Fortælle om graviditet som svært overvægtig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.431 visninger
7 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. marts 2021

PP93

Hejsa, 

Efter sidste graviditet nåede jeg ikke at tabe de sidste graviditetskilo, og jeg er derfor i kategorien svært overvægtig.. 

Er der nogle som vil fortælle deres oplevelser omkring at være overvægtig gravid? Hvilke ting skal jeg forberede mig på? Er der flere kontroller end normalt? Og hvordan var jeres fødsel? 

Jeg er ikke så langt henne endnu (5+5), men kan godt mærke jeg allerede tænker meget over det. I min første graviditet var jeg "kun" i kategori overvægtig, og der oplevede jeg væske i kroppen samt smerter i det ene knæ pga. væsken, men det var også alt. Jeg var til glukosetesten, men var ellers ikke igennem andre kontroller. Men er nervøs for at forløbet kan blive langt værre denne gang angryNormalt er jeg sund og rask, og har inden livsstilssygdom. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2021

MEF

Jeg har været graviditet med BMI på 38. Altså ret tyk! 

Jeg var til 2 glukose belastninger også fordi jeg er genetisk disponeret for diabetes. Og så var jeg til en ekstra vækst scanning uge 36.

Man bliver tilbudt igangsættelse 41+0, fordi risikoen for komplikationer stiger herefter.

Jeg blev anbefalt at få epidural anlagt tidligt i fødselsforløbet, da det kan være Svært at anlægge på en svært overvægtig og hvis man står og ender med akut kejsersnit, er det en god ide at have den lagt. Jeg nåede så ikke at få epi, da fødslen var ret hurtig. 

Jeg havde bækkensmerter, men ville sansynligvis have haft det med en BMI på 25, fordi jeg har hypermobile led. Ellers var graviditeterne fuldstændig uproblematisk.

Tillykke med graviditeten��

Anmeld Citér

9. marts 2021

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Jeg har været svær overvægtig i begge graviditeter. 
jeg synes det har været overvældende begge gange. Efter første graviditet overvejede jeg om jeg overhovedet orkede at skulle møllen igennem igen med at være tyk og gravid. 
Jeg havde i mellemtiden tabt mig 19 kg, men stadig overvægtig. Jeg gjorde det klart for lægen og jordemoderen, og de respekterede begge at jeg havde(har) fuldt ud styr på hvad der er “korrekt”/“forkert” samt at jeg er uddannet sundhedspersonale.
Jeg har anden gang været bedre til at sige fra. Jeg blev blandt andet ringet op om at jeg skulle til en snak med en narkoselæge grundet at det anbefales at få lagt en epidural under fødslen. Jeg takkede nej til samtalen. jeg fik den lagt første gang og det var bestemt ikke nødvendigt for mig eller dem at have mig ind til en samtale om vigtigheden af den, eller om de overhovedet ville kunne anlægge den. Jeg har altså ikke en kæmpe delle ovenpå min rygrad. 
Jeg fik i slutningen af graviditeten snakket med min jordemoder om at jeg ikke følte at “de”/systemet stolede på mig eller respekterede mig efter adskillige pegede fingre, blandt andet til vækstscanning osv. 
Jeg var til glukosebelastningstest, den var ok, de anbefalede mig så at få den lavet igen, det afslog jeg. 
Under fødslen gjorde jeg det klart for dem hvad jeg ønskede, jeg ville helst vente med epidural, og endte med ikke at få den. 
Jeg vil råde dig til at blive klog på vigtigheden af hvad det vil sige at være overvægtig og gravid, men samtidig sige fra, hvis du kan mærke det er for meget. 
selvfølgelig er sundheden vigtig for graviditeten/dit barn/dig, og jo det er en risiko når man er overvægtig, men sund fornuft er også godt. 
I første graviditet tog jeg ikke noget på, andet end væske de sidste 14 dage. 
I anden graviditet tog jeg ikke på før end i slutningen, men det var lidt mere end væske. Har dog efterfølgende tabt mig en del mere. 
tillykke med graviditeten.

Anmeld Citér

9. marts 2021

Anonym

Jeg har haft BMI på ml 30 og 34 i mine graviditeter. Jeg var lige ved at skrive at jeg ikke har oplevet noget, men altså det har da været nævnt af personalet, men på en synes jeg, sober måde.

Jeg har oplevet at tabe mig i starten af mine graviditeter (jeg er så heldig at min krop nægter alt sukker og chokolade osv i det øjeblik jeg rammer uge 5 og så til uge 12-13). Det har gjort det nemmere at undgå at tage for meget på.

Der er ekstra obs på at man spiser sundt, så man ikke tager "for meget" på, da jeg var gravid sidst var det helst max 6 kg.

Jeg har været til glukose belastninger 2 gange hver gang, men med fine tal. Den ene gang var jeg højgravid i hedebølge - det var lidt stramt med så mange ekstra kilo, men jeg har haft det godt, så længe jeg har holdt mig aktiv.

Anmeld Citér

9. marts 2021

B&J

jeg er 158 høj dengang vejede jeg 150kg og hele min graviditet gik perfekt. Ingen følge sygdomme fik tjekket for sukkersyge 1 gang og ja alt gik fantastisk. 

Anmeld Citér

10. marts 2021

Kir

Ift bmi lå jeg 0,1 fra at være i kassen "svært overvægtig" da jeg blev gravid. Jeg har ikke oplevet den store opmærksomhed fra sundhedspersonale omkring dette. Jo der var en jordemoder, da jeg var omkring uge 26, der sagde at fordi mit bmi var så tæt på så ville hun snakke med lægen om at jeg skulle tilbydes en samtale og en scanning tæt på termin for at vurdere vægt på barnet. Da jeg spurgte om det var valgfrit svarede hun ja og så meget undrende ud i ansigtet. Har efterfølgende hørt at den scanning ikke er særlig præcis alligevel, da barnet fylder så meget i livmoderen at det er svært at vurdere noget som helst. 

Jeg fejlede ikke noget inden graviditeten og fik glukose belastningen der viste et super flot blodsukker.

Jeg læste nogle forskningsartikler om risikoen ved overvægt og graviditet, og så vidt jeg kunne læse kunne man ikke med sikkerhed sige at der var en sammenhæng mellem komplikationer og overvægt. Undersøgelserne indikerede en øget risiko. Faktisk viste en af undersøgelserne at der var størst risiko hos "normalvægtige" der tog meget på i graviditeten end hos folk der til at starte med havde et højt bmi. I øvrigt synes jeg bmi er en idiotisk måde at måle noget som helst, den siger jo kun noget om forholdet mellem kropsvægten og højde, men ingenting om sundhed. Forstår ikke at sundhedsvæsenet fortsat bruger den til at vurdere folks sundhed. 

Det eneste jeg har været ked af ift min vægt og graviditeten var, at jeg de sidste par mdr var meget tung og meget lidt mobil. Og at det var udfordrende at finde graviditets tøj.

Anmeld Citér

10. marts 2021

Roselil

Profilbillede for Roselil
PP93 skriver:

Hejsa, 

Efter sidste graviditet nåede jeg ikke at tabe de sidste graviditetskilo, og jeg er derfor i kategorien svært overvægtig.. 

Er der nogle som vil fortælle deres oplevelser omkring at være overvægtig gravid? Hvilke ting skal jeg forberede mig på? Er der flere kontroller end normalt? Og hvordan var jeres fødsel? 

Jeg er ikke så langt henne endnu (5+5), men kan godt mærke jeg allerede tænker meget over det. I min første graviditet var jeg "kun" i kategori overvægtig, og der oplevede jeg væske i kroppen samt smerter i det ene knæ pga. væsken, men det var også alt. Jeg var til glukosetesten, men var ellers ikke igennem andre kontroller. Men er nervøs for at forløbet kan blive langt værre denne gang angryNormalt er jeg sund og rask, og har inden livsstilssygdom. 

Jeg havde en klart sværere 2. Graviditet hvor jeg var tungere og i langt dårligere form. Min fornemmelse var, at den dårlige kondi var den største synder. Jeg fik utrolig meget vand i kroppen som var meget smertefuldt og jeg fik smerter øverst i maven og stærke plukkeveer. 

Vægten kan du ikke gøre meget ved, andet end selvfølgelig at være opmærksom på, ikke at tage for meget ekstra på. Mit fokus ville være at få en god kondi og muskelstyrke inden du kommer for langt hen. Så din krop er stærk til at gennemføre graviditeten.

måske du allerede er i god form, i så fald må du se bort fra mit svar:-)

Anmeld Citér

11. marts 2021

Tystys14

Vil lige dele min erfaring, på trods af jeg tror det meget forskelligt fra graviditet til graviditet hvordan det opleves overvægtige eller ej.

Min første var jeg åleslank 62 kg og 172 cm høj. Havde den værste graviditet og tog VOLDSOMT på, både væske og fedt. Alt ved den graviditet var hæsligt og svor jeg aldrig ville gøre det igen. (Blev ikke tilbudt sukkertest pga BMI og alt andet var sååå fint, men helt ærligt sådan som min almene tilstand var under graviditeten burde jeg nok). Selv fødslen var hæslig.

Anden graviditet, (ja man glemmer jo hvad man lover sig selv) havde ikke tabt mig ret meget så vejede 80 kg og tog nok 20 kg på ca. Havde en lidt bedre graviditet. Blev heller ikke tilbudt sukkertest denne gang men det var nok fint nok, for havde ikke de samme symptomer som i første graviditet og følte mig generelt lidt bedre. Kom ikke til nogle ekstra ting og fødslen var fantastisk og hurtig. 

Denne gang havde jeg en start vægt på 90 kg og skulle virkelig hører for det af ALLE i sundhedsvæsenet... Følte det blev en sport at snakke om hvor fed jeg var... Begyndte allerede fra start at frygte det hele, og endte med at lade være med at komme til tredje lægetjek og undgik sukkertesten fordi jeg ikke magtede at hører på dem. Når det så er sagt, så har jeg haft den BEDSTE graviditet, tabte mig i starten og endte på 85 kg og lå faktisk der hele graviditeten (dog ikke den sidste måned der fik jeg væske i benene). Men havde det SÅ GODT, følte mig sund og bevægede mig meget mere end i de andre graviditer, spiste det rigtige hele vejen igennem og var generelt bare sund. Håret skinnede og neglene havde aldrig haft det bedre. Forstod slet ikke at sundhedsvæsenet ikke kunne se hvor godt jeg havde det, men kun fokuserede på vægten...  

Så alt i alt for mit vedkommende, så var min sidste graviditet den bedste trods den med flest kg. 

Desværre er der bare ikke det sundhedsvæsenet fokusere på. De var ligeglade med hvordan jeg havde det og oplevede det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.