Lje skriver:
I det tilfælde ville jeg klart inddrage min leder og min arbejdsmiljørepræsentant. Det der handler - for mig - ikke om, at I som medarbejdere selv skal bære ansvaret.
Du skal til gengæld tage udgangspunkt i dig selv. Og ikke dine kollegaer. Hvis de ikke spørger om hjælp hos deres leder ifht. opgaver inden ferien, så lad det være. Det er deres ansvar at rejse den problemstilling. Hos jeres leder. Ellers bliver det nemlig kollegaerne i mellem, at man tager et ansvar for en arbejdsmængde, der er for stor og man kommer til, som kollegaer, at lægge arbejde rundt til hinanden i en situation hvor alle er pressede. Og du ender med at være "den", der ser problemerne.
Ledelsen skal hjælpe til med at justere mængden af opgaver, så det passer ned arbejdstiden. Og arbejdstiden skal ikke skride "bare" pga. COVID19 og det er så nemt at være virtuel tilgængelig. Det er blevet et stort problem rigtig mange steder. Hvad med at booke komme-tidspunkt, frokost og gå-tidspunkt i din kalender? Så signalerer du din tilgængelighed og kan vælge var justere på det efter behov.
Vh.
Jeg har allerede talt med min nærmeste leder om situationen, og jeg har ikke gjort noget forkert, hun syntes, at mit forslag lød helt og aldeles rimeligt.
Den opgave, min kollega havde i sin ferie, foreslog jeg bare at overtage, så hun ikke behøvede at tænke på arbejde i ferien. Det var en lille opgave, som ikke fyldte specielt meget, og som jeg sagtens kunne have klaret. Men det kan jo godt fylde, når man har ferie, men alligevel stadig arbejder. Men hun takkede nej, jeg accepterede det og har ikke gjort noget ved det eller nævnt det siden. Jeg synes dog godt, at ledelsen kunne blive bedre til at italesætte, at vi ikke skal tage arbejdet med på ferie.
Hun kunne godt være typen, som forventer, at vi andre tager opgaver med på ferie, fordi hun gjorde, selvom hun egentlig ikke syntes det var fedt og selvom jeg havde foreslået at gøre det for hende.
Men jeg tænker da, at det er underligt, at hun alligevel beklager sig til mig om opgaven efterfølgende og jeg jo havde tilbudt min hjælp... vi er meget selvstyrende i vores grupper, men jeg mangler helt klart en leder indimellem til at tage ansvaret, så der ikke opstår alt det fnidder. Men det er der ikke tradition for i mit fag på den måde.
Men jeg synes, det er svært at komme med et forslag. Et, på ingen måder, urimeligt forslag. Jeg føler mig helt ignoreret og jeg føler, at de andre er min kollegas allierede. Jeg synes nærmest, det er på grænsen til mobning sådan at blive ignoreret eller at der ikke er respekt for vores forskellige liv og at der er andet i livet end arbejde.
Der findes jo kollegaer rundt omkring, som også forventer, man er tilgængelig i fritiden og det er ikke rimeligt.