jeg vil også anbefale dig at tage kontakt til lægen, men har desværre knap så gode erfaringer som ovenstående. Min erfaring er nemlig at man selv skal vide hvad man vil have. Min læge konstaterede bare at alle mine mange fysiske symptomer skyldes stress (og ikke fysisk sygdom) og sendte mig ud af døren med et "god arbejdslyst" Så vær klar til at tage op med lægen om det er sygemelding, henvisning til psykolog eller hvad du ønsker.

Jeg tror ikke det er normalt at man bare får udskrevet noget medicin. I så fald er det psykiater du skal til. Men jeg er også af den overbevisning at det er meget bedre at arbejde med de grundlæggende årsager frem for at behandle symptomerne og det tror jeg en terapeut kan hjælpe dig med

Og, der er ikke noget der hedder at du bare skal tage dig sammen. Du skal passe på dig selv først og fremmest

Anmeld Citér

9. juni

Kir

Profilbillede for Kir

Jeg har haft både stress og depression med nogle års mellemrum. Jeg er enig i at det kan være svært at skelne, da symptomerne kan være de samme. 

Både det med ikke at kunne overskue noget, selv små beslutninger føles uoverskuelige. Uro i kroppen, søvnproblemer, tankemylder, negative tanker. Men da jeg havde min depression var jeg virkelig nede i et sort hul. Jeg følte jeg befandt mig i en osteklokke, følte ligesom en distance til omverdenen. Og følte ikke rigtig nogen forbindelse til mine venner og familie. Og så en grundlæggende ligegyldighed med alt. Og tanker om at "hvis jeg nu ikke var her ville det være dejligt, for så slap jeg for at have den her følelse indeni".

Men lægen har et skema som han/hun bruger til at vurdere om det er stress eller depression (eller ingen af dem). Du kan faktisk finde den på Google.

Min læge vurderede i begge tilfælde at det var henholdsvis stress og depression. Med depressionen fik jeg en henvisning til psykolog, det kan man desværre ikke med stress så der må man selv betale hele beløbet.

Jeg synes helt klart du skal kontakte lægen, uanset hvad er det vigtig du får hjælp. Min erfaring er, at de her ting kun bliver værre af ikke at gøre noget. 

Anmeld Citér

9. juni

Kir

Profilbillede for Kir
Anonym skriver:

Det er meget svært at svare på da mange symptomer er overlappende.
Jeg har lige været nede med stresse og der var mit humør stadig rigtig fint og jeg var glad osv. Men ellers havde jeg mange af de samme symptomer som dig.
Jeg synes det lyder som om du har brug for en terapeut af en slags. En som kan hjælpe med at finde hoved og hale i det hele og til at arbejde konstruktivt med tingene frem for at det hele bare flyver rundt i hovedet på dig som nu.

Jeg vil også anbefale dig at tage kontakt til lægen, men har desværre knap så gode erfaringer som ovenstående. Min erfaring er nemlig at man selv skal vide hvad man vil have. Min læge konstaterede bare at alle mine mange fysiske symptomer skyldes stress (og ikke fysisk sygdom) og sendte mig ud af døren med et "god arbejdslyst" Så vær klar til at tage op med lægen om det er sygemelding, henvisning til psykolog eller hvad du ønsker.

Jeg tror ikke det er normalt at man bare får udskrevet noget medicin. I så fald er det psykiater du skal til. Men jeg er også af den overbevisning at det er meget bedre at arbejde med de grundlæggende årsager frem for at behandle symptomerne og det tror jeg en terapeut kan hjælpe dig med

Og, der er ikke noget der hedder at du bare skal tage dig sammen. Du skal passe på dig selv først og fremmest

Sikke en uduelig læge! Min sagde at han ville anbefale en sygemelding da jeg havde stress. Han kunne desværre ikke henvise til psykolog pga reglerne, men anbefalede også det. 

Hvis man har en mild depression kan egen læge udskrive citalopram som er den "mildeste" antidepressiv. Hvis man skal have noget stærkere er det via psykiater

Anmeld Citér

9. juni

Anonym

Sikke en uduelig læge! Min sagde at han ville anbefale en sygemelding da jeg havde stress. Han kunne desværre ikke henvise til psykolog pga reglerne, men anbefalede også det. 

Hvis man har en mild depression kan egen læge udskrive citalopram som er den "mildeste" antidepressiv. Hvis man skal have noget stærkere er det via psykiater

Ja. Jeg kom da også tilbage et par måneder senere og fik den sygemelding. Jeg valgte da en anden læge og selvom han fuldt ud anerkendte at jeg var stressramt måtte jeg selv bede om sygemeldingen.
Mit indtryk er desværre at læger er bedst til at diagnosticere fysiske sygdomme, men er da glad for at høre at ikke alle læger er sådan

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.