Jeg huske mine første to fødsler klokkeklart. Jeg husker, da børnene kom ud, at de græd med det samme, hvordan jeg og min daværende partner reagerede. Hvad der skete efterfølgende. Det er fuldstændig affotograferet, selvom det er hhv 9 og 8 år siden.
Min tredje fødsel for tre år siden, da har jeg ingen erindring fra omkring presseveerne. Altså der er helt blankt. Jeg kan ikke huske, da min søn kom ud. Om han græd med det samme. Hvordan jeg reagerede. Hvordan min mand reagerede. Vi talte det igennem i aften, min mand fortalte trin for trin, og hvordan han klippede navlesnoren, og hvordan de valgte at måle og veje vores søn med det samme, imens jeg blev syet. Hvad jeg sagde, hvordan min mand lagde sit hoved på min skulder, imens jeg lå med vores søn på brystet. Jeg har 100% amnesi for det. Jeg har ikke så meget som et lille glimt af erindring, heller ikke når min mand fortæller, vækker det noget.
Det var en traumatisk fødselsoplevelse, og jeg tænker sådan på, om amnesien kan være en slags traumerespons? Jeg var ikke påvirket af medicin eller lignende. Jeg er meget ulykkelig over, at det er ét stort hul, og det er jo den fødsel der er kortest tid siden..
Anmeld
Citér