Lommepenge/tjene penge (10år)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. juni 2021

snec

PT skriver:

Jeg har to børn på hhv 9 og 11 år. 

Vi har en liste over ting, ser skal gøres hver dag/uge, som man ikke får penge for at gøre såsom at fodre katte, dække bord, tømme opvaskemaskinen osv. 

Så har vi også en liste over ting, man får penge for. Beløbene varierer. F.eks får man 10 kr for at tørre fodlister af (pr rum), 3 kr for at hænge vasketøj op, 5 kr for noget andet. 

En gang om måneden tæller jeg så sammen, hvad de har tjent, og de penge bliver overført til deres konti. 

For os virker det rigtig godt.

Det er også den jeg er hoppet lidt med på. Det er ekstra ting som børnene kan tjene ekstra på, men de bestemmer selv hvor meget. Jo flere ting de gør jo mere tjener de. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juni 2021

Sammisumm

Min søn er 9 år og har fået fast lommepenge siden han startede i skole. Han får 100 kr. Om måneden. Vi tilpasser det alderen, så det stiger løbende. 

Derudover har vi indført for et par måneder siden, at han har mulighed for at "tjene" penge ekstra ved siden af, ved at hjælpe til med nogle opgaver i huset, så som at tørre støv og støvsuge hele huset, hjælpe med mad og arbejde i haven osv. Det er frivilligt om han vil lave de ekstra ting, men almindelig ting som at tage ud af bordet mv. Betales der ikke for, for der hjælper alle hinanden. Vores tanke med det er at han lære at han kan tjene ekstra ved at yde lidt, også med henblik på et fritidsjob senere. 

Så vi kører en kombination af de nok mest anvendte tilgange til lommepenge. 

Anmeld Citér

5. juni 2021

Question

Min store søn er 9 år. 
Han interesserer sig meget for penge, og at spare op til ting han ønsker sig. 

Jeg har det som dig med at vi er en familie, og at vi hjælper hinanden. Herhjemme får man ikke penge for at tage sin tallerken af bordet, tømme opvasker og lignende. Det hjælpes vi om som familie. Og det bliver man ikke betalt for. 
Til gengæld har jeg snakket med ham om gode rutiner. Fx vil jeg gerne have at han tømmer sin skoletaske for madpakke og drikkedunk, husker at få læst hver dag og øver guitar. Derudover hader han hårvask (men har langt hår som kræver en del pleje). 
Vi har derfor lavet et “ugeskema” hvor han hver dag kan krydse af. Der er læsning, øve guitar, pakke taske, tømme taske og hårvask på. Det får han 25 kr om ugen for at gøre med mindst muligt brok. Det fungerer rigtig godt for os. 
Pengene sætter vi ind på hans konto hver søndag, hvor han følger med i hvor meget han har sparet op. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.