Lommepenge/tjene penge (10år)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.960 visninger
12 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. juni 2021

DN

Profilbillede for DN

Hej med jer.

Vi har en datter på 10 som er startet på klub. Her har de mulighed for at gå i en nærliggende butik og købe lidt slik osv, der er også ind i mellem café hvor man kan købe lidt nødder/frugt osv. 

Vi er lidt i vildrede, fordi vores datter ofte spørger “kan jeg ikke lige få 20kr til dit og dat”. Hun har fået penge nogle gange og andre gang har hun brugt fra sin sparegris, som nu nærmest er tom

Det korte af der lange ville jeg høre hvordan i andre gør med penge til den alder. Jeg synes et eller andet sted at hun er for lille til reelle lommepenge, men hvis hun skulle have det er jeg i tvivl om beløbet. 

Hun har spurgt om hun må tjene penge ved at hjælpe til her hjemme, men der er jeg af den opfattelse at vi er en familie og alle hjælper hinanden, uden at tjene på det. Hun har nu nogle “pligter” hun skal rede sin seng hver dag, holde orden på værelse, hun er den der går ud med skraldespanden også hjælper hende og hendes bror med at tage tallerkener osv ud og sætte i opvaskeren efter maden. Det synes jeg hun skal fortsætte med, men min tanke var at hun måske kunne tjene penge på at lave nogle ekstra ting. Hvis jeg f.eks beder hende skifte sengetøj på hende og lillebrors værelser kunne hun tjene 20kr.

jeg ved det ikke. Hvordan gør i?  For jeg kan sagtens sætte mig ind i at man gerne vil have penge med og gå i butikken med veninderne.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juni 2021

Anonym

Jeg er selv kun gravid med mit første barn, så jeg har ingen erfaring med 10-årige, men ville lige give mit besyv med alligevel. Så kan du selv vurdere om du vil bruge det til noget eller ej

Jeg læste denne artikel for et par år siden og har gemt den for at kunne finde den frem, når jeg engang selv har lommepengeklare børn:

https://www.google.com/amp/s/nordicparenting.dk/ultimative-lommepenge-guide/amp/

Her skriver forfatteren, at man kan give lommepenge lige så snart barnet begynder at interessere sig for penge, men at det i starten jo bare kan være 5-10 kr om ugen. Jeg synes nemlig, at idéen om at hjælpe barnet med at dele lommepengene op i "forbrug", "opsparing" og "gode gerninger" er rigtig god ift senere at lære om budget osv. Samtidig opfordres der også i artiklen til netop at adskille pligter og lommepenge, som du selv er inde på. 

Har jo som sagt ingen erfaring med hvordan det virker i virkeligheden, men ville lige dele linket med dig i tilfælde af, at du også syntes, idéen var god. Håber, I finder en god løsning for jer!

Anmeld Citér

5. juni 2021

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller

Jeg har to børn på hhv 9 og 11 år. 

Vi har en liste over ting, ser skal gøres hver dag/uge, som man ikke får penge for at gøre såsom at fodre katte, dække bord, tømme opvaskemaskinen osv. 

Så har vi også en liste over ting, man får penge for. Beløbene varierer. F.eks får man 10 kr for at tørre fodlister af (pr rum), 3 kr for at hænge vasketøj op, 5 kr for noget andet. 

En gang om måneden tæller jeg så sammen, hvad de har tjent, og de penge bliver overført til deres konti. 

For os virker det rigtig godt.

Anmeld Citér

5. juni 2021

lineog4

Jeg har en dreng 1 år ældre, som har gået i klub i et år nu. 

Han er den yngste af tre, og vi indførte rigtige lommepenge for ham og hans storebror (13 år) jer til foråret (storesøster får også, men har tjent selv frem til hun blev 18 og blev jo så afskediget som alle andre ungarbejder, så nu giver vi lidt). 

Han får 100 kroner om måneden sat ind på son konto, og må så også gå sat lidt ind på sit klubkort. Hans lommepenge er blevet rent opsparing  for han bruger ingen penge udover dem på klubkortet, men så har han dem til senere. 

Som dig synes jeg ikke man skal have penge for at hjælpe her hjemme, for det gør man jo fordi man er en familie. Dog fik han vist lidt af sin far for qt slæbe en masse fliser (men det var godt nok også.mange og han var en stor hjælp). 

Ved fra mine tre, at det er super spændende at starte med at kunne gå ud og købe lidt lige i begyndelsen - friheden og følelsen af, nu er jeg stor. Var det nu jeg stod i det med min erfaring fra nu, så tror jeg, at jeg ville sætte et beløb enten pr uge eller pr måned eller måske pr 14. Dag, på den måde lærer de også der ikke er uanede mængder af penge til stede, og måske endda at vurdere okay hvis jeg køber den her til 20 kroner så har jeg ikke flere penge (mange skal nok lige lære det på den hårde måde, men tænker det er godt givet ud at lære det).

Anmeld Citér

5. juni 2021

Anonym

Vores søn på 10 har siden han blev 6 år haft sin egne bank kontoer, han har en forbrugskonto og en opsparings konto. 

Til forbrugskontoen har han et kort knyttet til som kan bruges i butikkerne. 

Han har siden han fik sin konto fået 20kr hver fredag, de penge må ikke bruges til mad og slik, da han får en 20’er hver fredag til fredagsslik og en 10’er til skoleboden. Hvis han vælger ikke at købe slik, sætter jeg dem på hans konto og det samme gælder skolebod pengene han får. Men han vælger selv om han vil bruge dem til slik og skolebod. Den sidste tid her har han valgt at bruge dem til slik og skolebod. 

Vi har sagt til ham han gerne må bruge hans egne penge, men at han altid skal tænke én dag over det, fra han kommer i tanke om han vil købe et eller andet, og ønsker han stadig at bruge sine penge på det dagen efter, tager vi med ham og så køber han det. 

Det har faktisk fungeret super godt! Han tænker meget over hvad han har lyst til at bruge sine penge på og han er meget bevist om hvad han har på sine kontoer. 

Da han fik hans kontoer i banken, fik han samtidig en app til hans tablet, som er super nem at overskue og han flytter selv penge frem og tilbage på kontoerne. I denne app kan han skrive på opsparingskontoen hvad han vil spare op til, hvad det koster og selv uploade et billede af det, det er faktisk super smart. 

Det har givet ham en god forståelse for penge og deres værdi. 

Vi har gjort det at han kan tjene flere penge ved at returnere flasker, herhjemme er ekstra køleskabet altid fyldt til renden med danskvand og koldt vand. Vi har en affaldssæk som vi så ligger de tomme flasker i, dem kan han få lov at beholde pengene fra hvis han selv returnere dem i den butik der ligger 700m fra hvor vi bor. 

Han har flere gange formået at have over 1.000kr på kontoen, fordi han har sparet op og ikke fået fredagsslik eller skolebod snacks.

Vi har også motiveret ham, så når han har sat sig et mål for at spare op til noget i den dyre ende (fx. Over 1.000kr), så har vi sagt at spare han halvdelen op, giver vi resten.  

men der findes nok mange måder at gøre det på og for os har det her fungeret super fint, jeg håber det at gør han tænker over det at penge har en værdi og det man ønsker sig den ene dag ikke nødvendigvis er det samme dagen efter og at det er vigtig at have hovedet med sig mht. køb af ting. Vi forsøger også selv som forældre at tænke over det vi køber og tale om, om det er nødvendigt. Jeg håber sådan at give ham en god gro bund for at kunne håndtere det som voksen. 

Anmeld Citér

5. juni 2021

DN

Profilbillede for DN
Anonym skriver:

Vores søn på 10 har siden han blev 6 år haft sin egne bank kontoer, han har en forbrugskonto og en opsparings konto. 

Til forbrugskontoen har han et kort knyttet til som kan bruges i butikkerne. 

Han har siden han fik sin konto fået 20kr hver fredag, de penge må ikke bruges til mad og slik, da han får en 20’er hver fredag til fredagsslik og en 10’er til skoleboden. Hvis han vælger ikke at købe slik, sætter jeg dem på hans konto og det samme gælder skolebod pengene han får. Men han vælger selv om han vil bruge dem til slik og skolebod. Den sidste tid her har han valgt at bruge dem til slik og skolebod. 

Vi har sagt til ham han gerne må bruge hans egne penge, men at han altid skal tænke én dag over det, fra han kommer i tanke om han vil købe et eller andet, og ønsker han stadig at bruge sine penge på det dagen efter, tager vi med ham og så køber han det. 

Det har faktisk fungeret super godt! Han tænker meget over hvad han har lyst til at bruge sine penge på og han er meget bevist om hvad han har på sine kontoer. 

Da han fik hans kontoer i banken, fik han samtidig en app til hans tablet, som er super nem at overskue og han flytter selv penge frem og tilbage på kontoerne. I denne app kan han skrive på opsparingskontoen hvad han vil spare op til, hvad det koster og selv uploade et billede af det, det er faktisk super smart. 

Det har givet ham en god forståelse for penge og deres værdi. 

Vi har gjort det at han kan tjene flere penge ved at returnere flasker, herhjemme er ekstra køleskabet altid fyldt til renden med danskvand og koldt vand. Vi har en affaldssæk som vi så ligger de tomme flasker i, dem kan han få lov at beholde pengene fra hvis han selv returnere dem i den butik der ligger 700m fra hvor vi bor. 

Han har flere gange formået at have over 1.000kr på kontoen, fordi han har sparet op og ikke fået fredagsslik eller skolebod snacks.

Vi har også motiveret ham, så når han har sat sig et mål for at spare op til noget i den dyre ende (fx. Over 1.000kr), så har vi sagt at spare han halvdelen op, giver vi resten.  

men der findes nok mange måder at gøre det på og for os har det her fungeret super fint, jeg håber det at gør han tænker over det at penge har en værdi og det man ønsker sig den ene dag ikke nødvendigvis er det samme dagen efter og at det er vigtig at have hovedet med sig mht. køb af ting. Vi forsøger også selv som forældre at tænke over det vi køber og tale om, om det er nødvendigt. Jeg håber sådan at give ham en god gro bund for at kunne håndtere det som voksen. 

Det lyder smart med den app, så de kan øve sig. Hvad hedder appen?

Anmeld Citér

5. juni 2021

DN

Profilbillede for DN
Anonym skriver:

Jeg er selv kun gravid med mit første barn, så jeg har ingen erfaring med 10-årige, men ville lige give mit besyv med alligevel. Så kan du selv vurdere om du vil bruge det til noget eller ej

Jeg læste denne artikel for et par år siden og har gemt den for at kunne finde den frem, når jeg engang selv har lommepengeklare børn:

https://www.google.com/amp/s/nordicparenting.dk/ultimative-lommepenge-guide/amp/

Her skriver forfatteren, at man kan give lommepenge lige så snart barnet begynder at interessere sig for penge, men at det i starten jo bare kan være 5-10 kr om ugen. Jeg synes nemlig, at idéen om at hjælpe barnet med at dele lommepengene op i "forbrug", "opsparing" og "gode gerninger" er rigtig god ift senere at lære om budget osv. Samtidig opfordres der også i artiklen til netop at adskille pligter og lommepenge, som du selv er inde på. 

Har jo som sagt ingen erfaring med hvordan det virker i virkeligheden, men ville lige dele linket med dig i tilfælde af, at du også syntes, idéen var god. Håber, I finder en god løsning for jer!

Tusind tak for den artikel, den sætter nogle gode tanker i gang. Jeg vender det med min man og datter hvad der kan fungere for os

Anmeld Citér

5. juni 2021

Anonym

DN skriver:

Det lyder smart med den app, så de kan øve sig. Hvad hedder appen?

Det er jyske bank’s app, den hedder Pengeklog og kan kun bruges hvis man bruger deres bank. Den koster ikke noget

Anmeld Citér

5. juni 2021

Lje

Anonym skriver:

Vi bruger netop den model. Og det fungerer SÅ godt. Da vores søn blev 5, synes han, det var snyd, at vi gik på arbejde og tjente penge til alt muligt sjovt mens han bare gik i børnehave uden at tjene penge. Han har fået 5*3 kr. om ugen siden han var lige blevet 5 (nu er han lige blevet 6). 

Vi købte 3 glas, som vi malede flot og det er nu lommepengeglas. 

Gode gerninger har her været indsamlinger og en julegave fra Ønsketræet til et mindre priviligeret barn til jul. Opsparingen har været så god, når man ønskede sig noget større. Forbrug har været til de mindre ting, han er faldet over. Fx en hoppebold. Men tit og ofte har han faktisk haft ligeså stor beholdning i Forbrug som i Opsparingen. Vi har talt meget om, at man lige tænker sig om én nat inden man køber. For nogle gange ønsker man sig noget større. 

Vi har 2 regler: 

1) Pengene må ikke bruges på fredagsslik (det styrer vi voksne)

2) Lommepengene hænger ikke sammen med tjanser. Hjemme hos os bærer man sin tallerken af bordet, hjælper med opvaskemaskinen, lægger tøj sammen, rydder op på værelset mv., fordi vi er en familie. Hvor alle hjælper til med passende opgaver efter alder. 

Vi sætter beløbet op til 3*10 kr. om ugen, når han starter i skole efter ferien og så er vi der nogle år. 

Men jeg kan kun anbefale metoden. 

Vh.

Anmeld Citér

5. juni 2021

B&J

Vores på 11 får 50kr om måneden ind på hans Young Money kort. Han har ingen pligter som sådan kun rengøring på værelset 1 gang om ugen og ellers hjælper han til hvis vi spørger 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.