Får slik/snacks i børnehaven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.606 visninger
10 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
12. marts 2021

Anonym trådstarter

Jeg synes, de giver mit barn ret meget slik eller snacks i børnehaven. Det gør, at han ikke spiser sin madpakke, fordi personalet uddeler slikket i forbindelse med måltiderne og min søn er meget langsom til at spise, så han spiser heeele slikkepinden først og rører ikke sin mad.

Han er derfor sulten, når jeg henter ham og har madpakken med hjem igen - det er ikke altid, jeg ved, han har fået slik og derfor forstår jeg ikke, hvorfor han får så mange sammenbrud og græder. Det finder jeg så ud af, når jeg åbner madkassen og ser, at den er urørt senere på dagen og han faktisk er mega sulten! Han fortæller det jo ikke altid selv.

Dels er jeg ærgerlig over, at der ikke er nogen sukkerpolitik og nogle børn virkelig har meget guf med til deres fødselsdage... Andre gange er der bare (før corona) kage, flødeboller, popcorn osv. Det kan være flere gange om ugen. Det er jo ikke fordi, mit barn slet ikke må få slik, men det er bare ret store mængder han får, helt uden for min kontrol. Èt er at han får lidt slik hos sin farmor, men det her er jo hans "arbejdsplads", hvor han er hver dag. Han skal ikke have slik til daglig...

Personalet fortæller det ikke i forvejen, hvis de har tænkt sig at give mad/kage, så man kan smøre en mindre madpakke.

Hvordan er det I jeres børnehave?
Får de også meget slik derhenne? Hvordan er det struktureret?

(Ps. jeg har selv arbejdet i børnehave og forstår egentlig godt, hvorfor de uddeler slikket i forbindelse med måltiderne og netop i starten af måltidet, hvor alle børn sidder på deres pladser. Jeg kan ikke se, hvad de ellers skulle gøre. )

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. marts 2021

Missyou

til hverdag får de ikke uddelt noget i børnehave og sfo. Men de gør når nogle holder fødselsdag. 
til gengæld får se vanvittigt meget chips, popcorn is osv når de er i sfo i ferieugerne

Anmeld Citér

12. marts 2021

asphodel

Jeg synes ikke at mit barn får voldsomt meget slik/kage i børnehaven. Børnene er typisk inddelt i 3-4 grupper, og når der er fødselsdag i gruppen, så har barnet noget med til gruppen. Slikket/kagen bliver delt ud i forbindelse med samling om morgenen, hvor de også får frugt, så jeg synes ikke at det har den store indflydelse på hvor meget mit barn spiser til frokost (nogle gange betyder det at hun ikke spiser sin frugt). Nogle gange vælger personalet også at fejre et eller andet fælles, det ene år delte de brunsviger ud i forbindelse med brunsvigerdagen. I december bor der nisser i børnehaven, så da er der tit også lidt i julesokken, hvilket dog også ofte er sådan noget som riskiks, så det er ikke slik hver dag (jeg tror heller ikke at det er hver dag, at der er noget i sokken).

Jeg er meget glad for at vores børnehave ikke har en nul-sukker-politik, for mit barn bliver SÅ glad og stolt, når hun må dele noget ud, men jeg ville også synes at slik/kage hver dag er for meget. Har I et forældreråd som du kan vende problematikken med? Der er sikkert andre forældre, som har det ligesom dig, så det er da relevant at tage op på det næste forældrerådsmøde.

Anmeld Citér

12. marts 2021

Anonym

Wauw, det lyder vildt. I vores børns børnehave, der kommer der jo fødselsdage heeeele tiden, og hvis børnene fik lov at tage slik med, amen, det går jo ikke! 

Her valgte de at lave fredags-kage hver eneste fredag. Det betød så, at alle de børn, som i ugens løb havde haft fødselsdag, de fik lov til at være med til at bage kage. Det fungerede SÅ godt, og man vidste, at havde man fødselsdag, så skulle man da være med til at bage kage, OG forældrene vidste, hvornår, der blev uddelt kage = en sød sag. Det var det, man måtte ikke medbringe noget. 

Det var en super ide, synes jeg, og noget, I måske kunne foreslå til børnehaven?

Anmeld Citér

12. marts 2021

Anonym

Jeg synes at pædagogerne hos min ældste formår at finde en super fin balance og jeg er rigtig tilfreds med at der ikke findes en sukkerpolitik, som jeg i bund og grund synes er et uhensigtsmæssigt værktøj af mange årsager. Igår var ungerne fx samlet i regnvejret med video og popcorn, andre gange bages juleknas eller fastelavnsboller, eller en pædagog finder pludselig på at lave fredagspandekager. De gør det til noget særligt og ungerne råhygger sig, mad og slik bliver håndteret afslappet og som sagt fint balanceret.

Men ... hvis du oplever det du gør, er vejen frem vel en snak med pædagogerne?

Anmeld Citér

12. marts 2021

Frfriis

Profilbillede for Frfriis

I mine drenges børnehave fejres fødselsdage som oftest i forbindelse med eftermiddagsmaden, hvor der ofte er boller el.lign og frugt/grønt. Synes det fungerer fint. Men vi har madordning, så ved sjældent hvor meget de har spist i løbet af dagen :-)

Anmeld Citér

13. marts 2021

JC2014

Profilbillede for JC2014

Det lyder måske som om at det er lidt ofte. Det er vist meget forskelligt fra institution til institution. I min ældste søns børnehave har de en meget streng kostpolitik. De må ikke engang have en frugtstang med. Pædagogerne på min søns stue ser dog ofte igennem fingrene med det, når der bliver delt ud til fødselsdage (det er forældrebestyrelsen der har taget beslutningen hen over hovedet på resten af institutionen). I min yngste drengs børnehave (de går i forskellige børnehaver) er der madordning, som man ikke kan fravælge. Vi må ikke selv give ham noget med til hans fødselsdag. Han kan til gengæld vælge imellem boller eller frugtspyd derhenne, som han så må dele ud. 

Anmeld Citér

13. marts 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Jeg synes, de giver mit barn ret meget slik eller snacks i børnehaven. Det gør, at han ikke spiser sin madpakke, fordi personalet uddeler slikket i forbindelse med måltiderne og min søn er meget langsom til at spise, så han spiser heeele slikkepinden først og rører ikke sin mad.

Han er derfor sulten, når jeg henter ham og har madpakken med hjem igen - det er ikke altid, jeg ved, han har fået slik og derfor forstår jeg ikke, hvorfor han får så mange sammenbrud og græder. Det finder jeg så ud af, når jeg åbner madkassen og ser, at den er urørt senere på dagen og han faktisk er mega sulten! Han fortæller det jo ikke altid selv.

Dels er jeg ærgerlig over, at der ikke er nogen sukkerpolitik og nogle børn virkelig har meget guf med til deres fødselsdage... Andre gange er der bare (før corona) kage, flødeboller, popcorn osv. Det kan være flere gange om ugen. Det er jo ikke fordi, mit barn slet ikke må få slik, men det er bare ret store mængder han får, helt uden for min kontrol. Èt er at han får lidt slik hos sin farmor, men det her er jo hans "arbejdsplads", hvor han er hver dag. Han skal ikke have slik til daglig...

Personalet fortæller det ikke i forvejen, hvis de har tænkt sig at give mad/kage, så man kan smøre en mindre madpakke.

Hvordan er det I jeres børnehave?
Får de også meget slik derhenne? Hvordan er det struktureret?

(Ps. jeg har selv arbejdet i børnehave og forstår egentlig godt, hvorfor de uddeler slikket i forbindelse med måltiderne og netop i starten af måltidet, hvor alle børn sidder på deres pladser. Jeg kan ikke se, hvad de ellers skulle gøre. )

Hvorfor ofte snakker vi om?

Altså er det flere gange om ugen? Og en slikkepind? Tænker hvor meget mætter den?

Vi fik også is lige før frokost, men børnene spiste fint med frokost.. Da den jo ikke mætter. 

Anmeld Citér

14. marts 2021

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

Hmm jeg arbejder i vuggestuen og har arbejdet i børnehaven. Forstår på ingen måder hvordan de bruger silk pædagogiske??

I vores datter bh må der dels ud når børnene har fødselsdag eller personale. Før Corona.

Nu er det sådan de holder 1 gang i måneden en fælles fødselsdag for alle de børn der har fødselsdag den mdr. Hvor de selv bager en kage og det har været så godt at de frem over vil forsætter med dette.

I den dagtilbud jeg arbejder er der nul sukker. Vi henviser til boller og frugt. Og vi vil helst ikke ha de har andet med. Til fødselsdag. Kunne aldrig falder os ind at give silk. Vi ved som fagfolk og voksne børn får rigeligt i deres hjem (også mine. Spiller ikke hellig) det viser alle undersøgelser også. 

Anmeld Citér

14. marts 2021

AnoMor

Der bliver ikke delt super meget ud i vores børnehave kun til fødselsdage.  Der er 15 børn på stuen og 4 pædagoger. Det er 19 fødselsdage om året. Så det sker ikke så tit. Om sommeren er pædagogerne dog gode til at uddele sodavandsis. Men det er som regel til frugt. Eller en kanelgiffel til samling. De dage det er holdt fødselsdag der spiser han ikk altid sin madpakke. 

vi har ikk nogen sukkerpolitik hos os. Vi må sele det ud vi vil. I disse corona tider skal det dog være ting det er pakket ind fra fabrikken. Så det er mest figenstænger, ostehaps, Sun lully osv

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.