Hvornår får børn normalt tal forståelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.320 visninger
8 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. april 2021

Anonym trådstarter

Jeg har søgt på Google, men kan simpelthen ikke finde noget svar på mit spørgsmål

Hvornår får børn oftest tal forståelse? Altså ikke bare at kunne tælle til fx 10, men vide hvor mange 4,5,6 osv faktisk er. Altså tælle 6 legoklodser osv. ?

Nogen der ved det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2021

kamikaze

Anonym skriver:

Jeg har søgt på Google, men kan simpelthen ikke finde noget svar på mit spørgsmål

Hvornår får børn oftest tal forståelse? Altså ikke bare at kunne tælle til fx 10, men vide hvor mange 4,5,6 osv faktisk er. Altså tælle 6 legoklodser osv. ?

Nogen der ved det?

Det varierer, både med barnet og med hvor mange tal. Min på næsten 2 forstår forskel på 1 og flertal, men næste trin er ikke i nærheden Min på 6 har haft en god talforståelse i et par år. Nogle i hendes klasse er mærkbart bedre, og nogle er mærkbart dårligere.

Anmeld Citér

15. april 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Vi har fået sådan en liste "klar til skole"

Hvor der står "Have begreb om mængder"

Så nok omkring de 4-6 år.

Anmeld Citér

16. april 2021

BabyIgen2022

Jeg tror måske, det er fordi, det varierer meget? Min 2-3 årige kan tælle ting og har kunnet det længe - fx kan hun fortælle hvor mange stykker badelegetøj, der er i badekarret, eller hvor mange fingre jeg viser frem, hvor mange stykker slik, hun har fundet til påske osv.

Anmeld Citér

16. april 2021

Anonym

Min søn er 4 og han er begyndt at forstå det nu...

Anmeld Citér

16. april 2021

WantingBaby2012

Jeg har en søn på 4 som tæller rigtig meget for tiden - så mit bud vil være omkring 4-5 års alderen. 

Anmeld Citér

16. april 2021

Anonym

Det må være meget individuelt, min pige på 2,5 år har de sidste måneder været besat af at tælle alt, hvad hun kan finde,om det så er antal stjerner på tandbørsten eller figurer i en bog og hun hun vil ikke op i sin autostol, før hun har talt alle 10 piktogrammer med sikker brug af stolen - hver gang. I går skulle hun lige tælle antal bogstaver på lågen til vuggestuen inden hun ville med ind. Hun kan tælle til 20 uden problemer og til 27 med lidt fejl hist og her

Anmeld Citér

16. april 2021

AnoMor

Tror det varierer rigtig meget. Da min søn var 2,5-3 år havde han en god forståelse når man sagde f.Els. Kan du give mig 3 grønne duplo klodser. Så kunne han det. 

han er knap 6 år nu og kan plusse og minus regnestykket i 10’erne og 20’erne 

Anmeld Citér

16. april 2021

Anonym

Den ældste er 5 år. Grundet en fysisk sygdom har hun ikke gået i børnehave i over et år. Og han begyndte at interessere sig for tal for ca et par måneder siden. 

Vi har aldrig talt om tal eller øvet. For jeg er idiot til det. Han kan laver selv simple regnestykker a la. 
3+2 og 5+3 osv. og minus. 

Den yngste er 18 måneder og tæller til 4-5 stykker fejlfrit. Og kan svare på, hvor gammel hun er. Men mængde tror jeg endnu ikke, hun har en fornemmelse af. 

Min mor er specialpædagog og siger, at det er meget forskelligt. Men udgangspunkt er, at man kan overskue den “mængde” man er i alder. Og kan tælle til. Men igen med med en stor spændvidde. 

Så man eksempelvis som 3 årig kan tælle til 3 og overskue 3 osv (de fleste kan nok tælle til ca 10 her)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.