Huskøb efter tvangsauktion

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.304 visninger
18 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. februar 2021

Anonym trådstarter

Hej.

Jeg har et spørgsmål omkring huskøb og tvangsauktion, som jeg ønsker svar fra folk, som VED noget om emnet, og ikke gætter

Jeg lagde i en ung alder alle mine æg i samme kurv, og var sammen med en mand i knab 20 år, som egentlig aldrig behandlede mig særlig pænt, men jeg kunne ikke komme ud af det dengang.

Vi købte hus, som vi nåede og eje i 10 år før det gik på tvang grundet han havde et skjult misbrug og derfor brugte han alle vores penge på dette bag min ryg, fik udbetalt sin løn på forhånd for at betale gæld af til andre, så vi ikke havde til huslejen (dette fattede jeg intet af, at det gik så dårligt med terminerne, da jeg var ført bag lyset), og efter at have kæmpet i lang tid, så røj huset desværre. 

Jeg er idag sammen med en anden mand. En skøn, skøn mand, som behandler mig som jeg fortjener, og jeg er så ked af, at jeg har denne her gæld og historie med mig ind i forholdet. Manden ønsker huskøb (det samme ville jeg ønske), men han er helt med på, at leje af hus også kan gå an (dette er dog meget dyrere og ikke en investering i fremtiden), og min gæld betyder intet for ham. Men nu tænker jeg alligevel på, om man mon kan låne penge til nyt hus, trods en tidligere tvangsauktion, som IKKE er betalt af og ikke bliver det i mange, mange år.

Jeg ved, hvad jeg selv TROR, men jeg ville ønske, at jeg ikke havde ret, og at man måske godt må låne til et nyt huskøb?

Jeg beder om en god tone i debatten, og som sagt svar fra nogen, som kender svaret, og ikke som jeg selv kunne- antage  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2021

Naha

Anonym skriver:

Hej.

Jeg har et spørgsmål omkring huskøb og tvangsauktion, som jeg ønsker svar fra folk, som VED noget om emnet, og ikke gætter

Jeg lagde i en ung alder alle mine æg i samme kurv, og var sammen med en mand i knab 20 år, som egentlig aldrig behandlede mig særlig pænt, men jeg kunne ikke komme ud af det dengang.

Vi købte hus, som vi nåede og eje i 10 år før det gik på tvang grundet han havde et skjult misbrug og derfor brugte han alle vores penge på dette bag min ryg, fik udbetalt sin løn på forhånd for at betale gæld af til andre, så vi ikke havde til huslejen (dette fattede jeg intet af, at det gik så dårligt med terminerne, da jeg var ført bag lyset), og efter at have kæmpet i lang tid, så røj huset desværre. 

Jeg er idag sammen med en anden mand. En skøn, skøn mand, som behandler mig som jeg fortjener, og jeg er så ked af, at jeg har denne her gæld og historie med mig ind i forholdet. Manden ønsker huskøb (det samme ville jeg ønske), men han er helt med på, at leje af hus også kan gå an (dette er dog meget dyrere og ikke en investering i fremtiden), og min gæld betyder intet for ham. Men nu tænker jeg alligevel på, om man mon kan låne penge til nyt hus, trods en tidligere tvangsauktion, som IKKE er betalt af og ikke bliver det i mange, mange år.

Jeg ved, hvad jeg selv TROR, men jeg ville ønske, at jeg ikke havde ret, og at man måske godt må låne til et nyt huskøb?

Jeg beder om en god tone i debatten, og som sagt svar fra nogen, som kender svaret, og ikke som jeg selv kunne- antage  

Jeg kan ikke svare dig på spørgsmålet, men tænker der bedste er at give det et skud.

Som finansøkonom studerende ved jeg at banker går "mere" op i om man har styr på sin økonomi frem for hvad man har af gæld. Ikke sagt det ikke har en faktor. Men der er for bankerne kæmpe forskel på at have gæld fra tidligere ejet hus og f.eks. forbrugsgæld

Om man kan spare op spiller også en kæmpe faktor 

Jeg ville give det et skud, man kan ikke miste noget ved at prøve ☺️

Anmeld Citér

16. februar 2021

Meyer

Profilbillede for Meyer

Står du i RKI?

Anmeld Citér

16. februar 2021

ErDetSnartNU

Jeg ved ikke, om det forholder sig anderledes, når det drejer sig om forskellige slags gæld, men da min kæreste og jeg købte hus sidste år, fik vi at vide, at vi måtte købe hus for ca 3,5*samlet årsindtægt + opsparing men minus gæld. I vores tilfælde drejede det sig om studiegæld.

Et regnestykke kunne derfor se sådan ud, for et par, der hver tjener 350.000 kr/årligt

3,5*700.000 = 2.45 mio

+ opsparing, fx 150.000 kr (=2.6 mio)

- gæld fx 250.000 (=2.35 mio)

Vi fik at vide, at vi skulle have et rådighedsbeløb (dvs efter alle faste udgifter) på 5000 kr pr voksen og 2500 kr pr barn. 

Måske kan det hjælpe dig med at regne på det? =) 

Anmeld Citér

16. februar 2021

AnoMor

Anonym skriver:

Hej.

Jeg tænker at det nemmeste for jer er at ringe til banken og fortælle situationen. Så får i et klart ja eller nej på om det kan lade sig gøre. Det koster jo ikk noget at spørger dem.  

Anmeld Citér

16. februar 2021

Anonym

Naha skriver:

Jeg kan ikke svare dig på spørgsmålet, men tænker der bedste er at give det et skud.

Som finansøkonom studerende ved jeg at banker går "mere" op i om man har styr på sin økonomi frem for hvad man har af gæld. Ikke sagt det ikke har en faktor. Men der er for bankerne kæmpe forskel på at have gæld fra tidligere ejet hus og f.eks. forbrugsgæld

Det må godt nok være en skøn bank du kender til. 

Vi har “kun” min SU-gæld og et billån som vi afdrager på. Vi har en hel fin og fornuftig økonomi, hverken overforbrugere eller misligholdt gæld. Vi har fået totalt afslag af to forskellige banker til huskøb. Dog har vi ikke nogen stor opsparing. Men kan fx godt lægge 100.000kr. i en evt. udbetaling. 

Anmeld Citér

16. februar 2021

Anonym

Mine forældre måtte ikke .

Anmeld Citér

16. februar 2021

drabo

Profilbillede for drabo

Det kommer jo an på mange ting.

F.eks. er der ret strenge krav til gældsfaktoren (altså at ens samlede gæld kun må være 3,5-4*årsindkomst før skat) - så allerede der sætter din gæld nok nogle begrænsninger - der kan ses lidt bort fra dette, hvis i har til en meget stor udbetaling.

Det næste er rådighedsbeløbet - da du jo betaler af på gælden så tapper det også nogle penge fra rådighedsbeløbet

kunne også forestille mig det spiller ind om du og din eksmand hæfter fælles for gælden eller om i har fået den opdelt - hvis i hæfter fælles er det nok desværre hele gælden som tæller med i gældsfaktoren.

Men tag en fornuftig og realistisk snak med banken for i sidste ende er det dem som bestemmer om de vil låne jer penge og hvor mange - og alle kunder behandles ikke ens og forskellige banker ser forskelligt på forskellige typer gæld.

Anmeld Citér

16. februar 2021

Anonym

Anonym skriver:

Det må godt nok være en skøn bank du kender til. 

Vi har “kun” min SU-gæld og et billån som vi afdrager på. Vi har en hel fin og fornuftig økonomi, hverken overforbrugere eller misligholdt gæld. Vi har fået totalt afslag af to forskellige banker til huskøb. Dog har vi ikke nogen stor opsparing. Men kan fx godt lægge 100.000kr. i en evt. udbetaling. 

Det kommer jo an på mange ting. 

I sidste ende ønsker ingen banker at låne penge til huskøb hvis det ender med man sidder stramt i det. Om man så har en god økonomi eller ej. 

Vi har lige købt hus, allerede 3 måneder efter hvade vi igen sparet det op vi lagde i udbetaling. Vi købte hus til 1,3 mio. Så kan man jo selv regne ud hvad vi lagde i 5 %   opsparingen er siden da kun gået op af

Anmeld Citér

16. februar 2021

Anonym trådstarter

Naha skriver:

Det giver god mening

Jeg kan sagtens spare op, jeg har en god 5 cifret opsparing som er lavet på få måneder, så trods min fortid så går det fint nu. Jeg kunne spare op så snart jeg gik fra min x, for jeg har altid været fornuftig, men med fællesøkonomi med min x blev jeg desværre trukket ned.

Jeg har ikke forbrugslån, men vi lånte til både hus og udbetaling dengang- alt. Og den gæld i huset idag er omlagt til forbrugslåns(rente), altså høj rente ift. når man låner til en fordelagtig rente ved huskøb normalt. Det er selvfølgelig RIGTIG øv

Jeg tænker også at det at kunne fremvise penge til en udbetaling, som man selv har sparret op til, kun kan være et plus? Så man skal låne mindre, og viser, at ,man kan spare op. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.