Jeg var en MA igennem her i oktober, og PU ha et forløb
Nu får du min historie.
Min historie er sådan, at jeg var til tidlig scanning i uge 7. Jeg havde styr på ALT. sidste mens, ÆL (havde testes positiv på ÆL-test, og vidste, hvornår jeg havde testet positiv på en graviditetstest. Så der kunne ikke være super meget tvivl om, hvor langt henne, jeg var.
Til min tidligscanning forstår jordmorden IKKE en dyt, og gør mig møg nervøs. Hun spørger gentagende gange til mine datoer, og siger at det er da "MÆRKELIGT" og "Whaat". Baby er alt, alt for lille til at være 7+, men den er nærmere 5+ og hun kan se et hjerte slå. Det var dybt underligt, sagde hun, og jeg blev vildt bekymret, for det gav ikke mening, så havde jeg jo testet positiv FØR jeg var befrugtet.. Hun ville heller ikke høre tale om "slow starter", for det mente hun ikke fantes (jeg forsøgte at bruge min viden til at finde svar, men det blev slået til jorden). Hun sendte mig ud af døren med, at vi trods alt så alt, man skulle: en levende baby i livmoderen, at jeg ikke var så langt henne kunne hun ikke forstå, og jeg måtte lægge frygten bag mig og stole på, at alt var fint. Det er mit 4. barn, og jeg havde sådan en dårlig fornemmelse, Min mand venter med mig sit første barn, og stoler fuldt ud på jordmorden, og forsøger at berolige mig, og sige at jordmorden trods alt har forstand på det, og når hun siger, det er fint det hele, så må vi stole på det.
En lille uge senere tager vi til en ny tidlig scanning (et andet sted).....
Her ser jordmorden en levende baby, med en hjerteblink som ikke er suuper kraftigt. Hun spørger mig faktisk sådan lidt skeptisk: "Og hende den anden, som scannede jer, hun så hjertet slå eller hvordan?". Igen bliver jeg super nervøs, og føler det som en bekræftigelse på, at den ikke er helt god. Hun sætter mig 12 dage tilbage ift min egen beregning, hvilket er virkelig meget, bekymrende meget... Så hun er nogenlunde enig med den sidste jordmor, men ved hende kunne hun ikke måle størrelsen, da den var for lille en lille uge tidligere..
Tiden går, og et par uger senere begynder jeg at få noget ferskenfarvet på papiret på wcét.. Det udvikler sig en lillebitte smule. Det finder sted i 2 dage. Så er jeg med i en bilulykke, hvor jeg om aftenen, nogle timer senere, bløder mere.. Vi kommer til tjek på akut for at tjekke min ryg som smerter, men vi havde KUN baby i hovedet (eller JEG) havde, men lægerne går mere op i moderens ve og vel. Efter lang ventetid får vi en scanning, og dommen er, at baby er død, og har været det i mange uger. Jeg burde faktisk være 12 uger henne på dette tidspunkt, men fordi baby var død så tidligt, blev jeg jo flyttet 2 uger tilbage, og troede jeg var 10 uger henne- men var 12! Og baby svarede til 7. uge...
Jeg var helt i chok, lå der med spredte ben og en scanner i underlivet, en bagvagt kom ind og scannede med og konstaterede det samme. Jeg skulle pludselig tage stilling til alt muligt med abort, piller og hvornår. Tårene trillede ned bag briller og mundbind. Vi skulle dagen efter møde op på sygehuset og få information og piller med hjem.
Jeg var midt i eksamen da aborten skete, så det var møg hårdt med gruppearbejde. Jeg blødte som et vandfald, kæmpe klumper på 10 gange 10 cm, så jeg måtte styrte hjem fra studie og isolere mig hjemme- kunne ikke gå ud når det stod ud af mig. Og så havde jeg jo møg ondt og brugte varmepude på maven imens jeg skrev eksamen.
Jeg aborterede i lidt over 1.5 måned, altså blødte helt voldsomt!! MEN blev gravid lige efter, og nåede aldrig at få mens.
Det var en lang historie, og jeg har læst andre som er gået meget bedre, og taget kortere tid. Uanset hvad, så er en MA så forfærdelig en oplevelse.
Jeg havde trods alt en fornemmelse af, at det hele ikke var godt, men måtte vende de tanker om, og alligevel var jeg i chok og rystede fuldstændig og klaprede tænder af chok på lejet.. Tiden efter (lang tid) var jeg meget nede og græd hele tiden, men jeg kunne heller ikke lægge det bag mig eller komme ordenligt igennem det, når jeg blødte som et vandfald konstant og hele tiden blev mindet om det. Det var SÅ psykisk hårdt, både forløbet men også synet af de store "ting" som væltede ud af mig- det var skræmmende.
Jeg blødte så længe, og så meget, at jeg var svimmel og havde uro i benene af blodmangel, så jeg ikke kunne sove om aftenen. Det varede ved i nogle måneder. Jeg blev fulgt med blodprøver, for hvis ikke snart alt var ude, så skulle jeg ind og have en kirurgisk abort oveni, men jeg forsøgte at holde ud og fik det undgået.
Jeg håber, I snart har heldet med jer igen, og at dit forløb vil gå bedre end mit.