Skifte mands sæd ud

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.407 visninger
13 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. maj 2021

Anonym trådstarter

Hej. Er der nogle der har erfaring med eller har prøvet at skifte mandens sæd ud med donersæd ift at optimere chancen for bedre ægudvikling og flere æg i fryseren ?

vi har netop afsluttet andet forsøg ivf behandling uden held. Jeg danner utrolig mange æg og de lykkes med at blive befrugtet med min mands sæd men de udvikler sig ikke som de skal og fragmentere m.m. 
det er lykkes at få lagt 1 mellem kvalitet blasto op ud af over 35 æg. 
vi har gået og tænkt at det var mine æg der var dårlige fordi min mand har to børn fra tidligere og har ok sæd kvalitet. Men han er 38 år nu og det er 6 år siden han lavede hans yngste. Måske kvaliteten er forringet eller vi bare ikke passer sammen.

eller er det mon mine æg? Vi har snakket både ægdonor og sæddoner. Men det er jo både nemmere, hurtigere og billigere at prøve at skifte sæden ud først, hvis det altså kan have en betydning? 
er der nogen der har erfaring med det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. maj 2021

Babilooo

Anonym skriver:

Hej. Er der nogle der har erfaring med eller har prøvet at skifte mandens sæd ud med donersæd ift at optimere chancen for bedre ægudvikling og flere æg i fryseren ?

vi har netop afsluttet andet forsøg ivf behandling uden held. Jeg danner utrolig mange æg og de lykkes med at blive befrugtet med min mands sæd men de udvikler sig ikke som de skal og fragmentere m.m. 
det er lykkes at få lagt 1 mellem kvalitet blasto op ud af over 35 æg. 
vi har gået og tænkt at det var mine æg der var dårlige fordi min mand har to børn fra tidligere og har ok sæd kvalitet. Men han er 38 år nu og det er 6 år siden han lavede hans yngste. Måske kvaliteten er forringet eller vi bare ikke passer sammen.

eller er det mon mine æg? Vi har snakket både ægdonor og sæddoner. Men det er jo både nemmere, hurtigere og billigere at prøve at skifte sæden ud først, hvis det altså kan have en betydning? 
er der nogen der har erfaring med det?

Hvos hans kvalitet er ok nu ved en tests lyder det som om det kunne være dine æg, den er galt med. Hvad siger lægerne - hvordan ser derud når de kommer ud..? Mange æg er ikke det samme som god kvalitet. Faktisk modsat nogle gange .

Måske skal du stimuleres på en anden måde og danne færre æg..?

Anmeld Citér

6. maj 2021

Altea

Men når I er i ivf, kender de jo præcis hans sædkvalitet i tal? De oprenser jo og laver sædananlyse ved hver ægudtagning. Så hvis der var noget at komme efter, så havde I helt sikkert fået det at vide.

Nogle gange kan andet stimulations præparat ændre æggenes kvalitet lidt, men det må klinikken jo komme med et bud på inden næste runde.

Anmeld Citér

6. maj 2021

Anonym trådstarter

Ja hans sædkvalitet ligger ok på omkring 10 milioner oprenset. 
men har læst at det kan komme nogle DNA skader på sæden der gør at æggene ikke kan udvikle sig som de skal.

de nævnte på klinikken at de jo self ikke kender årsagen til den dårlige kvalitet men at man kunne prøve at skifte enden sæd eller æg ud.

jeg er blevet stimuleret forskælligt de to gange og kvaliteten har desværre ikke ændret sig.

tror måske vi må indse at vi skal finde en ægdonor

Anmeld Citér

6. maj 2021

Babilooo

Anonym skriver:

men har læst at det kan komme nogle DNA skader på sæden der gør at æggene ikke kan udvikle sig som de skal.

de nævnte på klinikken at de jo self ikke kender årsagen til den dårlige kvalitet men at man kunne prøve at skifte enden sæd eller æg ud.

jeg er blevet stimuleret forskælligt de to gange og kvaliteten har desværre ikke ændret sig.

Men som jeg kan forstå så er 10 millioner ikke meget..? Den nedre referancegrænse er på 15. Så det kan da godt være et forsøg værd med donorsæd mens i venter på evt. donoræg. 

Definitionerne på nedsat sædkvalitet og mandlig infertilitet er langt fra entydige. Verdenssundhedsorganisationen (WHO) har defineret nedre referenceniveauer for sædkvalitetsparametre baseret på 5-percentilniveauer for fertile mænd. Videnskabelige undersøgelser, der undersøgte sammenhængen mellem enkelte sædparametre og sandsynligheden for at opnå graviditet uden fertilitetsbehandling, har indikeret andre og højere ”nedre normalgrænser”. For eksempel anvender WHO i dag nedre referencegrænser for sædcellekoncentrationen på 15 mill/ml og antallet af morfologisk normale (normalt modnede) celler på 4% og 40% motile (bevægelige). Disse grænser må ikke betragtes nedre grænser for optimal fertilitetschance. Flere undersøgelser har vist, at en mands fertilitetschance mindskes, allerede når sædcellekoncentrationen ligger under 40-50 mill/ml, og antallet af morfologisk normale celler isoleret set er under 9 eller 12%. En pragmatisk fortolkning af WHO’s grænser er, at hvis en eller flere parametre er under referencegrænserne, er sandsynligheden for at opnå graviditet ved naturligt samliv i løbet af et år beskeden.

Anmeld Citér

7. maj 2021

Anonym

Anonym skriver:

I mine reagensglas forsøg, var kvaliteten også ringe.. Æggene var fragmenterede.. Og det lykkedes aldrig at blive gravid.. Naturligt er det sket flere gange, men har aborteret hver gang.

Jeg blev gravid med donoræg.. Allerførste forsøg.. så hos os var det æggene der var problemet. 

Anmeld Citér

7. maj 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

I mine reagensglas forsøg, var kvaliteten også ringe.. Æggene var fragmenterede.. Og det lykkedes aldrig at blive gravid.. Naturligt er det sket flere gange, men har aborteret hver gang.

Jeg blev gravid med donoræg.. Allerførste forsøg.. så hos os var det æggene der var problemet. 

Ja jeg tror også det er den vej vi skal gå.

nu er spørgsmålet bare om vi skal skrabe penge sammen og også selv betale for det eller om vi skal skrive os på venteliste i det offenlige og vente

hvad gjorde i?

Anmeld Citér

7. maj 2021

Anonym trådstarter

Tjullehej skriver:

Men som jeg kan forstå så er 10 millioner ikke meget..? Den nedre referancegrænse er på 15. Så det kan da godt være et forsøg værd med donorsæd mens i venter på evt. donoræg. 

Definitionerne på nedsat sædkvalitet og mandlig infertilitet er langt fra entydige. Verdenssundhedsorganisationen (WHO) har defineret nedre referenceniveauer for sædkvalitetsparametre baseret på 5-percentilniveauer for fertile mænd. Videnskabelige undersøgelser, der undersøgte sammenhængen mellem enkelte sædparametre og sandsynligheden for at opnå graviditet uden fertilitetsbehandling, har indikeret andre og højere ”nedre normalgrænser”. For eksempel anvender WHO i dag nedre referencegrænser for sædcellekoncentrationen på 15 mill/ml og antallet af morfologisk normale (normalt modnede) celler på 4% og 40% motile (bevægelige). Disse grænser må ikke betragtes nedre grænser for optimal fertilitetschance. Flere undersøgelser har vist, at en mands fertilitetschance mindskes, allerede når sædcellekoncentrationen ligger under 40-50 mill/ml, og antallet af morfologisk normale celler isoleret set er under 9 eller 12%. En pragmatisk fortolkning af WHO’s grænser er, at hvis en eller flere parametre er under referencegrænserne, er sandsynligheden for at opnå graviditet ved naturligt samliv i løbet af et år beskeden.

Ja det ved jeg. Men 10. Milioner er rigtig fint til ivf. Første forsøg brugte de icsi og det var mine æg slet ikke vild med. 
andet forsøg ivf og ja der kom da et æg ud men det har desværre ikke sat sig fast

Anmeld Citér

7. maj 2021

Anonym

10 mio oprenset er rigtig fint til ivf/icsi, har de undersøgt sædcellernes morfologi? 
Når man laver ICSI udvælger man den ‘bedste’ sædcelle, men selvfølgelig er det ikke muligt at vurdere den på DNA niveau. Ved almindelig IVF har man ikke kontrol over hvilken sædcelle der befrugter ægget, men som udgangspunkt er det de gode celler der er i stand til at befrugte. 
Men når æggene bliver befrugtet, og det er selve delingen og udviklingen efter befrugtningen der går i stå/ikke udvikler sig som ønsket kunne det godt tyde på at jeres bedste mulighed er donoræg. 
Har laboratoriet fortalt jer hvor i udviklingen æggene er gået galt? 

Hilsen en der arbejder i et fertilitets laboratorie

Anmeld Citér

7. maj 2021

Anonym

Anonym skriver:

Ja jeg tror også det er den vej vi skal gå.

nu er spørgsmålet bare om vi skal skrabe penge sammen og også selv betale for det eller om vi skal skrive os på venteliste i det offenlige og vente

hvad gjorde i?

vi ventede et år i det offentlige.. Det var virkelig længe. Men vi nød pausen og jeg gjorde en masse godt for mig selv imens. Vi havde et langt og opslidende forløb, så jeg havde brug for at stresse af

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.