Vaginal fødsel eller kejsersnit (læs teksten)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

978 visninger
9 svar
0 synes godt om
31. marts 2021

Anonym trådstarter

Hejsa,

Mit ønske er ikke en generel debat ift. Om det ene eller andet er bedst. Jeg har brug for input ift min konkrete problemstilling.

Jeg har født tre børn vaginalt og uden smertelindring. Jeg har altid været grænsende til hippie agtig omkring mine fødsler. På MINE vegne - ikke på alle andres! Jeg synes, at man skal gå efter den fødsel, man har det bedst med. Om det er vaginalt, kejsersnit, med eller uden smertelindring og indgreb. Men personligt for mig har jeg vægtet og forsøgt så indgrebsfri fødsler som muligt.

Mine to første fødsler var gode, og min tredje fødsel var oprindeligt planlagt som hjemmefødsel, men pga helbredsproblemer hos mig til sidst, kunne vi ikke det alligevel. Fødslen gik i gang af sig selv, men endte med både piller til igangsættelse og senere vedrop, fordi vandet var gået, men jeg ikke fik veer.

Det var en rædselsfuld fødsel, der er dele af den jeg ikke en gang kan huske, og for mig og min mand var fødslen (og det efterfølgende forløb) et traume. Og pga traumet skulle vi ikke have flere børn. Jeg fik en svær efterfødselsreaktion, måtte droppe amningen fra start fordi jeg var for psykisk påvirket, og det var meget min mand, der stod for vores søn den første tid.

Skæbnen vil jeg er blevet gravid trods beskyttelse. Uanset hvad kunne vi ikke vælge abort, det føltes for os personligt forkert, længere forklaring. Summa summarum nærmer jeg mig halvvejs. Vi ved, det er en pige. Og jeg skal tage stilling til fødsel.

Har haft første samtale hos jordemoder og talt forløbet igen. Jeg kan ikke forestille mig nogensinde at føde igen. Traumet er for svært. Jeg er meget bekymret for en fødsel, min krop (pga nogle helbredsting, som dog ikke i selv formentlig er en hindring for vaginal fødsel, afventer dog lægesamtale herom) og for vores datter. Jeg har ingen tro på, det kan gå godt, selvom jeg er klar over, at mine tanker er styret af traume og frygt og måske ikke rationale.

Jeg kan ikke rumme det uforudsigelige. Der er så meget at sige, men jeg er gået fra at have planlagt hjemmefødsel sidste gang til at have en meget voldsom afstand til vaginal fødsel denne gang, hvilket vel siger lidt, tænker jeg.

Min jordemoder har allerede booket lægesamtale angående muligt planlagt kejsersnit for mig, og hun prøvede slet ikke tale mig fra den overvejelse (jeg sagde jeg var i tvivl), da vi talte sammen. Min fornemmelse er, at hun faktisk godt kan forstå, at mine tanker er i den retning.

Jeg HAR researchet på kryds og tværs. Jeg tror næsten ikke lægen kan sige noget, jeg ikke allerede ved. Jeg kender risici for både mor og barn, hvilken betydning det har for fx barnets lunger og tilløb af mælk med kejsersnit, risici ved rygmarvsbedøvelse, altså jeg har nærmest researchet til hudløshed.

Den eneste grund til jeg stadig er i tvivl er skyldfølelse overfor barnet. Jeg er bange for, jeg er en dårlig egoistisk mor, hvis jeg vælger kejsersnit (og nej, det betyder IKKE, at jeg synes andre mødre, der får kejsersnit er dårlige egoistiske mødre - det er mine personlige følelser, der vedrører mig selv, særligt fordi de andre er født vaginalt).

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg er aldrig nogensinde blevet opereret, så det er selvfølgelig også en skræmmende tanke. Men til gengæld er det en planlagt, kontrolleret situation med fuld overvågning, personale der er klar til at handle osv., selvom der selvfølgelig også kan ske uventede ting under et operativ indgreb som kejsersnit.

Jeg er rådvild og ved ikke, hvad jeg skal stille op, men jeg tror ikke jeg fysisk og psyksisk kan holde til endnu en vaginal fødsel..

Vil I ikke dele jeres tanker om min situation? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2021

ni

Kære dig 

Det korte svar, og det der umiddelbart popper op hos mig efter at have læst din tekst er, at du bør få et kejsersnit. Det er ikke en "nem udvej" og heller ikke nogen let beslutning, men det lyder som det helt rigtige for dig. 

For mit eget vedkommende har jeg også en traumatisk fødsel bag mig og valgte derfor at få kejsersnit til nr. 2 og 3, da det var dét det kom an på (om vi skulle have flere børn eller ej) 

Jg er mega glad for mine valg og tror måske du kan slappe meget mere af, fremfor at frygte termin. Held og lykke!! 

Anmeld Citér

31. marts 2021

Anonym trådstarter

ni skriver:

Kære dig 

Det korte svar, og det der umiddelbart popper op hos mig efter at have læst din tekst er, at du bør få et kejsersnit. Det er ikke en "nem udvej" og heller ikke nogen let beslutning, men det lyder som det helt rigtige for dig. 

For mit eget vedkommende har jeg også en traumatisk fødsel bag mig og valgte derfor at få kejsersnit til nr. 2 og 3, da det var dét det kom an på (om vi skulle have flere børn eller ej) 

Jg er mega glad for mine valg og tror måske du kan slappe meget mere af, fremfor at frygte termin. Held og lykke!! 

Tusind tak for dit svar. Jeg tror nemlig roen og vished vil gøre meget, for selvom der kan ske komplikationer ved pks er der jo stadig en klar plan for hvornår og hvad der skal ske. En vaginal fødsel er jo mega uforudsigelig. Hvornår sker det? Hvordan går det i gang? Hvor hurtigt kommer det til at gå? Hvordan vil barnet have det? Hvad med en selv? Bliver der behov for indgreb? Osv osv..

Min sidste fødsel her ud over piller og vedrop, så sad han fast med skuldrene på vej ud (og han vejede 3700 gram, så var jo ikke fordi han var voldsomt stor), de måtte lave nogle greb der gjorde at mit bække var helt smadret bagefter, hvad der i en periode var nogle følger fra. Ja, og så var der alt det andet der skete..

Jeg har læst der er 3 x så stor risiko for at dø ved kejsersnit end ved vaginal fødsel. Større risiko for blodpropper, akutte blødninger, hjerteanfald, dødfødsel mv. Det er jo heller ikke tillokkende, men ja.. Har også overvejet om et kompromis kunne være vaginal fødsel med epidural så tidligt I forløbet som muligt, men det virker også rædselsvækkende..

Hvordan var din oplevelse med dit første kejsersnit? 

Anmeld Citér

31. marts 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Kære du. Jeg tror ikke at jeg har et kvalificeret bud på hvad du skal ende med - dine rationaler og overvejelser er både relevante og forståelige og du må fortsætte dine snakke med de fagfolk du allerede har på banen, selvom du formentlig har ret i at de ikke kan tilføje så meget nyt til ligningen - i sidste ende ligger beslutningen hos dig og man kan tale både for og imod begge valg.

Så egentlig skriver jeg mere for at berolige dig om, at et kejsersnit godt kan være en god oplevelse og et fint og trygt forløb for både mor og baby. Du kan godt komme til at amme, du kan godt få hud mod hud, ro og tilknytning og alt det som betyder en masse. Jeg fik akut kejsersnit med min første og det var alt i alt en rigtig god og tryg oplevelse, som aldrig har givet mig den mindste smule anledning til dårlig samvittighed overfor mit barn. Jeg fødte min næste under andre og mere kaotiske omstændigheder, vaginalt - og er glad for at have prøver begge dele - uden at det har gjort den mindste forskel for mit moderskab, amning, eller tæthed med nogen af børnene. Det var meget tvivlsomt om jeg ville kunne føde vaginalt grundet komplikationer hos baby, så vi lagde en meget detaljeret “plan” for hvor langt et forsøg på vaginal fødsel måtte trækkes og at jeg (og de) til enhver tid undervejs kunne få lov at sadle om til kejsersnit, hvis behovet opstod. 

Held og lykke med din beslutning

Anmeld Citér

31. marts 2021

SofiaMik

Kunne det være muligt at lave en aftale med sygehuset om, at i starter vaginalt, men at du når som helst kan bede om et (mindre planlagt) kejsersnit, hvis fødslen peger i den forkerte retning?

Det ville give din baby fordelen af at blive forberedt af veerne (har læst et sted, er vigtigt og at man simulerer veer inden kejsersnit) og det kan jo være, at det går godt? Og hvis noget indikerer det modsatte, så får du det kejsersnit og så har du gjort, hvad du kunne i forhold til dine egne standarder?

Anmeld Citér

1. april 2021

Anonym trådstarter

StortOgSmåt skriver:

Kære du. Jeg tror ikke at jeg har et kvalificeret bud på hvad du skal ende med - dine rationaler og overvejelser er både relevante og forståelige og du må fortsætte dine snakke med de fagfolk du allerede har på banen, selvom du formentlig har ret i at de ikke kan tilføje så meget nyt til ligningen - i sidste ende ligger beslutningen hos dig og man kan tale både for og imod begge valg.

Så egentlig skriver jeg mere for at berolige dig om, at et kejsersnit godt kan være en god oplevelse og et fint og trygt forløb for både mor og baby. Du kan godt komme til at amme, du kan godt få hud mod hud, ro og tilknytning og alt det som betyder en masse. Jeg fik akut kejsersnit med min første og det var alt i alt en rigtig god og tryg oplevelse, som aldrig har givet mig den mindste smule anledning til dårlig samvittighed overfor mit barn. Jeg fødte min næste under andre og mere kaotiske omstændigheder, vaginalt - og er glad for at have prøver begge dele - uden at det har gjort den mindste forskel for mit moderskab, amning, eller tæthed med nogen af børnene. Det var meget tvivlsomt om jeg ville kunne føde vaginalt grundet komplikationer hos baby, så vi lagde en meget detaljeret “plan” for hvor langt et forsøg på vaginal fødsel måtte trækkes og at jeg (og de) til enhver tid undervejs kunne få lov at sadle om til kejsersnit, hvis behovet opstod. 

Held og lykke med din beslutning

Tusind tak fordi du ville dele dine erfaringer, det er en stor hjælp. Der er vel mange på stuen til et kejsersnit, men hvordan oplevede du stemningen?? Meget at tænke over stadig, men lige nu hælder jeg mest til kejsersnit. Jeg har svært ved at knytte mig til min datter i maven pga så skal jeg forholde mig til fødsel, og der tror jeg kejsersnit kan give mig noget ro, der gør det lettere at bonde med hende men er bestemt ikke sikker! 

Anmeld Citér

1. april 2021

Anonym trådstarter

SofiaMik skriver:

Kunne det være muligt at lave en aftale med sygehuset om, at i starter vaginalt, men at du når som helst kan bede om et (mindre planlagt) kejsersnit, hvis fødslen peger i den forkerte retning?

Det ville give din baby fordelen af at blive forberedt af veerne (har læst et sted, er vigtigt og at man simulerer veer inden kejsersnit) og det kan jo være, at det går godt? Og hvis noget indikerer det modsatte, så får du det kejsersnit og så har du gjort, hvad du kunne i forhold til dine egne standarder?

Det er helt klart en god ide, men jeg tror der stadig er i for meget uvished i det, og risikoen for at kejsersnittet bliver mere akut.. Og jeg kan jo godt høre, når jeg skriver det, hvad jeg læner mest imod, men gud hvor er det svært.. 

Anmeld Citér

1. april 2021

Babilooo

Det er en meget stor forskel på akut og planlagt kejsersnit. 
jeg fik planlagt kejsersnit begge gange. Der var en meget hyggelig og rolig lg behagelig stemning. Bedøvelsen og operationen gjorde ikke ondt. Jeg ammede fint og var oppe at gå efter ca 3-4 timer. Det er ikke en nem løsning men det lyder, som det rigtige for dig, når du har et traume bag sig. 

Anmeld Citér

1. april 2021

B&J

Kære dig

jeg kan 100% sætte mig ind i det du skriver dog har jeg kun min skønne dreng men d. 1 marts gik mit vand og jeg var så glad for jeg er den første kvinde i familien det er sket ved og alle 9 mdr gik perfekt men så stopper vi også der jeg fik lagt piller op for at få veerne igang, de går først igang den. 3 kl 21.30 om aften og de fortsætter helt ind til jeg fødte jeg havde ingen pauser de var på fuld tryk og  oven idet skulle jeg have en blokade fordi jeg var overvægtig så kraftige veer og skulle ha målt blodtryk plus den skide nål i ryggen jeg har aldrig skreget så meget jeg var ikke klar alt var rodet og de lå den forkert fordi den virkede ikke. Det var skrækkeligt ud af hele fødselaren fra kl 21.30 til 12.10 næste dag kusker jeg kun meget meget små bidder Og jordmoren sagde vi ses nok snart igen til en lille ny jeg var meget hurtig til st svare NEJ !

Vores søn er nu 11år og det er først nu jeg er klar til nr 2 vi håber af hele vores hjerter at vi er så heldige og jeg vil føde normalt men denne gang må de lytte mere på mig. Så jeg føler jeg er mere med i det ind jeg var 

sender kæmpe krammer til dig og det vigtigste er du vælger det du føler er rigtigt 

Anmeld Citér

1. april 2021

Baby.mamma

Alt det første kunne jeg have skrevet! Skal have min 3. hjemmefødsel nu, har aldrig fået smertelindring og ser også mig selv som "hippie agtig". Så ja, jeg kan virkelig "sætte mig ind i det", så godt jeg nu kan, uden at have din sidste fødsel med i MIN bagage

Hvis jeg havde været det samme igennem som dig, så skal jeg ikke kunne sige mig fri for, at have præcis de samme tanker og bekymringer. Jeg kan skisme godt forstå alle dine tanker, og jeg kan godt forstå, din frygt for endnu en vaginal fødsel og tanker omkring at tage imod et kejsersnit, når nu du kan.

Ved du hvad, du skal gøre præcis som du har lyst til, og du er IKKE en dårligere mor, hvis det er det, du vælger. Du har taget noget med dig fra sidste fødsel- traume, erfaring. Og din oplevelse har sat nogle spor i dig, som gør, at trods din indstilling om naturlig hjemmefødsel uden smertelindring, så føler du dig ikke tryg ved en vaginal fødsel igen, og det kan jeg sagtens sætte mig ind i.

Hvis du føler for at tage et kejsersnit, så gør det. Jeg tror, du vil få bearbejdet dit traume endnu bedre end ved at vide, du skal igennem en vaginal fødsel igen her om 5 måneders tid. Og med den beslutning taget, kan du slappe af i graviditeten. Risikoen for en ny efterfødselelsreaktion er jo også en ting, som kan risikere og ske igen, og særligt hvis du ikke er "kommet dig" efter sidste fødsel og nu skal det igennem igen. For en fødsel er smertefuld og voldsom, det kan den være i hvert fald. 

Du gør det helt rigtigt ved i hvert fald at overveje et kejsersnit (tror jeg).

Alt held og lykke med det hele

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.