Flaske

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.494 visninger
14 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. april 2021

Anja2021

Hej. 
jeg har en dreng på 22 mrd. Jeg har prøvet flere gange nu at vende ham fra flasken. Han får en til at sove på med sødmælk, og ellers med vand når han vågner. Han er et flaske barn og har aldrig villet bruge sut. Han sover stadig ikke igennem om natten. Han har haft en hård start på livet: akut kejsersnit, kun 2230 g, gulsot, nasalsonde, tarm problemer som han stadig har. 
jeg vil vende ham af med den sutteflaske, men han blir vildt ulykkelig. Han græder og græder og blir ved til han næsten ik kan få luft. Jeg er inde ved ham mange gange, tager ham op og trøster ham. Ligger ham igen, og samme problem. Har også prøvet at tá ha ind til mig, men hjælper ik. Afvanding af flaske er prøvet flere gange med 6 dage af gangen.

hvad skal man lige gøre her? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. april 2021

Jixy

Profilbillede for Jixy

Børn har det med at blive meget ulykkelige, når deres vaner ændres, især hvis det er en de er meget glade for. Så jeg tænker det er derfor han bliver så ulykkelig.

Men jeg kan godt forstå det er svært at være i.

Hvis du mener han ikke har behov for flasken mere og skal vænnes fra den, så skal du stå ved din plan og fuldføre den. Han kan måske mærke du vakler og han har flere gange haft held til at ændre din beslutning.

En ide kan være at fortynde flaske lidt hver dag. Så der til sidst kun er næsten ingen mælk i. Desuden ville jeg nok skifte til hvert fald letmælk istedet for sødmælk. 
Desuden ville jeg nok tilbyde ham lidt mad, en bolle eller græd eller hvad han er til inden sengetid - så du ved han er mæt.

Anmeld Citér

2. april 2021

Anja2021

Jixy skriver:

Børn har det med at blive meget ulykkelige, når deres vaner ændres, især hvis det er en de er meget glade for. Så jeg tænker det er derfor han bliver så ulykkelig.

Men jeg kan godt forstå det er svært at være i.

Hvis du mener han ikke har behov for flasken mere og skal vænnes fra den, så skal du stå ved din plan og fuldføre den. Han kan måske mærke du vakler og han har flere gange haft held til at ændre din beslutning.

En ide kan være at fortynde flaske lidt hver dag. Så der til sidst kun er næsten ingen mælk i. Desuden ville jeg nok skifte til hvert fald letmælk istedet for sødmælk. 
Desuden ville jeg nok tilbyde ham lidt mad, en bolle eller græd eller hvad han er til inden sengetid - så du ved han er mæt.

Jeg tilbyder altid noget at spise om natten, det vil han ikke ! Han spiser meget lidt. Er heller ik altid mæt når han skal sove. Han er ligeglad med om det så var ren vand i flasken, bare han får den. Grunden til jeg bruger mælk, er fordi det mætter lidt

Anmeld Citér

2. april 2021

Anonym

Det lyder hårdt.

Jeg tænker på, om han ikke bare kunne få vand i flasken? Det skader jo ikke - mine børn får også vand om natten, dog bare af kop.

Hvis han ikke er mæt, så skal det nok gå alligevel - mine børn er heller ikke altid mætte, når de kommer i seng, fordi aftensmaden er et par timer siden på det tidspunkt. Det påvirker ikke deres søvn - og så spiser de ekstra morgenmad.
De gange, hvor jeg har fravænnet dem, der har de opjusteret deres appetit, fordi mælken forsvandt. Det vil din søn måske også bare gøre

Anmeld Citér

2. april 2021

Lje

Jeg tilbyder altid noget at spise om natten, det vil han ikke ! Han spiser meget lidt. Er heller ik altid mæt når han skal sove. Han er ligeglad med om det så var ren vand i flasken, bare han får den. Grunden til jeg bruger mælk, er fordi det mætter lidt

Men det bliver jo en dum spiral. Du fylder ham med mælk i sutteflaske om natten. Ergo spiser han ikke nok om dagen. Og så kører det i ring. 

Sutteflaske skal jo væk omkring de 12 måneder, så jeg ville sætte fart på processen. Ud med flaskerne, så der ikke er noget at falde retur på. Og så en kold tyrker. Det bliver hårdt. Det bliver mega hårdt. Og han vil brokke sig. Er far (anden - fx mormor?) der mon til at kunne tage over, når du bliver blæst bagover om natten? 

Jeg ville passe på med at introducere fx sut eller mad om natten i stedet. Trøst med en bamse og vand i kop. Tilbyd ernæringsmæssig korrekt mad lige inden sengetid. Og tro på det bliver bedre. 

Hvad med frokostlur - hvordan falder han i søvn der? Og går det fint med mad og lur i vuggestuen? 

Vh.

Anmeld Citér

2. april 2021

Jixy

Profilbillede for Jixy
Anja2021 skriver:

Som en anden skriver, så tænker jeg heller ikke du skal tilbyde noget om natten, men i starten kan det være en ide at tilbyde noget inden han skal i seng. Så han ikke lige bliver sulten. Det virkede for os i starten da hun ikke fik en flaske inden natten/om natten. Og i en periode da hun var halvanden og ellers pludselig vågnede om natten og var sulten.

Og ja, skift til vand i sutteflasken - så kan det slukke tørsten og senere kan han få det i en kop el. flaske.

Anmeld Citér

3. april 2021

Lf

Kan se du skriver han er ligeglad med hvad flasken indeholder, bare han får den - man kunne måske skifte flasken ud med drikkedunk? Og så bare vand i når det netop ikke er mælken han vil ha �� nogle nætter kunne man så gi vand i glas og stille og roligt fjerne drikkedunken helt ��

Anmeld Citér

3. april 2021

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg tænker, giv ham godt med mad inden sengetid. En god havregrød med masser af fedtstof i og banan i. Og så vælger du en dag hvor I sammen smider alle flaskerne ud, og du forklarer ham at nu er flaskerne smidt ud for han har ikke brug for dem og skal nu sove uden.  Han er en stor dreng nu, han har ikke brug for en flaske ( eller mad for den sags skyld) om natten. Tilgengæld tager du ham med i Føtex og han får lov at vælge en ny drikkedunk - og I snakker om at den skal han bruge om natten. Og når han vågner om natten får han drikkedunken med vand ( ikke mælk), er han ked får han masser af trøst og kærlighed og du taler om at flakser er smidt ud og tilbyder ham drikkedunken. 

Han skal nok falde i søvn på et tidspunkt, men det kan godt være hårdt de første par nægter.Jeg afvænnede også min søn amning om natten ( lidt sværere da man jo ikke kan smide brystet ud). Han græd også ulykkeligt og den første nat tog det flere timer at få ham til at sove de første par gange han vågnede. Men i søvn faldt ham - også selvom det var i mine arme i vores seng. Næste nat vågnede han lidt mindre og det tog lidt kortere tid at få ham videre i søvnen, næste dag lidt kortere og på nat 4 sov han igennem uden opvågninger. 

Anmeld Citér

4. april 2021

Anja2021

Anonym skriver:

Det lyder hårdt.

Jeg tænker på, om han ikke bare kunne få vand i flasken? Det skader jo ikke - mine børn får også vand om natten, dog bare af kop.

Hvis han ikke er mæt, så skal det nok gå alligevel - mine børn er heller ikke altid mætte, når de kommer i seng, fordi aftensmaden er et par timer siden på det tidspunkt. Det påvirker ikke deres søvn - og så spiser de ekstra morgenmad.
De gange, hvor jeg har fravænnet dem, der har de opjusteret deres appetit, fordi mælken forsvandt. Det vil din søn måske også bare gøre

Jo kan sagtens bare komme vand i flasken. Men det var mere så han kunne komme af med sutteflasken helt.

Anmeld Citér

4. april 2021

Anja2021

Men det bliver jo en dum spiral. Du fylder ham med mælk i sutteflaske om natten. Ergo spiser han ikke nok om dagen. Og så kører det i ring. 

Sutteflaske skal jo væk omkring de 12 måneder, så jeg ville sætte fart på processen. Ud med flaskerne, så der ikke er noget at falde retur på. Og så en kold tyrker. Det bliver hårdt. Det bliver mega hårdt. Og han vil brokke sig. Er far (anden - fx mormor?) der mon til at kunne tage over, når du bliver blæst bagover om natten? 

Jeg ville passe på med at introducere fx sut eller mad om natten i stedet. Trøst med en bamse og vand i kop. Tilbyd ernæringsmæssig korrekt mad lige inden sengetid. Og tro på det bliver bedre. 

Hvad med frokostlur - hvordan falder han i søvn der? Og går det fint med mad og lur i vuggestuen? 

Vh.

Jeg vil ik lære ham at bruge sut, er kun en dum ide. Han spiser fint og sover fint i vuggestuen. Han er bare rigtig dårlig til at spise herhjemme. 
men kan han ik tá skade af at græde sig i søvn, flere nætter i træk? 

igår prøvede jeg igen ik at gi ham flaske. Men han græd og græd, så han næsten ik ku få luft. Det blev ved til kl. 2 om natten, hvor jeg gav op og gav ham flasken, så sov han. Men ville op igen kl 5.
om dagen herhjemme putter jeg ham bare til frokost, og så sover han. Det hjælper ik altid at trøste ham . Men nej der er kun mig. Ingen far eller bedsteforældre !!!!!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.