En mor der ikke er god til at lege

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. januar 2021

ErDuHerIkkeSnart

Vi har to unger i hjemmepasning grundet Corona-situationen og skal også arbejde fuldtid begge voksne, så legene bliver meget ofte “hverdagsting”, som hjælper med at få dagene til at løbe rundt - ham på 2,5 er lige nu vældig betaget af vasketøj, så vi putter i maskine, hiver ud, hænger op, osv. Og så er han glad for at hjælpe med at dække bord, rydde op, osv. Det tager jo selvsagt en krig og er mere besvær end hjælp, men hyggeligt nok  Af egentlige lege er han glad for at dække bord og lave mad/restaurant i legekøkkenet, og så “Heksen Hulda” hvor vi på skift gemmer ting fra hjemmet i en stor gryde og den anden skal gætte lyden (fx to klodser mod hinanden, nøgler der rasler, en kuglepen, osv.). Selvom jeg godt kan lide at lege, er det langt fra hele tiden når nu vi voksne også skal arbejde ... så fx en halv time og så laver ungerne noget selv, så længe de nu kan ... 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2021

nemisis

Profilbillede for nemisis

Jeg leger ikke som sådan med min datter, men laver gerne ting med hende såsom tegne, sy, male, spille spil, gå tur, læse, lave mad, lave perleplader MV. Dét der med at lege rollelege osv det er altså simpelthen ikke mig, og det tror jeg da også hun mærker, så hellere tilbyde noget jeg også nyder at lave med hende.

Så du behøver ikke lege kun på barnets præmisser

Når vi tegner  sammen laver jeg tit mandala, mens min datter farvelægger prinsesser og enhjørninge. Hun er nu begyndt at være ret god til at tegne indenfor stregerne og vil derfor gerne prøve nogle af mine svære mandala, og så får hun også trænet finmotorik��

Anmeld Citér

26. januar 2021

321

Profilbillede for 321
Anonym skriver:

Hej jeg er ikke særlig god til at lege, så derfor er jeg nysgerrig på at høre, hvordan i leger med jeres børn. 

mit barn er 2.5 år og jeg synes bare tit at legen er kedelig og ensformig. 

Jeg har svært ved at lege med, men er ofres med på gulvet og snakker med ham. Nogle gode råd til hvordan jeg kan blive bedre til at lege. Det bliver ofte nogle lange timer for mig bare at være med på sidelinjen 
Jeg vil rigtig gerne være bedre til at kunne lege og finde på.

Jeg er heller ikke god til at sætte mig på gulvet og lege. Men nu hvor de er startet i skole så spiller vi mange spil og går ture, cykler, er kreative, bager osv. så på den måde er vi nære sammen og når der så skal leges, leger de sammen eller alene. Nærvær kan man give på mange måder. 

Anmeld Citér

26. januar 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart

Enig med mange af de andre. Jeg kan heller ikke det der med at sidde på gulvet og rollelege med figurer. Jeg er helt med på at bygge noget, spille spil, gå udenfor og så videre.

Jeg magter ikke at sidde og fake entusiasme. Så hellere være tilstede hvor jeg kan gøre det helhjertet.

Anmeld Citér

26. januar 2021

JC2014

Profilbillede for JC2014

Jeg leger ofte med mine børn, men det skal være helhjertet. Hvis der er en leg jeg ikke har lyst til, siger jeg det. Nogle gange kan det blive meget ensformigt hvis de ønsker at vi skal lege de samme ting igen og igen med hundrede gentagelser. Det har jeg desværre ikke tålmodighed til. Mine drenge på 2 og 4 er heldigvis så store nu at vi kan lege gemmeleg og spille spil sammen. Vi spiller ofte f.eks. billedlotteri sammen hele familien i weekenden. Det elsker de! Somme tider tegner vi også sammen og laver krea-ting. Min ældste dreng er desuden meget glad for at hjælpe mig i køkkenet med madlavningen. De synes også begge to at det er rigtig sjovt at få hver deres klud og være med til at tørre støv af. Når det er sagt leger de også ofte selv eller med hinanden, hvor vi forældre sidder ved siden af med noget andet praktisk. Jeg tror det vigtigste er at man er autentisk og ægte. De fleste børn kan godt forstå hvis der er en leg man ikke har lyst til. Så kan man jo foreslå noget andet man kan lave sammen i stedet for, eller de kan lege den selv. 

Anmeld Citér

26. januar 2021

Anonym trådstarter

Tusind tak til jer der har skrevet 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.