Hej alle,
Jeg er mor til en dejlig dreng på 3.5 år. Min søn var allerede fra fødslen svær at regulere, og vi havde ham hos en fys/osteopat som vurderede han havde et umodent nervesystem, hvad også gav mening med hans start på livet.
Siden er det kun blevet mere og mere tydeligt, at han er en sensitiv dreng særligt sensorisk. Han er meget bange for høje lyde, altså fx støvsuger går han fuldstændig i panik over. Han kan ikke lide at høre musik, han synes det larmer og råber vi skal slukke. I det hele taget kan lyde nemt overvælde ham. Taktilt er der visse berøringer han har svært ved, tøjet skal sidde på en bestemt måde, og han vil ikke have t-shirts på. Han hader og går fortsat i panik over at få klippet hår, tandbørstning. Hader at få smurt creme på osv.
Det var bare nogle eksempler. Han bliver også nemt overstimuleret og reagerer da voldsomt med skrige, biden, kradsen, slår. Det er ikke lykkes at blive blefri endnu, fordi han er bange for at have underbukser på, han er fysiologisk klar vurderer både vi og børnehaven.
Jeg vil lige sige med det samme, at jeg ikke er bange for han har en udviklingsforstyrrelse som autisme. Han har fra start været enormt god i kontakten, har fra tidligt udvist en meget levende fantasi og forestillingsevne. Han har indlevelsesevne i andre, fungerer godt socialt og er meget vellidt af de andre børn - han er igangsætteren, mega god til at finde på nye lege de andre vil være med til.
Jeg er bare sådan i tvivl om, hvordan vi bedst håndterer denne sensitivitet, som ofte ender med at gøre det meget svært at være ham rent følelsesmæssigt. Sammenbrudene sker også i børnehaven, og der skal ikke meget til før han er slået ud af kurs og har en dårlig formiddag indtil han har sovet til middag (han er langt fra klar til at smide luren endnu).
Jeg ved fuldstændig hvordan han har det. Jeg har selv ADD og er MEGET sensitiv ift sensorisk indtryk, overstimuleres hurtigt osv. SÅ jeg kan nemt relatere. Men det svært at finde ud af, hvordan jeg bedst støtter min dreng så det ikke bliver noget, der spænder ben for ham..