Jeg tror det afhænger af din og din mands fertilitet. Min mor og hendes søskende røg og tabte mange graviditeter, men jeg findes og det gør min søster også. Min kusine er ryger og har fået en del provokerede aborter pga. uheld (hun bliver gravid på p-piller, spiraler og det hele, og på trods af røg). Så det kan jo godt lade sig gøre, det formindsker dine chancer (som jo godt kan være gode som udgangspunkt) og øger risikoen for tab for nogle rygere, men det kan altså godt lade sig gøre.
Både min mor og min kusine har røget gennem deres graviditeter. Jeg ved godt, at det er en helt anden snak, men nu skrev en anden lige, at alle røg i 90'erne uden problemer. Ja, men: Min kusines børn har begge været premature og særligt den yngste er bagud pga. dette. Min søster og jeg kom ud med sorte og skadede moderkager og vejede ca. 2500 g (begge sat i gang 10 dage over tid), vi har atopisk eksem, allergi og parfumegener og så ved vi jo ikke, hvad der ellers er af skavanker, men vi fejler umiddelbart ikke noget større og har, i modsætning til min kusines premature børn, ingen problemer. Så verden er ikke nødvendigvis af lave, men tror ikke, at nogen er i tvivl om, at røg er et problem, og så er der altså ingen grund til at dunke de, som ryger under graviditeten, i hovedet. Man er rigeligt bekymret som gravid, og min kusine var meget ked af de blikke og kommentarer hun fik fra folk, da hun røg under graviditeterne. Hun kunne ikke stoppe og begrænsede det bare så meget, som hun kunne.
Anmeld
Citér