Vaginal fødsel efter 2 kejsersnit

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.589 visninger
11 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. april 2021

Anonym trådstarter

Findes der nogen her der har født vaginalt efter 2 kejsersnit? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. april 2021

Anonym

Anonym skriver:

Jeg ville gerne have forsøgt 3. gang. Men efter 2 akutte, sagde lægen altså nej, som i nej, trods det var 8 år siden jeg havde fået kejsersnit nr. 2. 

Men jeg kender altså én der fik lov at føde vaginalt efter 2 kejsersnit. 

Har du talt med fødselslægen om det? 

Anmeld Citér

30. april 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg ville gerne have forsøgt 3. gang. Men efter 2 akutte, sagde lægen altså nej, som i nej, trods det var 8 år siden jeg havde fået kejsersnit nr. 2. 

Men jeg kender altså én der fik lov at føde vaginalt efter 2 kejsersnit. 

Har du talt med fødselslægen om det? 

Tusind tak for svar. Fik du at vide hvorfor du ikke måtte på trods af at det er så mange år siden? 

Jeg er ikke gravid, men vi kunne godt tænke os en nr. 3 og så vil jeg bare høre om nogen har prøvet det, så jeg ved hvad jeg kan forberede mig på og evt. I fremtiden skal tale med en fødselslæge om. Jeg kan dog forstå fra hvad jeg har læst, at det er meget individuelt og også kommer an på grunden til de to eller flere tidligere kejsersnit var.. 

Anmeld Citér

30. april 2021

Anonym

Anonym skriver:

Tusind tak for svar. Fik du at vide hvorfor du ikke måtte på trods af at det er så mange år siden? 

Jeg er ikke gravid, men vi kunne godt tænke os en nr. 3 og så vil jeg bare høre om nogen har prøvet det, så jeg ved hvad jeg kan forberede mig på og evt. I fremtiden skal tale med en fødselslæge om. Jeg kan dog forstå fra hvad jeg har læst, at det er meget individuelt og også kommer an på grunden til de to eller flere tidligere kejsersnit var.. 

Deres begrundelse var at arret i livmoderen kunne briste og det var for risikabelt at forsøge med et 3. barn under en pressefase. Udover det, sagde de at et kejsersnitar ikke kan blive stærkere efter 2 år, så uanset om der gik 2 eller 10 år, så ville arret ikke blive stærkere og kunne holde til mere. 

Min vil lige tilføje at det var fedt at prøve et planlagt snit fremfor 2 akutte. Jeg havde et kæmpe overskud bagefter i forhold til at have været i fødsel i mange timer og så ende i et akut kejsersnit .

Anmeld Citér

30. april 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Deres begrundelse var at arret i livmoderen kunne briste og det var for risikabelt at forsøge med et 3. barn under en pressefase. Udover det, sagde de at et kejsersnitar ikke kan blive stærkere efter 2 år, så uanset om der gik 2 eller 10 år, så ville arret ikke blive stærkere og kunne holde til mere. 

Min vil lige tilføje at det var fedt at prøve et planlagt snit fremfor 2 akutte. Jeg havde et kæmpe overskud bagefter i forhold til at have været i fødsel i mange timer og så ende i et akut kejsersnit .

Ok. Tjekkede de dit ar, eller konstaterede de det bare? 

Ja, det kan jeg meget godt forestille mig. Dog har jeg en drøm om at føde vaginalt. Det er 1 år siden jeg fik mit sidste kejsersnit. 

Anmeld Citér

1. maj 2021

Anonym

Anonym skriver:

Ok. Tjekkede de dit ar, eller konstaterede de det bare? 

Ja, det kan jeg meget godt forestille mig. Dog har jeg en drøm om at føde vaginalt. Det er 1 år siden jeg fik mit sidste kejsersnit. 

Nej, de tjekkede ikke mit ar. Jeg argumenterede ellers for at mit ar var rigtig fint og jeg ikke havde dannet særlig meget arvæv. 

Da jeg fik det 3. kejsersnit var lægen også overrasket over hvor fint mit ar var, da de skulle åbne op. 

Jeg havde også en drøm om det og fik faktisk også en ekstra samtale om fødselsforløbet. Men de ville ikke løbe risikoen. Måske forstår jeg dem her bagefter, for det er klart, at hvis noget gik galt, ville jeg sikker bebrejde dem for ikke at have overvåget mig godt nok. Selvom det var mit eget ønske. 

Anmeld Citér

1. maj 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Nej, de tjekkede ikke mit ar. Jeg argumenterede ellers for at mit ar var rigtig fint og jeg ikke havde dannet særlig meget arvæv. 

Da jeg fik det 3. kejsersnit var lægen også overrasket over hvor fint mit ar var, da de skulle åbne op. 

Jeg havde også en drøm om det og fik faktisk også en ekstra samtale om fødselsforløbet. Men de ville ikke løbe risikoen. Måske forstår jeg dem her bagefter, for det er klart, at hvis noget gik galt, ville jeg sikker bebrejde dem for ikke at have overvåget mig godt nok. Selvom det var mit eget ønske. 

Okay ���� tak for forklaringen. 

Ja jeg forstår dem også godt. 

Samtidig så er risikoen for at der skulle opstå noget stadig meget lav, og der er jo også risiko for mange komplikationer i fb. Med kejsersnit operationen både under og efter. 

Hvor fødte hende du kender som har fået det? 

Anmeld Citér

1. maj 2021

Anonym

Anonym skriver:

Jeg havde to kejsersnit, et planlagt og et akut. Da jeg blev gravid 3. gang blev jeg indkaldt til en samtale hvor de meget tidligt i forløbet sagde at jeg ikke kom til at føde selv, men det ville blive et kejsersnit. Vi gik aldrig ind i den, for som lægen sagde. Det er ikke til diskusion, efter jeg har læst din journal om din 2. fødsel.

Det var i Arhus. 

Anmeld Citér

1. maj 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg havde to kejsersnit, et planlagt og et akut. Da jeg blev gravid 3. gang blev jeg indkaldt til en samtale hvor de meget tidligt i forløbet sagde at jeg ikke kom til at føde selv, men det ville blive et kejsersnit. Vi gik aldrig ind i den, for som lægen sagde. Det er ikke til diskusion, efter jeg har læst din journal om din 2. fødsel.

Det var i Arhus. 

Okay mange tak for dit svar.

Hvad var grunden til det akutte, hvis jeg må spørge? 

Anmeld Citér

1. maj 2021

StineW79

Profilbillede for StineW79

Nu kommer jeg lige med en lille sidebemærkning, hvilket jeg håber er ok.

Første gang fik jeg aks, i uge 34 + og anden gang lod jeg mig overtale til at prøve en vaginal fødsel, selvom jeg endelig først havde fået at vide at 2 gang sikkert også ville blive et pks. 

Mit aks gik helt efter plan, og jeg var klar igen efter 3 dage på morfin (jeg havde ssf, og var mega, mega syg) men på dag 2 passede jeg selv baby osv. Alt var stille og roligt, selvom det gik hurtigt. Baby så jeg først dagen efter omkring kl 13, hvor jeg var total dopet og lå i en seng, som blev rullet over på neo afdelingen. 

Og selvom min fødsel sådan set gik næsten efter planen, var det tæt på alligevel at ende i et aks, fordi mine veer stoppede og jeg fik feber osv osv. På et tidspunkt stod de 8 mennesker inde på min stue, og diskuterede hvor længe de ku blive ved med at vente. Jeg blev så tosset, fordi de 1 havde overtalt mig til en alm fødsel, 2 jeg var næsten 10 cm åben og 3 de distrahere mig fra mit "arbejde" Jeg fik spurt til om baby var ok, og det var hun, men de var bekymret for mig. Jeg endte med at råbe, at de forstyrrede og at de godt ku smut ud. Jeg fik at vide at jeg havde 30 min til at få baby ud, og ellers var det semi aks. 

Hun var ude 20 min efter, på ren viljestyrke. 

Jeg fik en styrt blødning, som de fik stoppet, med nærmest at stå og hoppe på min mave, samtidig med at en anden havde det halve af hendes underarm, oppe i mit i forvejen ømme understel, hvor hun stod og klemte på det sted moderkagen havde sat fast. 

Jeg ku næsten ik gå i 1 mdre efter fødslen, fordi jeg havde så ondt i maven, og sku ha hjælp til at komme op og står fra fks sofaen de første 14 dage. 

Jeg har selv en følelses af, at jeg begge gange har været mega sej, har gjort hva der var det rigtig og bedste for min baby og har aldrig været ked af nogen af min pigers ankomst, til verden udenfor. Jeg syntes ik der er en rigtig eller forkert måde, at få sit barn på. 

Jeg fik at vide, at fordi jeg havde fået ks før, måtte jeg feks ik komme i vand, jeg sku ha anlagt en epiduralblokade fra start, så den var der i tilfælde af, at det sku ende i aks. Jeg skulle sættes i gang med et ballonkateter på selve terminsdato, fordi jeg ik måtte gå over tid, og et par andre ting, hvilket man også lige ska ha med i sine forventninger til et alm fødselsforløb. 

Nu ska vi ik ha flere børn, men sku vi, ville jeg til en hver tid vælge et pks, fordi jeg var så meget hurtiger oppe og frisk igen efter mit aks end efter min alm fødsel. 

Jeg er typen, som tager ting som de kommer, og sjældent blir skuffet eller ked af det, hvis ting går anderledes end forventet. Så længe ting går godt, går det godt nok, er mit motto. 

Så det var bare lige et lille undput, fra en som har prøvet begge dele, og ved self ik om du ka bruge det til noget! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.