Anonym skriver:
Min dreng på 5.5 har så svært ved at regulere hans følelser.
Fx. Idag kl 17 spurgte han efter Tablet. Jeg sagde nej, da han skal lege. Han løb ind på mit værelse og græd. Jeg forsøgte at trøste og anerkende hans følelser, imens jeg forgæves forsøgte at sætte en leg igang. "Jeg kan godt forstå at du bliver ked af det" osv.
Han har svært ved at komme over sin ked af det-hed, og det kan sagtens vare i en times tid. Og de har også stort fokus på det i børnehaven.
Hva pokker kan jeg gøre? Jeg er desperat, især da han står til at skulle i skole til april.
Knus og kram en mor
Hej
Hvordan er han ellers? Hvad har han lavet op til? Hvad synes børnehaven om skolestarten? Jeg ville tage kontakt til skolen og få et møde, så i kan få talt ud omkring de bekymringer du har. De er jo også intresseret i han får den bedste start muligt.
Som en anden skriver er pictogrammer og viden om dagen et rigtig godt redskab.
lav billeder som i skal i løbet af dagen og sæt dem et synligt sted, så han kan følge med.
Derefter laver i billeder med hvad kan veksle i løbet af dagen.
Hvis han må sidde med en tablet 30 min. om dagen, så lav et billede af en tablet og et æggeur der står på 30. Nævn for ham hvilke tidspunkter han kan sætte den i løbet af dagen, så vil han også føle at han bliver hørt, og så går de andre ting som regel nemmere. hvis han spørg efter den igen efterfølgende, henviser du jo ham til pictogrammerne, og siger at han har brugt det i dag, men han kan tænke over hvornår han vil bruge den i morgen. (Hvis du ikke har laminering, og printer, kan du høre børnehaven om du må købe nogle nogle af dem. )
Jeg vil anbefale dig at give det en chance. og gerne over 2 uger, da der kan komme nogle reaktioner, ved indførsel af nyt system.
Jo mindre han behøver at skulle bruge energi på hverdags rutiner og huske hvad man skal efterfølgende, jo mere energi har han til at regulere hans følelser.
og husk. Du er dit barns advokat og i forældre kender ham bedst. Så hvis det føles forkert, så skal du reagere på det.
(Jeg har 2 børn i specielklasser, og en stor del er pga. problemer med følelsesregulering. )
Håber i finder ud af det.