0. klasse - hvor meget skal de kunne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.599 visninger
21 svar
22 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. februar 2021

Anonym trådstarter

Hej med jer, 

Hvor meget forventes der af 0. Klasses elever? Skal de kunne skrive bogstaver og ord?

Min søn blev skoleudsat da han havde for meget krudt i røven. Han starter i 0. Klasse til august. Han er utrolig dygtig til matematik og tal generelt. Men skrive, det gider han ikke. Det er virkelig en kamp med ham. Derfor ville det være interessant at vide, hvor meget der forventes af dem i 0.? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2021

Anonym

Min mor er folkeskolelærer. Inklusionslærer og ordblindelærer.

Hun siger: Kan de skrive deres eget navn, så er det helt fint. 

De kommer i skolen for at lære. Og hvis de ved alt for meget inden, så bliver det kedeligt at skulle sidde og lære. Hun har set mange børn, som bliver enormt skoletrætte hurtigt, fordi deres forældre har lært dem at læse. 

Så: kan stave sit navn. 
Har lidt kendskab til alfabetet. (Uden at kunne det)
Kan tælle til 20. 

Anmeld Citér

9. februar 2021

Anonym

Anonym skriver:

Min mor er folkeskolelærer. Inklusionslærer og ordblindelærer.

Hun siger: Kan de skrive deres eget navn, så er det helt fint. 

De kommer i skolen for at lære. Og hvis de ved alt for meget inden, så bliver det kedeligt at skulle sidde og lære. Hun har set mange børn, som bliver enormt skoletrætte hurtigt, fordi deres forældre har lært dem at læse. 

Så: kan stave sit navn. 
Har lidt kendskab til alfabetet. (Uden at kunne det)
Kan tælle til 20. 

Dejligt at høre, så har jeg ikke længere dårlig samvittighed over ikke at kæmpe med mit barn i at lære alfabetet, at skrive os

Overskuddet har bare ikke været der, i sidste ende har jeg tænkt at det nok kom når hun startede i skole

Anmeld Citér

9. februar 2021

serinasmor

Her var der i 0. klasse børn der kunne skrive deres eget navn småt og sirligt og børn der skrev "børneskrift" - dvs ikke bogstaver endnu 

De skal så vidt jeg ved ikke kunne noget inden 0. andet end at være ret selvhjulpne i fx at tage overtøj på og tørre rumpen, kunne forstå beskeder med flere ting (fx hent din blyant, din danskbog og et opgaveark og sæt dig så på din stol, sidde nogenlunde stille og den slags

Resten kommer

Anmeld Citér

9. februar 2021

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Hej med jer, 

Hvor meget forventes der af 0. Klasses elever? Skal de kunne skrive bogstaver og ord?

Min søn blev skoleudsat da han havde for meget krudt i røven. Han starter i 0. Klasse til august. Han er utrolig dygtig til matematik og tal generelt. Men skrive, det gider han ikke. Det er virkelig en kamp med ham. Derfor ville det være interessant at vide, hvor meget der forventes af dem i 0.? 

Vores datter går i 0. Inden de startede skulle de kunne skrive deres navn. 
Flere af børnene skrev dem kreativt med forkertvendte bogstaver og nogle manglede. De er virkelig ikke så strikse som forventet. 
I løbet af skoleåret har de gennemgået alfabetet og øvet “røde og blå” bogstaver. Umiddelbart virker de meget tolerante og forstående for de forskellige niveauer eleverne har. 
Jeg tror ikke du har noget at frygte. Men børnehaven er meget obs på parathed osv. 

Anmeld Citér

10. februar 2021

Anonym

Anonym skriver:

Hej med jer, 

Jeg er lærer, og jeg ville ikke forvente at han kunne noget som helst fagligt. I 0. klasse kan niveauet rangerer fra børn der ikke kan skrive deres eget navn til børn der afkoder næsten flydende. Det er lærernes job at lære dem det faglige. 
Til gengæld ville jeg anbefale jer at arbejde med hvordan han kan tøjle krudtet lidt - eventuelt hvordan det kan bruges konstruktivt i et fællesskab - når det er på den baggrund at han er skoleudsat.

Jeg ville ønske at der var meget mere fokus på børnenes sociale evner fremfor de faglige, når de skal starte i skole. Hvis forældre og børnehaver tager sig af at lære børn at give plads og indgå i fællesskaber, modtage to-tre leddet beskeder, vente på tur samt de lavpraktiske ting som toiletbesøg og tage tøj på, så skal vi nok klare bogstaver og tal  Dermed ikke sagt at man ikke må fylde fagligt på barnet, vis han/hun er nysgerrig, men det er synd hvis forældre stresser over at børnene død og pine skal kunne alfabetet inden skolestart.

Jeg håber, at han får en fantastisk start i august

Anmeld Citér

10. februar 2021

Anonym

Jeg har en søn i 0. Klasse. Han kunne slet ikke hele alfabetet, da de startede. Han havde absolut minus interesse. Lige nu så læser vi læselet bøger og han kan alle lyde. Og det er ikke mig der har terpet - det er kommet af sig selv ud fra egen interesse.

Lad ham være barn - det er nok krav som det er nu ifht corona. . 0. Klasse er ikke svær - de lærer grundlæggende ting kun og det største fokus er på at lære at gå i skole. 

Anmeld Citér

10. februar 2021

Missyou

Jeg har en i 0 nu og en der skal i 0 til sommer. Ham der går i 0 nu kan læse rimelig godt, skriver ord og sætninger og laver plus og minus stykker  

ham der skal starte til sommer har godt styr på tallene, regner plus og skriver sit navn, og kender alle bogstaver og deres lyde. Til gengæld er han ikke særlig god til at skrive det i hånden, så det skal selvfølgelig øves når han starter. 

men jeg tror det vigtigste er at de kan forstå en kollektiv besked, koncentrere sig om en opgave, vente på tur og er en god kammerat. Så skal det andet nok komme. 

der er kæmpe stort fagligt forskel imellem elever i 0 klasse. Nogle læser og skriver flydende når de går ud af 0, og andre kan knap hele alfabetet endnu, og begge ting er helt normalt. Det vigtigste er modenheden - siger min mor som er børnehaveklasselærer.

Anmeld Citér

10. februar 2021

Anonym

Missyou skriver:

Jeg har en i 0 nu og en der skal i 0 til sommer. Ham der går i 0 nu kan læse rimelig godt, skriver ord og sætninger og laver plus og minus stykker  

ham der skal starte til sommer har godt styr på tallene, regner plus og skriver sit navn, og kender alle bogstaver og deres lyde. Til gengæld er han ikke særlig god til at skrive det i hånden, så det skal selvfølgelig øves når han starter. 

men jeg tror det vigtigste er at de kan forstå en kollektiv besked, koncentrere sig om en opgave, vente på tur og er en god kammerat. Så skal det andet nok komme. 

der er kæmpe stort fagligt forskel imellem elever i 0 klasse. Nogle læser og skriver flydende når de går ud af 0, og andre kan knap hele alfabetet endnu, og begge ting er helt normalt. Det vigtigste er modenheden - siger min mor som er børnehaveklasselærer.

Hvilke bøger læser du med ham i 0.? Du skriver han læser fint. Er det stadigvæk læselet bøger (tre bogstaver osv).

Anmeld Citér

10. februar 2021

Anonym

Anonym skriver:

Hej med jer, 

Ved ikk om det er forskelligt fra kommune til kommune. Men ved at i den kommune jeg bor i er der krav til hvad de skal kunne 

- sige alfabetet 

- skrive deres eget navn

- fortælle hvor de bor (altså deres adresse) 

- hvornår de har fødselsdag og mors og fars 

- kunne tælle til mindst 10. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.