Åh hvor er det synd for dig, du har det ikke nemt. 
Du skriver at du har et fint netværk, kan dit netværk ikke hjælpe dig med at bryde kontakten med din mor? Hvorfor mener du, at du ikke kan bryde kontakten med hende? (Jeg vil ikke gå ind i hvorvidt du skal eller ej, for det ved du bedst)
Hvor er din mand? Støtter han dig eller skyder han alle dine drømme ned? Hvis han ikke støtter dig i noget, ikke er imødekommende overfor dine ønsker og drømme, er han så også et usundt, giftigt forhold, som trækker dig ned? For det er jo meningen at han skal hjælpe dig op, når du falder.
Mit liv og mine beslutninger er meget præget af hvad der er bedst for mit barn, men det er ikke ensbetydende med at hun får lov til at bestemme alt. Nogle gange gør vi altså noget som JEG har lyst til, og så kan hun protestere over det, men der skal være plads til alle i en familie - også mor.
Jeg vil sige at først skal du finde ud af hvor din mand står. Er han med dig? Har I et godt forhold? Hvis du kan sige ja til det, så kan du gå et skridt videre (hvis han ikke er god for/ved dig, så må du tage hånd om det først) - hvad er den vigtigste drøm for dig? Hvad betyder mest? Og hvordan kan det lade sig gøre? Hvordan kan det forenes med det din mand ønsker?
Altså, hvis du nu drømmer om at have en campingvogn og bruge 6 uger i sommerferien på at køre land og rige rundt, så arbejd da for det. Så kommer der nogle spørgsmål om økonomi og noget ferie ind over, men det kan jo diskuteres og planlægges og opspares. Hvorfor skulle det ikke være en fed oplevelse for dine børn, bare fordi det udspringer af dine egne drømme?
Jeg tror at du har brug for noget konkret, en konkret drøm som er realistisk og som du/I kan arbejde henimod. Og så er jeg stor fortaler for at fjerne giftige forhold, uanset om det er bedsteforældre eller hvem det nu er.