Puha, det er bare hårdt...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.305 visninger
17 svar
16 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. februar 2021

Anonym trådstarter

Havde slet ikke forestillet mig at det skulle være let at blive forældre og have en baby overhovedet, men altså... Puha, det er hårdt. Har svært ved at finde ud af, hvad jeg skal lave med den lille fyr. Han vågner, jeg giver ham mad, sætter ham ved aktivitetstæppet indtil han bliver træt af det og græder, tager ham derefter med i tremmesengen hvor han bliver underholdt af uroen til han græder, så prøver jeg at sætte ham på en gyngestol indtil han græder (snakker med ham ved hver aktivitet), tager han med og står foran et spejl og underholder ham, prøver at lægge ham i vores seng og snakker med ham og har legetøj fremme. Kan underholde ham i 1 time til 1,5 times tid med alt det nævnte, derefter løber jeg tør for idéer, fordi han græder næsten ved hver aktivitet.. Er ved at blive frustreret..

Prøver at sætte ham i en siddende position, så græder han, prøver at lægge ham ned, så græder han... Hvad kan jeg mere gøre?

SP siger han gerne skulle holde sig vågen i Max 2 timer, men ved ikke hvordan jeg kan trække den så lang ud. Og er mega træt og udmattet.. 

Han vokser som han skal, sover 4-5 timer om natten med 2 opvågninger, i løbet af dagen tager han kun lur mellem 30 min til 1 time. Han er 2,5 måned gammel. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2021

serinasmor

Anonym skriver:

Havde slet ikke forestillet mig at det skulle være let at blive forældre og have en baby overhovedet, men altså... Puha, det er hårdt. Har svært ved at finde ud af, hvad jeg skal lave med den lille fyr. Han vågner, jeg giver ham mad, sætter ham ved aktivitetstæppet indtil han bliver træt af det og græder, tager ham derefter med i tremmesengen hvor han bliver underholdt af uroen til han græder, så prøver jeg at sætte ham på en gyngestol indtil han græder (snakker med ham ved hver aktivitet), tager han med og står foran et spejl og underholder ham, prøver at lægge ham i vores seng og snakker med ham og har legetøj fremme. Kan underholde ham i 1 time til 1,5 times tid med alt det nævnte, derefter løber jeg tør for idéer, fordi han græder næsten ved hver aktivitet.. Er ved at blive frustreret..

Prøver at sætte ham i en siddende position, så græder han, prøver at lægge ham ned, så græder han... Hvad kan jeg mere gøre?

SP siger han gerne skulle holde sig vågen i Max 2 timer, men ved ikke hvordan jeg kan trække den så lang ud. Og er mega træt og udmattet.. 

Han vokser som han skal, sover 4-5 timer om natten med 2 opvågninger, i løbet af dagen tager han kun lur mellem 30 min til 1 time. Han er 2,5 måned gammel. 

hvis han skal kunne holde sig vågen i max 2 timer er 1,5 time vel fint? 

Måske er baby i virkeligheden overstimuleret og har bare brug for for at sove lidt mere ... 

lyt  mere til dit barn  og mindre til SP ... ikke alle børn er præcis som gennemsnittet - hvis baby er træt så put baby ����‍♀️

Anmeld Citér

8. februar 2021

nanan78

Profilbillede for nanan78

I den alder har baby ikke brug for anden stimulus end dig. Aktivitetstæpper og lignende er først relevant senere. så du behøver ikke underholde. Tag ham på arm eller i slynge når du ordner vasketøj, laver mad og hvad du ellers laver. 
når han ligger på maven, så lig foran ham, evt giv ham et spejl. Det synes babyer er meget spændende.

Anmeld Citér

8. februar 2021

Kir

Åh jeg kan så meget relatere til det du skriver! Fuldstændig samme mønster! Min er snart 4 mdr. Mit problem er, at han nærmest er desperat for ikke at sove om dagen, så hvis jeg prøver at lægge ham bliver han stiktosset. Medmindre jeg finder det helt rigtige tidspunkt og den helt rigtige måde (hvilket er forskelligt fra gang til gang).

Er begyndt at lade ham ligge lidt for sig selv og hygge med legetæppe og bamser, men det går kun 10-15 min.

Er så træt af alt er lukket ned, savner virkelig at lave noget andet end at gå ture med barnevognen og sidde og dikke-dikke med ham hele dagen

Har desværre ikke noget godt råd til dig, vil bare sige at du ikke er alene

Anmeld Citér

8. februar 2021

Kir

Hov, så lige du skrev at han skal holde sig vågen i 1,5 - 2 timer. Det ville jeg ignorere, hvis han er træt og kan sove så skal han da det... Det der med at babyer skal indrette sig efter et bestemt skema, det synes jeg ikke giver mening. Især med så lille en baby. Tænker at de skal sove hvis de er trætte og spise hvis de er sultne. 

Anmeld Citér

8. februar 2021

Anonym

Jeg vil lige understrege at det jeg skriver nu er på ingen måder negativt ment som dig som mor selvom det måske godt kan virke sådan   

Mit beste råd er lad ham sov når han er træt det  verden til gavn for dig eller barnet at du kæmper for at holde ham vågen for hver en pris

Anmeld Citér

8. februar 2021

Anonym trådstarter

Kir skriver:

Hov, så lige du skrev at han skal holde sig vågen i 1,5 - 2 timer. Det ville jeg ignorere, hvis han er træt og kan sove så skal han da det... Det der med at babyer skal indrette sig efter et bestemt skema, det synes jeg ikke giver mening. Især med så lille en baby. Tænker at de skal sove hvis de er trætte og spise hvis de er sultne. 

Går ud fra at når han græder ved alt jeg prøver med ham at det nok er fordi han er træt, men han har også svært ved at blive i søvnen. Så når jeg har puttet ham 1 gang, vågner han kort efter... Det vel okay at prøve at putte ham igen, er det ikke?

Min familie og svigerfamilie har indtrykket af at jeg hele tiden vil have ham til at sove, men sagen er bare den at jeg synes at han ser træt ud og når han ser sådan ud så putter jeg ham... Prøver at ignorere SP, men det går ikke altid godt, fordi jeg har en forestilling om at hun ved, hvad hun siger.. Selvom det ikke altid sådan og at hun højst sandsynligt har alt siden viden fra en bog

Anmeld Citér

8. februar 2021

ErDuHerIkkeSnart

Altså ... se på om barnet er træt - hvis ja, så læg ham til at sove. Hvis nej, så vent lidt. Babyer i den alder tænker jeg ikke skal "underholdes" eller stimuleres hele tiden, og slet ikke sættes på skema - de skal vel egentlig bare "følge med" i den almindelige hverdag, evt. sidde på arm og i slynge, ud på en lille gåtur og så snakke med familiens øvrige medlemmer. I den alder var mine mest bare "med på farten" i forhold til hvad vi ellers foretog os. Nu ved jeg godt at Corona selvfølgelig ikke lægger op til venindebesøg, caféture og babybio, men lad ham følge med i dagligdagens gøremål, put ham når han er træt og sørg selvfølgelig for masser af nærvær - så går det såmænd fint

Anmeld Citér

8. februar 2021

Anonym

Jeg læser, at der er mange, der skriver "læg til at sove", men ingen af mine 3 børn har jeg bare kunne "lægge til at sove"... og det tror jeg også, at der er mange andre, der ikke bare lige kan (nogle kan selvfølgelig godt). Mine børn boede nærmest på mine bryster, da de var så små. Og det varede længe på den måde. Så sad jeg simpelthen med baby under søvn og ellers svøbte jeg baby ind, ellers vågnede baby også kort tid efter Derudover, som andre skriver, lyt til dig selv, se på baby. Sundhedsplejersker kan altså godt have det med at tale om babyer sådan generelt. Selvom du fortæller helt specifikt om dit barn, så kan det godt virke som om, at de tager udgangspunkt i lærebogen (det skal de jo selvfølgelig også), men det er vigtigt, at du lytter til dig selv Jeg mener også, det er en udbredt misforståelse, at babyer (og generelt børn) skal stimuleres hele tiden. Min sundhedsplejerske gik fx også meget op i, at jeg rigtig tit skulle lave øvelse med baby, så baby kunne løfte hovedet. Jeg tænkte "ja ja" og det skete helt af sig selv, når baby var på mig, ingen bekymring og de har alle sammen fuldt "kurven" og jeg gjorde ikke noget synderligt for det. Jeg fuldte bare min baby i stedet for, at min baby skulle følge lærebogen. Håber det gav mening

Anmeld Citér

8. februar 2021

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

What? 
min pige på 5(præcis) måneder kan maks holde 1(!!) time, så er hun træt og stimuleret nok til en lur. Sådan har det været helt fra halvanden måned ca.
Du må finde det gyldne tidspunkt hvor han rammer trætheden. Ikke for længe, men heller ikke putte før. Fra morgenstunden prøv at mærke hans humør. Put efter det og mærk en forandring når du putter ved træthed og ikke overtræthed. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.