Puha, det er bare hårdt...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. februar 2021

CKJ

Profilbillede for CKJ

Går ud fra at når han græder ved alt jeg prøver med ham at det nok er fordi han er træt, men han har også svært ved at blive i søvnen. Så når jeg har puttet ham 1 gang, vågner han kort efter... Det vel okay at prøve at putte ham igen, er det ikke?

Min familie og svigerfamilie har indtrykket af at jeg hele tiden vil have ham til at sove, men sagen er bare den at jeg synes at han ser træt ud og når han ser sådan ud så putter jeg ham... Prøver at ignorere SP, men det går ikke altid godt, fordi jeg har en forestilling om at hun ved, hvad hun siger.. Selvom det ikke altid sådan og at hun højst sandsynligt har alt siden viden fra en bog

Nu er det efterhånden længe siden mine var så små.... men jeg kan godt huske de fordømmende blikke og henkastede bemærkninger om at ‘de da ikke skal sove hele tiden’ �� åh altså... det ér hårdt!! Men prøv at lade være og underholde ham. På den måde - med udefrakommende stimuli som legetæppe, spejle osv. prøv at sæt dig med ham. Og bare vær sammen med ham. Små børn har slet ikke brug for så mange stimuli - jeg er selv fagperson, så jeg ved også en ting eller to . Faktisk kan al den stimuli NETOP forstyrre hans søvn om dagen - og også om natten! Jo mere ro på der er (så længe han er så lille!) jo mere rolige er babyer også.... så dit selskab, dine kram og dine kys alt han behøver. 
kæmpe kram til dig

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2021

moar34

Anonym skriver:

Havde slet ikke forestillet mig at det skulle være let at blive forældre og have en baby overhovedet, men altså... Puha, det er hårdt. Har svært ved at finde ud af, hvad jeg skal lave med den lille fyr. Han vågner, jeg giver ham mad, sætter ham ved aktivitetstæppet indtil han bliver træt af det og græder, tager ham derefter med i tremmesengen hvor han bliver underholdt af uroen til han græder, så prøver jeg at sætte ham på en gyngestol indtil han græder (snakker med ham ved hver aktivitet), tager han med og står foran et spejl og underholder ham, prøver at lægge ham i vores seng og snakker med ham og har legetøj fremme. Kan underholde ham i 1 time til 1,5 times tid med alt det nævnte, derefter løber jeg tør for idéer, fordi han græder næsten ved hver aktivitet.. Er ved at blive frustreret..

Prøver at sætte ham i en siddende position, så græder han, prøver at lægge ham ned, så græder han... Hvad kan jeg mere gøre?

SP siger han gerne skulle holde sig vågen i Max 2 timer, men ved ikke hvordan jeg kan trække den så lang ud. Og er mega træt og udmattet.. 

Han vokser som han skal, sover 4-5 timer om natten med 2 opvågninger, i løbet af dagen tager han kun lur mellem 30 min til 1 time. Han er 2,5 måned gammel. 

Massage med babyolie eller creme har jeg brugt meget med mine børn. Og Danse til musik, lave gymnastik med benene og armene mens baby ligger ned. Sidde med baby foran dig og lave lyde, række tunge og pludre sammen med øjenkontakt . Synge sange. Ligge på gulvet sammen med baby . Det var lidt af hvad jeg har lavet med mine børn da de var babyer.  

Anmeld Citér

8. februar 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Men 1-1,5 time er jo fint når sp siger MAX 2 timer

Anmeld Citér

8. februar 2021

Anonym

Du behøver jo slet ikke underholde ham? :-) 

Baby bliver jo underholdt af dig. 

Jeg har smidt mine børn i en bæresele/vikle og gået rundt med dem. Støvsuget, ordnet vasketøj mens jeg vrikkede lidt rundt med røven, drukket kaffe osv. kun meget få gange i løbet af dagen “aktiverede” jeg dem i den alder. 

Så lå de på maven mens jeg pludrede lidt med dem. Så på mønstre og farver... også sove.. 

I den alder kunne mine altså også kun holde en times tid. Det er helt normalt. HELT normalt! 

små børns søvn er helt anderledes skruet sammen end voksnes. Det skyldes deres overlevelsesmekanisme. De kan jo ikke komme rundt, så de skal sørge for at de ikke bliver glemt og dermed er deres søvncyklus i den alder ca 30-45 min. 

Lyt til dig selv - ikke SP. ❤️

Anmeld Citér

8. februar 2021

Kir

Anonym skriver:

Går ud fra at når han græder ved alt jeg prøver med ham at det nok er fordi han er træt, men han har også svært ved at blive i søvnen. Så når jeg har puttet ham 1 gang, vågner han kort efter... Det vel okay at prøve at putte ham igen, er det ikke?

Min familie og svigerfamilie har indtrykket af at jeg hele tiden vil have ham til at sove, men sagen er bare den at jeg synes at han ser træt ud og når han ser sådan ud så putter jeg ham... Prøver at ignorere SP, men det går ikke altid godt, fordi jeg har en forestilling om at hun ved, hvad hun siger.. Selvom det ikke altid sådan og at hun højst sandsynligt har alt siden viden fra en bog

Ja, sådan er min også når han er overtræt. Egentlig burde jeg prøve at få ham til at sove før han når det punkt, men som sagt er han virkelig ikke meget for at sove. Han kan blive så hidsig. Og når han endelig falder i søvn sover han måske i 40 min. 

Synes sagtens du kan prøve at få ham til at falde i søvn igen, det lykkes nogen gange for mig. 

Det er min første, så kender godt det med at man ikke helt ved hvad man skal lytte efter og ikke lytte efter. Men man må tage det man synes passer og så ignorere resten. Og så prøve at stole på sin mave fornemmelse. Synes det bliver lettere hen af vejen.

Anmeld Citér

8. februar 2021

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Havde slet ikke forestillet mig at det skulle være let at blive forældre og have en baby overhovedet, men altså... Puha, det er hårdt. Har svært ved at finde ud af, hvad jeg skal lave med den lille fyr. Han vågner, jeg giver ham mad, sætter ham ved aktivitetstæppet indtil han bliver træt af det og græder, tager ham derefter med i tremmesengen hvor han bliver underholdt af uroen til han græder, så prøver jeg at sætte ham på en gyngestol indtil han græder (snakker med ham ved hver aktivitet), tager han med og står foran et spejl og underholder ham, prøver at lægge ham i vores seng og snakker med ham og har legetøj fremme. Kan underholde ham i 1 time til 1,5 times tid med alt det nævnte, derefter løber jeg tør for idéer, fordi han græder næsten ved hver aktivitet.. Er ved at blive frustreret..

Prøver at sætte ham i en siddende position, så græder han, prøver at lægge ham ned, så græder han... Hvad kan jeg mere gøre?

SP siger han gerne skulle holde sig vågen i Max 2 timer, men ved ikke hvordan jeg kan trække den så lang ud. Og er mega træt og udmattet.. 

Han vokser som han skal, sover 4-5 timer om natten med 2 opvågninger, i løbet af dagen tager han kun lur mellem 30 min til 1 time. Han er 2,5 måned gammel. 

Jeg tænker egentlig, at du skal tage det mere roligt og holde ham mere på din krop i stedet for at lægge ham fra dig for at aktivere ham. I den alder sad jeg ofte med barnet i en time ad gangen i sofaen. Med benene trukket op og ham liggende skråt på mine ben sådan med front mod mig. Så læste jeg, så fjernsyn etc. Mit barn havde måske en legetøj eller min hånd at pille ved og sutte på. Kiggede og snakkede med ham fra tid til anden og sang en sang. Bar ham med mig hvis jeg skulle hente noget. Lå på gulvet med ham så han kunne træne lidt. Ikke det store. De er jo nybagte så behøver ikke mange indtryk. 

Ved ikke om det virker for jer, børn er jo meget forskellige

Anmeld Citér

9. februar 2021

Anonym

Det lyder fuldstændig som mit første barn... Han var også altid træt efter kort tid - uanset hvad vi lavede - men når jeg så ville putte ham, tog han lang tid at putte og vågnede ALTID efter 30 minutter. Det vendte først, da han blev 8 måneder! Det var så hårdt... Og søvnen kom virkelig til at fylde alt for meget for os. Min dag bestod kun af at putte og han var altid træt. Og jeg fik nemlig også altid den der: "skal han allerede sove igen?!"... JA! Han sov heller ikke om natten for den sags skyld.

Han kunne ikke lide babylegetøj, da han var i den alder. Det fik ham til at græde - han virkede overvældet og jeg kunne se, at han blev decideret bange, da jeg lagde ham på legetæppet første gang! Han var dog også ret sart. Kunne pibe over en Lamaze-blækssprutte, fordi den var for overvældende.
Måske er din baby også "sart"/sensitiv?

Jeg viklede en del - det gav ham ro. Og mig for den sags skyld. Det var det eneste, der fik ham til at sove i længere tid, da han var på din babys alder.

Jeg ved stadig ikke, om jeg gjorde noget forkert, eller om han bare var sådan fra fødslen. Han var bare så sur hele tiden.

Ja, det er bare hårdt. Måske skulle du sætte barren lidt ned. Nogle gange bare ligge og stirre op i loftet, mens baby selv kigger på noget - eller også bare kigger lidt op i loftet. Eller kigge ud af vinduerne, på bogreolerne eller hvad I nu har. Bare slap af. Syng sange. Der behøves ikke ske så meget... (selvom det er netop det, man selv har brug for nu pga. corona og isolation. At der sker NOGET snart...)

Anmeld Citér

9. februar 2021

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Anonym skriver:

Følg hans rytme. Børn er ikke ens, og børn følger ikke altid det med "burde skulle". Vi er jo alle forskellige og hvis han er træt, så er han træt.

Jeg synes ikke, du skal "trække den ud", når han ikke er ældre.

Det kan være, han bare har behov for at være ved dig? Sådan har mine børn i hvert fald været i den alder

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.