For mig at se, er der kæmpe forskel på at ødelægge noget med vilje, eller ved et uheld!
Der er også for mig stor forskel på, om det er i skolen, i børnehaven eller hjemme ved en ven.
Og der er også stor forskel på om det feks er et tv eller en lille ting, der er blevet ødelagt!
Da min ældste gik i børnehave var der flere episoder, hvor børn feks fik ødelagt deres playboy, eller deres spil. Min datter havde også en playboy, men hun fik den aldrig medi børnehaven. Der var konstant konstant ballade imellem forældre om, hvem der sku betale for skaden. Til sidst gik vi en gruppe sammen, til ledelsen og forslog at der blev lavet regler om, at man havde det med på eget ansvar og at man selv stod med regningen, hvis barnets legetøj gik i stykker.
Et par år efter, gik den mindste i samme børnehave, og ipads og iPhones begyndte at dukke op deromme. Igen var der flere uheld, hvor de blev ødelagt/blev væk. Og til sidst blev det igen sådan at der kom en officiel besked ud, om at alt der blev sendt med ens barn i børnehave, var på eget ansvar.
Da vores ældste gik i de mindste klasser, gik hun i en frygtelig klasse, hvor vold og ødelæggelse var hverdag. Der var en dag en dreng der gik amok, og ødelage 10-15 unger penalhuse og nogle skoletasker. Hans forældre blev kontaktet og var nød til at erstatte alt selv.
En anden dreng ødelage min datters venindes helt nye iPhone i 4 klasse. Han gik hen, rev den ud af hånden på pigen, smeden bed i sandkassen og trampede på den. Hendes forældre ture ik kontakte drengens forældre og forlange erstatning. Havde det sket for min datter, havde hans forældre ik fået fred for mig, indtil de havde givet os en ny tlf.
Der er blevet klippet i jakker, hvor drengenes forældre har betalt for nye vinterjakker.
Og listen er uendelig lang for den klasse.
Uheld hjemme hos deres venner, har vi self tilbudt at betale, for det ødelagte. Har heldigvis kun været småting, og forældrene har altid takket nej tak.
Herhjemme har vi aldrig haft noget fremme, som ungerne ik har måtte bruge, og ka ik huske at vi har fået noget ødelagt af værdig eller med vilje. De ting der er gået i stykker, har vi vist heller aldrig nævnt, for vennernes forældre.
Havde mit barn med vilje feks smadret et andets barns mobil, ville vi self erstatte det. Samtidig, ville vores barn miste deres egen mobil, i en LANNNNG periode. De ville selv sku betale den nye mobil fra deres opsparing, og måtte derfor selv undvære/udskyde det de selv spare op til.
Alm uheld sker, og mit barn ville self sku sige undskyld, men ellers ville jeg ik gøre et stort nummer ud, af et uheld. Vh Stine