Søge om tilladelse til at få fri fra skole

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. april 2021

Mamman

Profilbillede for Mamman

Jeg plejer bare at skrive

Hej lærer. Xx holder fri i uge xx da vi skal på ferie. Du/i må sige til hvis der er nogle lektier der skal laves imens vi er afsted. 
vh

nu har min datter ikke noget fravær. Måske 5 sygedage på et år og x antal tangdlægebesøg så jeg har aldrig tænkt over hvordan skolen registrerer det, om det er lovligt eller ulovligt fravær. 

jeg plejer at skrive et par uger i forvejen

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. april 2021

Anonym trådstarter

Tak for alle svarene. Jeg svarer lige samlet her. 

Børnene fungerer godt både fagligt og socialt, og er ikke på nogen måde bagud eller i fokusgruppe. 

Der er nemlig noget med, at man ved mere end 2 dage ikke kan lade den gå gennem klasselæreren, men lederen. Det er 3 dage det drejer sig om

Så jeg kan egentlig bare skrive en informerende besked til lærer og med lederen som CC, at vi de og de dage er på ferie. Og spørge ind til, om de op til ferien kan sende os skolematerialer med hjem, hvis de skal laves i de 3 dage børnene ikke er i skole, samt at vi stadig læser? 

Anmeld Citér

26. april 2021

Anonym trådstarter

Mamman skriver:

Jeg plejer bare at skrive

Hej lærer. Xx holder fri i uge xx da vi skal på ferie. Du/i må sige til hvis der er nogle lektier der skal laves imens vi er afsted. 
vh

nu har min datter ikke noget fravær. Måske 5 sygedage på et år og x antal tangdlægebesøg så jeg har aldrig tænkt over hvordan skolen registrerer det, om det er lovligt eller ulovligt fravær. 

jeg plejer at skrive et par uger i forvejen

Super, tak for eksempel, jeg har aldrig tidligere skulle skrive en sådan besked  

Og nej, hvordan det registreres ved jeg heller ikke. Men jeg tror det godkendes, hvis ikke I har hørt yderligere  

Anmeld Citér

26. april 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
IenFart skriver:

Nu har jeg ikke selv skolebarn endnu, men er det noget man søger om? Bestemmer man som forældre ikke selv i sidste ende om man giver barnet de fridage eller ej? Jeg er med på man skal forsøge at undgå det, koordinere med lærer osv osv.

Jo, man bestemmer selvfølgelig selv. Men det skal registreres som ulovligt fravær, hvis man ikke har givet skolen besked. I min kommune skal jeg som klasselærer forhåndsinformeres, hvis der er tale om op til tre dage. Ledelsen skal give grønt lys, hvis det er flere dage end dét. Det er ren formalia, og jeg har aldrig oplevet ledelsen afslå det.
I helt særlige situationer - typisk ved et barn med massivt fravær - kan ledelsen dog vælge at afslå. Tager familien alligevel barnet ud, registreres det så som ulovligt fravær.

Har et barn ulovligt fravær på 15 % eller mere på et kvartal, kan det betyde, at familien trækkes i børne- og ungeydelsen. Altså uanset, om der er tale om ikke-bevilliget feriefravær eller fx pjæk. Jeg har endnu ikke oplevet dette og ved ikke, hvor ofte det reelt sker. 

Anmeld Citér

26. april 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Tak for alle svarene. Jeg svarer lige samlet her. 

Børnene fungerer godt både fagligt og socialt, og er ikke på nogen måde bagud eller i fokusgruppe. 

Der er nemlig noget med, at man ved mere end 2 dage ikke kan lade den gå gennem klasselæreren, men lederen. Det er 3 dage det drejer sig om

Så jeg kan egentlig bare skrive en informerende besked til lærer og med lederen som CC, at vi de og de dage er på ferie. Og spørge ind til, om de op til ferien kan sende os skolematerialer med hjem, hvis de skal laves i de 3 dage børnene ikke er i skole, samt at vi stadig læser? 

På min arbejdsplads skal forældrene udfylde en formular, der ligger på AULA, og søge lederen via den. Men ring da til skolens kontor og spørg, hvad praksis er - eller skriv og spørg klasselæreren. 

Anmeld Citér

27. april 2021

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

På min arbejdsplads skal forældrene udfylde en formular, der ligger på AULA, og søge lederen via den. Men ring da til skolens kontor og spørg, hvad praksis er - eller skriv og spørg klasselæreren. 

Ja, det kan jeg da egentlig også. Tak for ideen!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.