Hvordan er I andre kommet videre efter fødselstraumer?
Jeg har nu to elendige fødsler i bagagen nu - begge skulle have været naturlige, men trak i langdrag og endte med kejsersnit. Begge gange var babyen sund og rask, men ikke desto mindre var fødslerne ganske forfærdelige for mig af mange grunde!
Jeg ville bare have født på alle 4 hjemme i stuen, men endte med at ligge og skrige på ryggen, med benene fikseret i bøjler, mens de tog blodprøver (skalp-ph) på baby. Fødselslægerne var så ufølsomme og behandlede mig som en kælvende ko, de var meget voldsomme, snakkede med stærk accent, så jeg ikke forstod dem og så videre. Anden gang måtte jeg i narkose og fik som følge deraf hukommelsestab og der er flere ting, jeg rent har glemt...
Jeg hader de fødsler og jeg får det fysisk dårligt, når jeg tænker tilbage på dem. Jeg har læst fødselspapirerne på den første, men kan ikke få mig til at læse dem på den anden. Jeg har kigget billederne, men får det dårligt.
En slem ting er også, at jeg ofte føler mig underkendt, hvis jeg prøver at bringe mine elendige fødsler på banen i en samtale og folk så altid - i mangel af bedre ord sikkert - ender med at sige: "nå, men heldigvis var han da sund og rask!"....
Man kunne måske bare sige "glem det" og jeg tænker da heller ikke særlig meget over det til hverdag - men nu er det sådan, at jeg har flere veninder, der er gravide og hver eneste gang jeg snakker med dem, så vælder det alt sammen op og jeg bliver følelsesmæssigt helt ude af dem. Mest af alt bliver jeg dybt jaloux, fordi jeg tror, at de får en god fødsel og ikke de der skuffende kejsersnit.
Jeg har været til eftersamtale på sygehuset, gennemtærsket det med sundhedsplejersken og går endda også til psykolog...
Hvordan er I andre kommet videre?
Anmeld
Citér