At ødelægge noget i børnehaven/skolen/venner....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.300 visninger
9 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. april 2021

Anonym trådstarter

Kort og godt.... 

har nogle af jeres børn ødelagt noget i fx børnehaven / skolen/ hos en ven eller andet? 

hvor gamle var de ? 

hvad var konsekvensen?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2021

Baby17

Anonym skriver:

Kort og godt.... 

har nogle af jeres børn ødelagt noget i fx børnehaven / skolen/ hos en ven eller andet? 

hvor gamle var de ? 

hvad var konsekvensen?

Jeg går ud fra at du tænker ødelægge noget, uden det var hensigten. 

Og uheld sker jo..  Så hvis mit barn kom til at ødelægge noget i børnehaven eller skolen til den tid, ville der selvfølgelig ikke være en konsekvens, udover at man måske kan tale med barnet om at man skal passe på tingene.

Hvis det var hjemme hos en ven, hvor der blev ødelagt noget vil jeg sige at det helt klart kommer an på hvad det var. Hvis mit barn kom til at rive et ben af barbiedukken eller lign ville jeg bestemt ikke erstatte det. Men hvis det var forældrenes dyre lysestager at mit 4årige barn smed på gulvet, så var sagen måske lidt en anden. 

Jeg ved ikke hvad du tænker, når du siger konsekvens? Jeg går generelt ikke ind for at "straffe" og give konsekvenser til børn. Selvfølgelig skal de vide, hvis de har gjort/gør noget som ikke er i orden, men det tror jeg i det fleste tilfælde også de er klar over inden den voksne begynder at tordne ned over dem.. 

Anmeld Citér

21. april 2021

StineW79

Profilbillede for StineW79

For mig at se, er der kæmpe forskel på at ødelægge noget med vilje, eller ved et uheld!

Der er også for mig stor forskel på, om det er i skolen, i børnehaven eller hjemme ved en ven.

Og der er også stor forskel på om det feks er et tv eller en lille ting, der er blevet ødelagt!

Da min ældste gik i børnehave var der flere episoder, hvor børn feks fik ødelagt deres playboy, eller deres spil. Min datter havde også en playboy, men hun fik den aldrig medi børnehaven. Der var konstant konstant ballade imellem forældre om, hvem der sku betale for skaden. Til sidst gik vi en gruppe sammen, til ledelsen og forslog at der blev lavet regler om, at man havde det med på eget ansvar og at man selv stod med regningen, hvis barnets legetøj gik i stykker.

Et par år efter, gik den mindste i samme børnehave, og ipads og iPhones begyndte at dukke op deromme. Igen var der flere uheld, hvor de blev ødelagt/blev væk. Og til sidst blev det igen sådan at der kom en officiel besked ud, om at alt der blev sendt med ens barn i børnehave, var på eget ansvar.

Da vores ældste gik i de mindste klasser, gik hun i en frygtelig klasse, hvor vold og ødelæggelse var hverdag. Der var en dag en dreng der gik amok, og ødelage 10-15 unger penalhuse og nogle skoletasker. Hans forældre blev kontaktet og var nød til at erstatte alt selv.

En anden dreng ødelage min datters venindes helt nye iPhone i 4 klasse. Han gik hen, rev den ud af hånden på pigen, smeden bed i sandkassen og trampede på den. Hendes forældre ture ik kontakte drengens forældre og forlange erstatning. Havde det sket for min datter, havde hans forældre ik fået fred for mig, indtil de havde givet os en ny tlf.

Der er blevet klippet i jakker, hvor drengenes forældre har betalt for nye vinterjakker.

Og listen er uendelig lang for den klasse.

Uheld hjemme hos deres venner, har vi self tilbudt at betale, for det ødelagte. Har heldigvis kun været småting, og forældrene har altid takket nej tak.

Herhjemme har vi aldrig haft noget fremme, som ungerne ik har måtte bruge, og ka ik huske at vi har fået noget ødelagt af værdig eller med vilje. De ting der er gået i stykker, har vi vist heller aldrig nævnt, for vennernes forældre.

Havde mit barn med vilje feks smadret et andets barns mobil, ville vi self erstatte det. Samtidig, ville vores barn miste deres egen mobil, i en LANNNNG periode. De ville selv sku betale den nye mobil fra deres opsparing, og måtte derfor selv undvære/udskyde det de selv spare op til.

Alm uheld sker, og mit barn ville self sku sige undskyld, men ellers ville jeg ik gøre et stort nummer ud, af et uheld. Vh Stine 

Anmeld Citér

21. april 2021

Question

Min søn er kommet til at ødelægge en Wegner Y-stol hos hans bedste ven. De var begge 7 år da det skete. 
Vi var alle udenfor, men drengene var så gået indenfor og havde leget med et forsøgssæt med noget vildt og voldsomt farvestof i. Han kom til at vælte det ud over stolen så både stel og sæde var helt misfarvet + deres gulv. 

Vi meldte det til vores ulykkesforsikring. 
Jeg ved ikke hvad du mener når du spørger om hvilken konsekvens det har haft. 
Det har ikke haft nogen konsekvens for nogle af drengene. Det var et hændeligt uheld og ingen af os forældre, havde en forventning om at de burde have kunne forudse at det muligvis kunne ske. 

De er stadig bedste venner og den blå plet på gulvet giver anledning til en masse grin og små historier. 

Han har forresten også ødelagt min mands Macbook da han var et år. Han væltede lige et halv liter glas med vand, som røg direkte ind i siden på computeren. Den gik ud og kunne ikke tændes igen. 
Det har selvfølgelig heller ikke haft nogen konsekvens for ham. Os forældre derimod, fik en reminder om at huske at pakke vores ting væk ��

Anmeld Citér

21. april 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Min mellemste smadrede et glasbord hos oldemor da han var 2-3 år gammel.

Ingen konsekvens, andet end vi gjorde meget ud af at fortælle ham at det var derfor man skulle være stille og rolig når man var på besøg hos andre mennesker osv.

Anmeld Citér

24. april 2021

MT_2011

Børn skal i mine øjne ikke have konsekvenser eller straffes for at komme til at ødelægge noget. Det er vist de færreste børn som bare ødelægger noget med vilje 

Anmeld Citér

24. april 2021

Anonym trådstarter

Vores søn på 4 ødelagde et plexi glas i et legehus i børnehaven. Han var dog medløber for en større, men stadigvæk....

Anmeld Citér

24. april 2021

Baby17

Anonym skriver:

Vores søn på 4 ødelagde et plexi glas i et legehus i børnehaven. Han var dog medløber for en større, men stadigvæk....

Hvordan har i så håndteret det? Både hjemme og i børnehaven?

De gjorde det vel ikke med fuldt overlæg. 

Anmeld Citér

24. april 2021

Anonym trådstarter

Baby17 skriver:

Hvordan har i så håndteret det? Både hjemme og i børnehaven?

De gjorde det vel ikke med fuldt overlæg. 

Vores søns ven gjorde det med fuld overlæg og lokkede min søn med på legen. Ellers kunne man ikke være venner  

Børnehaven havde en snak med drengene bagefter. Den anden ville ikke snakke med pædagog, men min søn snakkede med pædagogen også var der ikke mere deroppe. Der bliver selvfølgelig fokus på leg og opførsel og alt sådan noget deroppe. 

herhjemme havde vi en alvorssnak. Fortalte ham at vi var skuffede over hans opførsel i børnehaven. Snakkede om hvad der er rigtigt og forkert. Det ved han jo udemærket godt. Også har vi privat stoppet legeaftalen med ham som lokkede vores dreng med på legen. Snakkede med ham om at når man ødelagde andres ting skulle man erstatte det og sådan. 

ikke andet ... 

Anmeld Citér

25. april 2021

Anonym

Ham af min har smadret en rude - ved et uheld. 

Den anden dag ødelage ham og 2 andre et plast tag ved en overbygning ved at stå med et kosteskaft og hakke det op i så der kom huller.....taget var NETOP lige blevet lavet....der var en alvors snak med børnehave leder, hvor de fik en god snak og aftalete at det ikke var ok.....han er virkelig led ved det...

Her kommer han til at bidrage med at "betale" og far, der er håndværker laver taget sammen med en af de andres færdre.....

Når/hvis ham af min ødelægger noget med vilje....han har tidl ødelagt et par solbriller....ja så betaler man selv fra sin egen pung.

Han plejer dog ikke ødelægge med vilje,men pt er der masser af "gode ideer" mellem nogle af drengene.....min knægt hopper desværre med nogle gange..det har vi snakke om og han VED det er forkert....

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.