At købe hus.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. april 2021

Babilooo

Det er langt fra alle banker der er interesseret i tidligere forbrug.

Vi har to voksne og tre børn dvs rådighedsbeløb på 17500 kr og de rundede så op til 18000.

Vi brugte omkring 5-6000 kr i rådighedsbeløb, det var de altså totalt ligeglade med (så vi måtte pænt vente til vi var færdige med et privat lån, ca 6 måneder, før vi måtte købe, da vi så kom op på det rådighedsbeløb vi skulle have, men det er mig en gåde at rådighedsbeløbet skal være så højt, så mange penge kan man da ikke bruge

Jo - man kan godt bruge flere penge

De 5-6.000 kr - er det også til mad.? Vi bruger mere bare på mad. Fodbold/ spejder/ tøj / ting til huset (fx. nye lamper, en græsslåmaskine der stå af, ferier, gaver osv). Vi er ti børn og to voksne ... der bliver da snildt over 10.000-12.000.

og ja- det er ikke hver dag en hårtørrer, græsslåmaskine eller en ovn står af. Men over et år synes jeg alligevel at man har mange også større udgifter.

For ikke at tale om vinterstøvler (har købt 2x 1200kr’s vinterstøvler) og vinterjakker også til omkring 1000kr. Stk..... osv osv

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. april 2021

Oddi

Profilbillede for Oddi
Tjullehej skriver:

Jo - man kan godt bruge flere penge

De 5-6.000 kr - er det også til mad.? Vi bruger mere bare på mad. Fodbold/ spejder/ tøj / ting til huset (fx. nye lamper, en græsslåmaskine der stå af, ferier, gaver osv). Vi er ti børn og to voksne ... der bliver da snildt over 10.000-12.000.

og ja- det er ikke hver dag en hårtørrer, græsslåmaskine eller en ovn står af. Men over et år synes jeg alligevel at man har mange også større udgifter.

For ikke at tale om vinterstøvler (har købt 2x 1200kr’s vinterstøvler) og vinterjakker også til omkring 1000kr. Stk..... osv osv

Rådighedsbeløbet dækker alt der ikke er faste betalinger til. 

Mad, gaver, tøj/sko, ferier, benzin, opsparing tæller med. 

Hvorimod faste medlemskaber til fx spejder, fodbold, fitness ikke tæller med, da de så ligger i det faste budget. 

Anmeld Citér

4. april 2021

Babilooo

Oddi skriver:

Rådighedsbeløbet dækker alt der ikke er faste betalinger til. 

Mad, gaver, tøj/sko, ferier, benzin, opsparing tæller med. 

Hvorimod faste medlemskaber til fx spejder, fodbold, fitness ikke tæller med, da de så ligger i det faste budget. 

Men forstår slet ikke at man kan købe mad og tøj og have penge til uforudsete ting med 5-6000kr om måneden .

Hver gang sæsonen skifter skal man jo købe sko, overtøj, gummistøvler, sutsko osv. at gå fra sommer til efterår koster snildt 4000kr med to børn - vinterjakker og skibukser i sig selv er en stor post. Hvis man vil rejse en uge- to uger med ro børn er det da også hurtigt 24000 ialt- dvs ca 2000kr om måneden.

Jeg tror det er fordi banken forventer uforudsete ting og ting man ikke tænker over ved et hus. Vi har lige købt haveting for over 500kr bare ved et besøg på planteskolen (handsker, mælkebøttejern, barkflis).

Anmeld Citér

4. april 2021

Oddi

Profilbillede for Oddi
Tjullehej skriver:

Men forstår slet ikke at man kan købe mad og tøj og have penge til uforudsete ting med 5-6000kr om måneden .

Hver gang sæsonen skifter skal man jo købe sko, overtøj, gummistøvler, sutsko osv. at gå fra sommer til efterår koster snildt 4000kr med to børn - vinterjakker og skibukser i sig selv er en stor post. Hvis man vil rejse en uge- to uger med ro børn er det da også hurtigt 24000 ialt- dvs ca 2000kr om måneden.

Jeg tror det er fordi banken forventer uforudsete ting og ting man ikke tænker over ved et hus. Vi har lige købt haveting for over 500kr bare ved et besøg på planteskolen (handsker, mælkebøttejern, barkflis).

Jeg forstår godt din pointe - men igen, handler det om valg. 

Vi har levet for 8.000kr i mad og diverse de sidste 3 år. Tilgengæld har vi sparet ca. 200.000kr op så vi nu står og har købt vores eget hus. Og vores børn går både i Ecco sko, har haft Molo flyverdragter på og har da naturligvis også fået gaver til fødselsdag og jul. Og vi har også været på ferie, bare ikke den dyre de år. 

Så jeg tænker det handler om at prioriterer, og man behøver jo ikke at tage på ferie til 24.000kr hvert år eller købe det dyreste overtøj til ens børn - det er jo noget man vælger. 

Men derudover tror jeg du har helt ret i at banken ønsker et så stort rådighedsbeløb så man netop har til de uforudsete ting og så banken ikke risikerer at de ikke får deres penge. 

Anmeld Citér

4. april 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Vores mad er 4000 kr (vi spare ikke og heri købes der også takeaway som fx sushi et par gange om måneder)

Hver månede bliver der sat 1200 ind på børnekontoen 

Og så 800 kr på andet. (Så i budgettet vil det sige 6000 kr i rådighedsbeløb)

Jeg har lige købt sko og gummistøvler til alle tre for 1200 kr (gode mærke varer). Køber ofte overtøj sæsonen før. Noget går i arv, noget købes brugt (det var mere i de små str.) Osv.

Jeg synes ikke vi sparer eller lever skrabet

Vi rejser i øvrigt aldrig

Anmeld Citér

4. april 2021

Jixy

Profilbillede for Jixy
Fortvivlet skriver:

Vores mad er 4000 kr (vi spare ikke og heri købes der også takeaway som fx sushi et par gange om måneder)

Hver månede bliver der sat 1200 ind på børnekontoen 

Og så 800 kr på andet. (Så i budgettet vil det sige 6000 kr i rådighedsbeløb)

Jeg har lige købt sko og gummistøvler til alle tre for 1200 kr (gode mærke varer). Køber ofte overtøj sæsonen før. Noget går i arv, noget købes brugt (det var mere i de små str.) Osv.

Jeg synes ikke vi sparer eller lever skrabet

Vi rejser i øvrigt aldrig

Hvis man bor i hus/har vil er det ligeledes i bankens interesse at man har råd til en opsparing til forskelligt der måtte komme på både hus, interiør og bil. Og hvad der nu ellers kan være af uforudsete udgifter som tandlæge, kiropraktor mm.

Anmeld Citér

4. april 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Åhh, nu mister jeg jo håbet om hus køb til min familie på 2 voksne og 2 børn og måske en 3er i frem tiden ��

Jeres familieforøgelses-drømme har banken IKKE krav på at kende til. Så det 3. Barn vil jeg overhovedet slet ikke nævne overfor en bankrådgiver. Det vil være at skyde sig selv i foden. 

Anmeld Citér

5. april 2021

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Jeres familieforøgelses-drømme har banken IKKE krav på at kende til. Så det 3. Barn vil jeg overhovedet slet ikke nævne overfor en bankrådgiver. Det vil være at skyde sig selv i foden. 

Tak. ☺️  Føler vi er langt væk fra målet. Har været inde på min bank af beregne for sjovt bare på mig selv. Om må Max købe for 70.000 �� Jeg arbejder på ældreområdet. 

Men mand har en del gæld, som han selvfølgelig afdrager på. Har ikke lige overblikket.  Han går hjemme, begrund af en arbejdesskade i august sidste år. Der kommer muligvis en erstatning, for han kan desværre ikke arbejde i sammen stilling ��

Anmeld Citér

5. april 2021

drabo

Profilbillede for drabo
Mor11 skriver:

Bare husk at bankerne jo ikke stiller disse krav for at genere folk, men for at sikre at man kan blive siddende i huset også, hvis der kommer en uventet regning.

det er ikke fedt at købe et hus og så finde ud af at efter næste barn er kommet til så skal hver krone vendes og der ikke længere er råd til ting som ferier eller fornøjelser.

der er udgifter ved både at købe og sælge og det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse at få sat sig for hårdt og blive nødt til at sælge igen hurtigt.

Anmeld Citér

5. april 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11
drabo skriver:

Bare husk at bankerne jo ikke stiller disse krav for at genere folk, men for at sikre at man kan blive siddende i huset også, hvis der kommer en uventet regning.

det er ikke fedt at købe et hus og så finde ud af at efter næste barn er kommet til så skal hver krone vendes og der ikke længere er råd til ting som ferier eller fornøjelser.

der er udgifter ved både at købe og sælge og det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse at få sat sig for hårdt og blive nødt til at sælge igen hurtigt.

Bestemt. Men hvis man - som de fleste - absolut sagtens kan klare sig for mindre end hvad banken mener, så er der ingen grund til at hive alverdens hvis'er med ind i beregningen fra start. Hvis der kommer en 3'er. Hvis der kommer en hund. Hvis der kommer en motorcykel. Hvis vi vil have børnene på privatskole. Hvis hvis hvis.  

Alt det kan man fint som voksne mennesker selv kigge på, og overveje om man har plads til i budgettet når man har fået drømmehuset. Og så må man prioritere om nødvendigt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.