Hjælp mig med at hjælpe mig barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.774 visninger
10 svar
35 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. marts 2021

Anonym trådstarter

Min barn går i 0 klasse, og er lidt sensitiv. 

Hans opstart i førskole og 0 klasse (sidste år) var langt fra optimalt. Aflevere udenfor skolen, hans pædagog måtte Ikke komme med og hjælpe med overlevering m.m. 

Han har lige skiftet skole da vi er flyttet. 

Han løb tit væk fra den tidligere skole.  

Frem til nutiden...

Hans nye lærer mener at han er bagud fagligt og at han endnu ikke kan bogstaver.  

Vi øver meget med ham hjemme og der er kun få bogstaver som han synes er svære. Fx Æ som han forveksler med E. Hvor gode var jeres i den alder? 

Derudover er han til tider svær at aflevere. Idag måtte hans lærer nærmest presse ham ind, imens jeg blev bedt om at gå. 

Hvad kan jeg gøre? 

Der er tvivl om hvorvidt han er klar til 1 klasse. Dog er der en del minusser ved at gå om: lillebror skal begynde i 0 klasse, og der er 25 elever i hver klasse af de nye. 

Vi bruger piktogrammer for at give forudsigelighed, og vi itagesætter alle følelser. 

Vi ser bare en super glad, uadvendt og charmerende dreng hjemme. 

I skolen er han modsat. Generet og siger næsten ingenting.  

Det blev en rodet omgang, håber der er nogen derude som sidder med nogle gode råd

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2021

Missyou

For at du kan sammenligne kan jeg fortælle at min 6 årige der går i 0, kan læse Søren og Mette bøger næsten flydende, han plusser og minusser, og han kan skrive. Han er en af de fagligt stærke i klassen. 

min 5 årige som skal i 0 til sommer kender 25 ud af 29 bogstaver. Både deres navn og lyd. Han kan høre hvad ord starter med, og kan skrive navnet på familiemedlemmer uden hjælp. Han regner plusstykker, og genkender alle tal op til 100 og har styr på størrelsesforholdende.  

ved ikke om du kan bruge det til noget

Anmeld Citér

8. marts 2021

Lymi

Missyou skriver:

For at du kan sammenligne kan jeg fortælle at min 6 årige der går i 0, kan læse Søren og Mette bøger næsten flydende, han plusser og minusser, og han kan skrive. Han er en af de fagligt stærke i klassen. 

min 5 årige som skal i 0 til sommer kender 25 ud af 29 bogstaver. Både deres navn og lyd. Han kan høre hvad ord starter med, og kan skrive navnet på familiemedlemmer uden hjælp. Han regner plusstykker, og genkender alle tal op til 100 og har styr på størrelsesforholdende.  

For ikke at bekymre trådstarter vil jeg blot sige, at det er bestemt ikke alle børn, der kan læse i 0., eller kan bogstaverne, før de starter i skole. Tvært i mod. Der er SÅ stor variation. Jeg ville løbe mig op af hvad din søns lærere siger, snarere end at sammenligne. Men så skal man heller ikke glemme, at nervøsitet og bekymring for skole går ud over indlæring. Både ift corona og det svære på den gl skole, nu et skifte. Jeg ville først oh fremmest have fokus på, hvordan de hjælper ham med at føle sig tryg, hvilke indsatser de gør - i samarbejde med jer. Og så indlæring bagefter. Hvem af os kan lære noget som helst, hvis vi er stressede og udsat for et pres, vi ikke kan efterleve? 

Anmeld Citér

8. marts 2021

EKAB

Profilbillede for EKAB

Det er naturligvis de færreste 6-årige som kan læse eller skrive

Min 6-årige dreng går i en kombineret 0 og 1 klasse (specialklasse). Han kan alle bogstaverne og kan skrive sit eget navn. 
I matematik er han også godt med, underforstået at han kan lave simpel plus og minus, og genkender alle tal. 
Det er vist mere normen, end at kunne læse og skrive flydende.

Det er nok et større nederlag at komme i 1. Klasse, og altid halte bagefter de andre, end at give ham endnu et år i 0. Klasse.
hvornår på året er han født? Det er jo ret klassisk, at drenge født sent på året har godt af at vente et ekstra år.

Anmeld Citér

8. marts 2021

EKAB

Profilbillede for EKAB
Missyou skriver:

Han taler vel også flydende fransk og laver kvantefysik i sin fritid  

Come on. Hvad kan TS bruge det til? Det er jo helt klart de allerfærreste 0 klasses elever, som kan læse og skrive flydende.

Anmeld Citér

8. marts 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Hvad siger læren, tænker de nok skal tage fat i dig hvis de tænker at han skal gå om

Anmeld Citér

8. marts 2021

Anonym

Missyou skriver:

Fik du det bedre

Det virker mere som pral end et spørgsmål om beskrive, hvad der er typisk. Og det er ikke noget ts umiddelbart kan bruge tænker jeg. 

Anmeld Citér

8. marts 2021

CKJ

Profilbillede for CKJ

Min søn (som går i 4. Nu!) kunne ikke bogstaverne. Og han lærte først at læse rigtig godt i slutningen af 2. Klasse. 
drenge er altså tit lidt bagefter. Jeg synes du skal give ham tid og fylde på, af alt det gode han kan, og ikke bekymre dig ret meget. 
min læser helt perfekt nu iøvrigt! 

Anmeld Citér

8. marts 2021

Anonym trådstarter

Tusind tak for svar alle sammen. 

Han har til slutningen af denne måde at rykke sig, også er vi indkaldt til tværfaglig møde. 

Jeg føler mig bare som en elendig mor, det gør sku ondt i hjertet når man hører at ens barn ikke lever op til forventningerne.

Anmeld Citér

8. marts 2021

Anonym trådstarter

EKAB skriver:

Det er naturligvis de færreste 6-årige som kan læse eller skrive

Min 6-årige dreng går i en kombineret 0 og 1 klasse (specialklasse). Han kan alle bogstaverne og kan skrive sit eget navn. 
I matematik er han også godt med, underforstået at han kan lave simpel plus og minus, og genkender alle tal. 
Det er vist mere normen, end at kunne læse og skrive flydende.

Det er nok et større nederlag at komme i 1. Klasse, og altid halte bagefter de andre, end at give ham endnu et år i 0. Klasse.
hvornår på året er han født? Det er jo ret klassisk, at drenge født sent på året har godt af at vente et ekstra år.

Han er først slut september

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.