Privat dagpleje & barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.144 visninger
13 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. juni 2021

Anonym trådstarter

Min mand og jeg overvejer at starte vores egen dagpleje, og i den forbindelse har vi følgende spørgsmål. 

Vi kunne godt tænke os at blive gravide indenfor de kommende 5 år. 

- Er man berettiget til barseldagpenge når man er privat dagplejer?

- Hvad skal der ske med vores dagpleje børn? (Skal vi ud og finde nye børn efter 6 mdrs barsel) 

På forhånd tak

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2021

Baby17

Anonym skriver:

Min mand og jeg overvejer at starte vores egen dagpleje, og i den forbindelse har vi følgende spørgsmål. 

Vi kunne godt tænke os at blive gravide indenfor de kommende 5 år. 

- Er man berettiget til barseldagpenge når man er privat dagplejer?

- Hvad skal der ske med vores dagpleje børn? (Skal vi ud og finde nye børn efter 6 mdrs barsel) 

På forhånd tak

Jeg ville aldrig vælge en privat pasningsordning, som ikke selv havde børn eller havde meget erfaring med børn, og det tænker jeg ikke at i har, hvis i tænker på at få børn indenfor 5 år. Så i må være ret unge? Har i uddannelse som pædagog eller pædagog medhjælper?

Jeg ved ikke hvordan barselsreglerne er for selvstændige, men ja, i ville skulle have nye børn efter barsel. Det er for øvrigt ikke særlig sjovt når ens børn skal skifte dagpleje og lign. 

Og hvad med jeres eget barn når det er 6 mdr? Ville du så passe det i din dagpleje eller sende det afsted 48 timer om ugen? For hvis både din mand og du selv skal være i dagplejen er det jo realiteten, hvilket ikke lyder særlig lukrativt for babyen.. 

Anmeld Citér

7. juni 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Jeg synes det er respektløst at starte en privat pasningsordning hvis man påtænker barsel 

Ja dine dagplejebørn skal ud og finde en ny og så skal du skaffe nye børn efterfølgende 

Anmeld Citér

8. juni 2021

Altea

Jeg ville ikke vælge en dp, hvor der var risiko for graviditet .. Både med de gener det kan medføre samt sygemelding, og efterfølgende sygedage osv med lille baby.

Og som der nævnes, hvad med jeres eget barn der skal ud i pasning rigtig mange timer?? Som privat dp sætter i selv åbningstider, men man får nok ikke fyldt med børn, medmindre man tilbyder mindst 7-16..

Og når man er dobbelt dp, må i ikke dække hinandens børn. Dvs, at hvis du er syg, må de 4 børn der er opskrevet hos dig, ikke komme. De skal i gæste dp, også selvom din mand kun har to af hans der dukker op. Jeg tror det samme gælder med åbningstider, altså du må ikke “vente med at møde” til klokken 8.30, hvis nogle af dine børn er dukket op kl 7.30. Og det giver da en hel del udfordringer, hvis man selv har en baby! Det er i hvert fald nogle regler vi har set udført til perfektion, i vores kommune og tætte netværk.

Man skal også gøre sig overvejelser omkring at arbejde og bo sammen 24/7 - man har jo en meget længere arbejdsuge som dp, og skal så være sammen efterfølgende også. Ja jeg elsker min mand, men dét ville jeg aldrig gøre... 

Anmeld Citér

8. juni 2021

Anonym trådstarter

Vi har 4 børn i forvejen, 3 i skole og en i dagpleje ligenu. Så vi har god erfaring. 

Derudover har min mand en pædagogisk assistent uddannelse, og vi er begge igang med socialrådgiver uddannelsen... dog er vi kørt surt i det. 

Altså vores kommende barn må gerne indgå i normeringen, også derfor vi tænker 6 månders barsel sammen. (Man kan jo godt få baby ind i dagpleje når de er 6 måneder?)

Det er jo unaturligt at dp mor bliver gravid. 

Anmeld Citér

8. juni 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Anonym skriver:

Vi har 4 børn i forvejen, 3 i skole og en i dagpleje ligenu. Så vi har god erfaring. 

Derudover har min mand en pædagogisk assistent uddannelse, og vi er begge igang med socialrådgiver uddannelsen... dog er vi kørt surt i det. 

Altså vores kommende barn må gerne indgå i normeringen, også derfor vi tænker 6 månders barsel sammen. (Man kan jo godt få baby ind i dagpleje når de er 6 måneder?)

Det er jo unaturligt at dp mor bliver gravid. 

Ja børn kan komme i pasning fra 6 mdr.

Men jeg tror de fleste ville vælge en DP fra der passerer eget barn (især et så lille barn).

Og jeg ville også tænker , I har mange børn = mange barns syg, mange omsorgsdage, en graviditet kan give ekstra sygedage, fx scanninger osv. Tænker også I er nødt til at tænke på jeres pasningsbørn og deres forældre , der er jo ingen gæste dp hos private pasningsordninger (medmindre i selv sørger for at have hyret en vikar).

Så jeg må indrømme at jeg ikke rigtig kan se hvad I så kan tilbyde pasningsbørnene, det lyder egentlig bare som et egoistisk valg. (Så kan man lige få ordnet vasketøj osv og tjene ekstra på nogle ekstra børn i pasning).

Hvad kan I tilbyde rent pædagogisk og som pasningstilbud?

Anmeld Citér

8. juni 2021

Anonym trådstarter

Men jeg tror de fleste ville vælge en DP fra der passerer eget barn (især et så lille barn).

Og jeg ville også tænker , I har mange børn = mange barns syg, mange omsorgsdage, en graviditet kan give ekstra sygedage, fx scanninger osv. Tænker også I er nødt til at tænke på jeres pasningsbørn og deres forældre , der er jo ingen gæste dp hos private pasningsordninger (medmindre i selv sørger for at have hyret en vikar).

Så jeg må indrømme at jeg ikke rigtig kan se hvad I så kan tilbyde pasningsbørnene, det lyder egentlig bare som et egoistisk valg. (Så kan man lige få ordnet vasketøj osv og tjene ekstra på nogle ekstra børn i pasning).

Vi kan tilbyde masser af plads både ude & inde. Omsorg & tryghed. 

Vores børn er hver især syg én gang årligt, og det er hele deres sygdomstid taget i betragtning. 

Vi går meget op i rutiner, hvilket også har smittet af på vores egne børn.  Vi har jo begge arbejdet i dagsinst så vi er ikke helt tabte bag en vogn

Jeg tænker selv at vi kan give kvalitet, og tage afsæt i det enkle barns ressourcer.. 

Dertil vil jeg sige (som min egen kommunale leder sagde) man vælger dagpleje for at barnet får et familiær forhold til pasning.  

Anmeld Citér

8. juni 2021

Anonym

Fortvivlet skriver:

Der er en god pointe i alt det dee skrives her. 

Ikke nok med det så ville jeg personligt ikke lige en der havde et så lille barn i dagpleje der var dagplejers eget. Jeg ville være bange for at mit barn og de andre for den sags skyld ville ville overset da en 6 mdr baby stadig kræver meget i forhold til de andre der højst sandsynligt har lært at kravle f.ekab 6 mdr baby vil hænge i bæresele eller på arm hele tiden. Det lyder ikk optimalt 

Anmeld Citér

8. juni 2021

Anonym

Nu er der kommet et par negative kommentar, så nu trænger du til noget andet. 

Jeg er (kommunal) dagplejer, og har også eget barn på 9mdr hjemme i pasning. Det fungerer så fint. Det er klart at mit eget barn også reagerer lidt på opstarten, når nu det skal dele sin mor med andre, men det fungerer bare skide godt. 

Jeg er i den yngre aldersgruppe, og forventer derfor at få flere børn i løbet af de næste par år. Udfra min alder, tænker jeg også at min leder forventer en barsel på et tidspunkt, jeg er endda forholdsvis nyansat. 

Jeg synes det lyder SUPER spændende! Selvfølgelig vil I kunne tilbyde noget godt i jeres pasningsordning. Mange dagplejere er slet ikke uddannet, men har valgt jobbet fordi, de gerne vil give andres børn en masse omsorg osv…man kan sagtens give andre børn omsorg, selvom ens eget barn er i pasningen. Man skal bare ændre sin tankegang fra forældre til “på arbejde”, kan man det, er det intet problem. 

Jeg har kendskab til en privat pasningsordning, hvor et par er sammen om det. Det fungerer skide godt, og de er begge super glade for det. Der er også mange fordele ved at være to om det. 
Man har en kollega tæt på, en at spare med, en der kan holde resten af børnegruppen igang, mens den anden trøster og jeg kunne komme med mange flere fordele. 

Når jeg for eksempel har et barn i indkøring og det er lidt svært at undvære mor, kan man godt blive lidt presset, da man har 3 andre børn der også har brug for af blive set/mødt/hørt. Dette vil man derfor have nemmere ved at løse, hvis man er to. 

Man kunne jo evt planlægge (så hvidt muligt) at barslen ligger når de fleste af børnene skal sendes videre i børnehave, så man dermed “trapper ned”, og der derfor ikke er så mange familier der skal ud og finde ny pasning. 

Held og lykke! Jeg synes det lyder spændende

Anmeld Citér

8. juni 2021

Anonym

Vi har vores den store i en privatpasning. De er 2 voksne og 8 børn og den ene pædagog er lige nu på barsel. De har ansat en vikar i det  år hvor hun er på barsel og det har fungerer helt fint! I hvert fald for os, men jeg ved ikke om den pædagog der er på barsel, synes at det er helt optimalt at have huset fyldt af 1-3 årige samtidig med at hun er på barsel. Men det er jo vilkåret. Jeg synes ikke i skal starte privat pasning, hvis i forventer at børnene skal flyttes efter kort tid! det er synd for ungerne.
Ellers kunne i jo overveje at blive kommunale? Så er der jo mere sikkerhed ved barsel.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.