Min søn på 4 år har konstant en finger i sin navle - når han spiser, når han leger, når han læser bog, når han skal sove. Han har været glad for at røre ved navler, siden han blev fravænnet fra amning, da han var 1½ - men det er bare helt over gevind nu.
Børnehaven er også opmærksom på det og der nøjes han ikke altid med navlen, men hånden ryger også ned i bukserne. Det gjorde han også meget herhjemme, de første mange måneder efter, han blev renlig og bleen kom af, men det gør han heldigvis ikke længere.
Han vil ikke stoppe. Jeg har bedt ham stoppe og fjerner blidt hans hånd fra navlen, men den ryger straks tilbage igen.
Børnehaven var inde på, om det var noget med nogle sanser, der ikke blev stimuleret nok og først synes jeg egentlig, at det lød lidt søgt... Men så tænkte jeg mere over det og hans adfærd generelt. Han sidder også voldsomt uroligt, når vi skal spise. Han har altid haft svært ved at sove og falde til ro, som baby kom han i svøb/vikle, hvilket han nød. Han kan ikke sidde på skødet særlig længe og synes alt muligt tøj kradser, strammer osv. Han har aldrig brudt sig om at blive aet eller deslige.
Jeg mistænker faktisk (som jeg egentlig har gjort fra han var 4 måneder!), at han kan være lidt sansemotorisk forstyrret?
Hvis han nu har et problem med "at føle sig selv", så kan det måske være rart med en finger i navlen, for ligesom at mærke, hvor man er?
Hvad siger I andre, der har haft børn med det problem? Lyder det sådan?
Anmeld
Citér