Lomm skriver:
Min dreng fylder 6 i næste uge, og vi har godt nok også været igennem en laaaaang periode med konstant sure miner og også Rasmus modsat. Han har meget temperament og har lidt svært med det med de mange følelser. Og synes alt er de andres skyld. Selv når han har gjort noget galt, og får skæld ud - så bliver han sur over at have fået skæld ud.
Jeg forsøger at snakke med ham om det - både at man bruger meget energi på at være sur, at det ikke er rart for noget (slet ikke ham selv), at det jo ikke er fair at han bliver sur når det er ham selv der har gjort noget forkert osv. Og ikke mindst at man jo godt kan tage en aktiv beslutning om at stoppe med at være sur. Og heldigvis er der kommet en forbedring på det seneste.
Så jeg tænker ikke der er noget galt, men i den alder mangler de nok lidt selvindsigt, og har brug for lidt hjælp til at forstå og styre de følelser der kommer. Så kun en fase - men I vil nok nedsætte længden samt gøre alle en tjeneste ved at hjælpe ham på rette vej.
Snak, snak, snak, spørg til & forklar. Få ham til at sætte ord på, få ham til at tænke over hvis situationen var omvendt osv.
Jeg forsøger virkeligt også hele tiden, at snakke med ham om det og få sat ord på det. Håber virkeligt også bare det er en fase, har kontaktet børnehaven og der i gennem skal jeg have lagt en plan med en socialrådgiver, og få lidt støtte til at være mere tydelig osv. for det er også blevet et problem i børnehaven, med den stædighed. Han har også en del temperament - ikke på den negative måde, som bare resultere I en ekstrem stædighed.
F.eks i går blev han sur da en ven i børnehaven sagde han godt kunne tænke sig at komme hjem til os en dag, så blev han enormt sur over det ikke kunne lade sig gøre. Så han kunne hverken tage overtøj på, gå med ud af børnehaven eller noget, og pædagogen var meget uforstående, fordi han havde været så glad og haft en helt vildt god dag. Og han var sur over det længe, og hver gang jeg fik “reddet” den kom der lige en ny ting.
Det er bare ved at være hårdt at holde hovedet koldt hele tiden, når man står alene med 2 børn og fuldtidsarbejde, og han bare modarbejder mig så meget. Så tror det er en god ide, lige at få vendt det med familiehuset, for kan godt mærke at min tålmodighed er ved at være væk, selvom jeg gør mig Allerbedste.