Mit hår bliver ved med at fedte!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. april 2021

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
AnoMor skriver:

Først og fremmest. Med alle de hårprodukter. Aå fedter håret helt generelt. Hårkur skal ikke bruges hver anden dag. Det skal bruges max en gang om ugen. 
derudover. Så hyppigere hårvask. Når du kun vasker det en gang om ugen og kun bruger tørshampoo(som ikke rengøre men kun opfrisker) så ligeså snart du vasker det kan hovedbunden ikk finde ud af det og danner derfor hurtigt fedt igen 

Og sidst men ikke mindst. Skift shampoo. Nogle shampooer kan man ikke tåle og fedter derfor mere end det gavner. Du skal finde en der hedder til fint hår eller til alle hårtyper også et andet mærke end det du bruger nu. 

held og lykke med det

Jeg har formuleret mig forkert. Hårkur bruger jeg hveranden uge. Altså den ene uge vasker jeg håret med shampoo og balsam og den næste uge med shampoo og Hårkur.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. april 2021

AnoMor

Omsorgsgiver skriver:

Jeg har formuleret mig forkert. Hårkur bruger jeg hveranden uge. Altså den ene uge vasker jeg håret med shampoo og balsam og den næste uge med shampoo og Hårkur.

Fair. Men stadig. Det er alt for mange hår produkter du bruger i betragtning af at du kun vasker hår en gang om ugen. 
så holder stadig fast i mit forrige svar

Anmeld Citér

4. april 2021

Kir

Abracadabra skriver:

Shampoo koster jo ikke mange kroner og hårvask tager halvandet minut længere i badet. Og så er det jo vildt dejligt! 

Og når jeg så læser en tråd som denne, hvor TS i stedet for hårvask bruger tørshampoo (og mange andre produkter), så ryger både den økonomiske og den miljømæssige fidus. 

Det kommer jo an på hvilken shampoo man køber, hvis man gerne vil have god kvalitet uden plastik og alt for meget kemi så koster det jo lidt. Og det tager mig ikke kun halvandet minut at vaske hår. Men den vigtigste grund for mig er, at jeg synes det er fjollet at gøre noget der ikke er nødvendigt. Men hvis jeg brugte en masse hårprodukter eller havde et job hvor jeg blev beskidt, så ville jeg da også vaske hår oftere. 

Og er helt enig i at det ikke giver mening at TS bruger tørshampoo i dagene imellem hårvask, så kan man ligeså godt vaske hver dag. For mig er tørshampoo til fx spejder ture eller vildmarksture hvor man ikke har mulighed for hårvask. 

Anmeld Citér

4. april 2021

Jixy

Profilbillede for Jixy

Som de andre nævner, så skal du nol skære ned på de produkter du bruger. Især tænker jeg, at du i en periode skal droppe tørshampoo til at undgå fedtet hår.

Dette for at dit hår og hovedbund kan vænne sig til at være fedtet så at sige, og stille og roligt kan du gå længere og længere imellem du vasker hår. Det vil nok kræve en periode med fedtet går imellem hårvask, indtil det har vænnet sig til det.

Anmeld Citér

4. april 2021

Abracadabra

Kir skriver:

Det kommer jo an på hvilken shampoo man køber, hvis man gerne vil have god kvalitet uden plastik og alt for meget kemi så koster det jo lidt. Og det tager mig ikke kun halvandet minut at vaske hår. Men den vigtigste grund for mig er, at jeg synes det er fjollet at gøre noget der ikke er nødvendigt. Men hvis jeg brugte en masse hårprodukter eller havde et job hvor jeg blev beskidt, så ville jeg da også vaske hår oftere. 

Og er helt enig i at det ikke giver mening at TS bruger tørshampoo i dagene imellem hårvask, så kan man ligeså godt vaske hver dag. For mig er tørshampoo til fx spejder ture eller vildmarksture hvor man ikke har mulighed for hårvask. 

Nu er jeg ikke bange for kemi - det burde du heller ikke være. En kemisk formel er blot en præcis angivelse af, hvordan molekylet er sat sammen. Jeg er faktisk VILD med kemi! Jeg elsker nemlig at vide, hvad der er i de produkter, jeg bruger. 

Og der findes utroligt mange billige og fremragende shampooer på markedet. 

Anmeld Citér

4. april 2021

Kir

Abracadabra skriver:

Nu er jeg ikke bange for kemi - det burde du heller ikke være. En kemisk formel er blot en præcis angivelse af, hvordan molekylet er sat sammen. Jeg er faktisk VILD med kemi! Jeg elsker nemlig at vide, hvad der er i de produkter, jeg bruger. 

Og der findes utroligt mange billige og fremragende shampooer på markedet. 

Ok, var vist ikke præcis nok jeg vil helst ikke bruge produkter med mikroplast og skadelig kemi. Er ikke bange, men vil bare gerne udsætte min krop for færrest mulige kunstige tilsætningsstoffer. Og bekymrer mig om miljøet. Endnu en grund til at vaske hår mindre ofte

Anmeld Citér

4. april 2021

fehår

Jeg ville aldrig kunne vaske dagligt. Mit hår er fint, men jeg har virkelig, virkelig meget af det, og så er det langt. Det tager mange timer for det at tørre, og jeg føntørrer ikke for ikke at slide på det. Før i tiden vaskede jeg det hver 3. dag og brugte tørshampoo mellem hårvaske.

Da nedlukningen på grund af Corona var på sit højeste, gik jeg 23 dage uden at vaske hår. Det blev fedtet, men da jeg så vaskede det efter de 23 dage, gik der 6 dage, før det blev fedtet igen. 

Nu vasker jeg det én gang om ugen, og det bliver ikke rigtig fedtet før den sidste dag. Jeg bruger ikke tørshampoo eller andre produkter mere, og som bonus er min eksem i hovedbunden klaret helt op.

Så hos nogle er det altså muligt at træne hår til ikke at blive fedtet. Det kan bare godt tage tid

Anmeld Citér

4. april 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11
Omsorgsgiver skriver:

Hej I skønne kvinder!

Jeg har nu i 1 år holdt mig til kun at vaske mit hår 1 x ugentligt og så bruge tørshampoo hver dag indtil det bliver vasket. MEN!!! Mit hår fedter alligevel dagen efter at det er blevet vasket og jeg er ved at gå amok!! Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre!? Jeg ha tyndt, fint hår der hurtig klasker sammen og jeg savner volumen.... Jeg har lige bestilt produkter fra Yummi Haircare, da jeg næsten er desperat. Jeg ser bare alle vegne alle med flot fyldigt og ikke fedtet hår undtagen hos mig selv. Hvad gør jeg forkert?? Jeg bruger Hårkur hver anden gang jeg vasker det. Bruger olie samt varmebeskyttende spray inden føn osv. Hvordan får jeg stoppet produktionen af fedt i min hårbund?? 
Jeg har det næsten hver dag oppe pga mit arbejde og i den forbindelse bruger jeg også hårspray...

Stop med at bruge olie. Olie lægger sig som en hinde på håret og i hovedbunden. Du kan bruge en smule i spidserne hvis du synes de er meget tørre, men i virkeligheden trænger det nok til en klipning og ikke olie

Tjek din shampoo - indeholder den sodium lauryl sulfate eller sodium laureth sulfate? Disse er skrappe og udtørrende sulfater. Hvis ja, så stripper du dit hår komplet for fedtstoffer hver gang du vasker og hovedbunden vil derfor kæmpe for at producere nyt sebum pga udtørringen. Jeg vil anbefale Living Proof Perfect Hair Day shampoo, den er mild og lækker og indeholder ikke skrappe udtørrende ingredienser

Tjek din balsam - nu hvor du ikke bruger skrappe sulfater til at vaske din hovedbund ren med, så er det ret essentielt at du bruger balsam UDEN silikoner. De kan nemlig kun vaskes ud med skrap sulfat. Så, hvis du bruger balsam med silikoner, så ender du med at få mega fedtet hår af alle de rester af silikone der vil ophobe sig i dit hår. Der er en del gode balsammer uden silikone, men hvis du køber shampooen fra Living Proof, så tag da lige conditioneren med fra samme serie også  

Tørshampoo... Det er sådan set fint nok. Men de fleste produkter på spray indeholder alkohol som igen er udtørrende. Og så kæmper hovedbunden for at producere fedtstof. Så måske det faktisk forværre dit problem at bruge tørshampoo? 

Heat protection - ofte er disse produkter ren silikone. Drop den og føntør på lavere grader i stedet for. 

Vask oftere - nu hvor du har droppet tørshampoo, så vask hver 2. Dag i stedet for. Gør det i en periode og prøv derefter at trappe ud til hver 3. Dag. Og så hver 4. Efter nogen uger osv. 

Men, husk også at det ikke er dårligt for håret at vaske lidt oftere hvis du bruger milde produkter. Og det gør du, hvis du bruger en såkaldt "low poo" som er en mild shampoo uden skrappe sulfater.  

Jeg gik selv over til skånsomme milde produkter i sommers. Det var ikke et mål for mig at vaske sjældent, men det er bare blevet sådan at mit hår faktisk ikke længere fedter. Der gik vel 3-4 mdr. Nu vasker jeg når hovedbunden begynder at klø lidt, men det er aldrig fedtet, hvilket jeg ellers altid har døjet med. 

Anmeld Citér

5. april 2021

Tommelise

Det er også min erfaring, at man kan vænne sit hår til ikke at fedte så meget ved at undlade at vaske det hver dag.

Jeg har et fint hår, og det dur slet ikke at vaske det hver dag. Jeg vasker det som regel ca. hveranden dag. Jeg har krøller, og det er nemmest at få dem til at sidde ordentligt, hvis jeg bruger diffuser. Hvis jeg lader det lufttørre, skal jeg huske at rode godt op i det og kramme krøllerne. 

Jeg bruger også gerne penge på en god shampoo og bruger kun sjældent en voloumenspray/tørshampoo.

Jeg er enig i, at du måske skulle prøve at undlade at bruge så mange produkter i dit hår. Hvis det ikke er nok, kan du prøve at vaske det to gange om ugen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.