En mor der ikke er god til at lege

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.342 visninger
15 svar
9 synes godt om
25. januar

Anonym trådstarter

Hej jeg er ikke særlig god til at lege, så derfor er jeg nysgerrig på at høre, hvordan i leger med jeres børn. 

mit barn er 2.5 år og jeg synes bare tit at legen er kedelig og ensformig. 

Jeg har svært ved at lege med, men er ofres med på gulvet og snakker med ham. Nogle gode råd til hvordan jeg kan blive bedre til at lege. Det bliver ofte nogle lange timer for mig bare at være med på sidelinjen 
Jeg vil rigtig gerne være bedre til at kunne lege og finde på.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hej jeg er ikke særlig god til at lege, så derfor er jeg nysgerrig på at høre, hvordan i leger med jeres børn. 

mit barn er 2.5 år og jeg synes bare tit at legen er kedelig og ensformig. 

Jeg har svært ved at lege med, men er ofres med på gulvet og snakker med ham. Nogle gode råd til hvordan jeg kan blive bedre til at lege. Det bliver ofte nogle lange timer for mig bare at være med på sidelinjen 
Jeg vil rigtig gerne være bedre til at kunne lege og finde på.

Nogle der har nogle gode råd?

Anmeld Citér

25. januar

Babilooo

Jeg er også elendig til at “lege” med mine børn. Men jeg er god til at være sammen med dem.. gå ture, lave mad med dem, snakke med dem osv.  Mine forældre legede heller ikke med mig.. og de fleste af mine veninder er også dårlige til at lege decideret med deres børn.

Så længe du viser nærvær, er det da helt fint.

Anmeld Citér

25. januar

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Leg dit barns hverdag F. Eks kan I lege at i skal putte hinanden. Så skiftes i til at læse for hinanden og derefter synge og så er det godnat

lave mad til hinanden, hvor I først leger at I skal købe ind. 

lægeleg Hvis i har doktorlegetøj

byg Lego eller togbane - der kræver mindre leg da der er mere byggeri i det. 
byg et hus med Lego

Det var bare lidt eksempler - men sørg for lidt afveksling til dig selv så du ikke skal lege 4 timer i streg. 
I kan male, lege med modellervoks, klippe klistre osv. 

Anmeld Citér

25. januar

Anonym trådstarter

Tjullehej skriver:

Jeg er også elendig til at “lege” med mine børn. Men jeg er god til at være sammen med dem.. gå ture, lave mad med dem, snakke med dem osv.  Mine forældre legede heller ikke med mig.. og de fleste af mine veninder er også dårlige til at lege decideret med deres børn.

Så længe du viser nærvær, er det da helt fint.

Det var lige hvad jeg havde brug for at læse 

tak

Anmeld Citér

25. januar

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Leg dit barns hverdag F. Eks kan I lege at i skal putte hinanden. Så skiftes i til at læse for hinanden og derefter synge og så er det godnat

lave mad til hinanden, hvor I først leger at I skal købe ind. 

lægeleg Hvis i har doktorlegetøj

byg Lego eller togbane - der kræver mindre leg da der er mere byggeri i det. 
byg et hus med Lego

Det var bare lidt eksempler - men sørg for lidt afveksling til dig selv så du ikke skal lege 4 timer i streg. 
I kan male, lege med modellervoks, klippe klistre osv. 

Gode forslag  hvis jeg ikke skal lege i alle 4 timer, kan jeg så lave nogle ting for mig selv? Altså har jeg fx en mandala bog jeg godt kan lide at farvelægge lidt i engang imellem

Anmeld Citér

25. januar

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Gode forslag  hvis jeg ikke skal lege i alle 4 timer, kan jeg så lave nogle ting for mig selv? Altså har jeg fx en mandala bog jeg godt kan lide at farvelægge lidt i engang imellem

Ja selvfølgelig kan du det - der er intet krav om at du skal lege med hvert vågent minut 

du kan sagtens sige til dit barn når I har leget at nu skulle du lige tegne lidt men at det kan lege lidt selv. Det skal børn jo også gerne kunne lidt Men det kan være dit barn også får lyst til at tegne ved at se dig tegne. 

Anmeld Citér

25. januar

Mor til Z & X

Profilbillede for Mor til Z & X

Selvfølgelig skal man være der for sit barn og vise nærvær osv. Men ikke hver eneste time af dagen.

Barnet har faktisk kun godt af selv at lege indimellem, så de lærer selv at tage initiativ. Du behøver ikke altid at skal være den der finder på.

Det styrker også barnet på længere sigt, at det indimellem kan finde ud af at underholde sig selv 

Jeg tror du stiller alt for høje krav til dig selv som mor/legekammerat for dit barn. Slap af i det og nyd lidt tid hvor du selv laver det du har lyst til (selvfølgelig mens du har et øje på den lille)

Anmeld Citér

25. januar

Babilooo

Det bedste du kan gøre er jo at inspirere med dine talenter - hvis du maler vil dit barn sikkert også male. Hvis du strikker eller syer bliver hun sikkert også interesseret.

Hvis du male i en bog så giv hende et papir ved siden af. 

og ærligt - de børn der altid er blevet “stimuleret” konstant af deres forældre og slet ikke kan lege selv er en pain at være sammen med for andre og pædagoger .

Jeg havde min egen fantasiverden, hvor jeg den ene dag var tingfinder, prinsesse osv. Det kræver kedsomhed en gang imellem for at blive kreativ i leg. Jeg var prinsesse i min mors knitreposer fra renseriet ���� 

At kunne aktivere sig selv er virkelig en god kompetence både i en familie kontekst og på arbejdsmarkedet senere.

Anmeld Citér

25. januar

Jixy

Profilbillede for Jixy

Udover de gode råd du har fået, så kan du også inddrage dit barn i hverdagens gøremål, så godt man nu kan med en 2,5 årig. Men barnet kan godt være med til at hænge vasketøj op - hvor barnet rækker dig tøjet f.eks. eller er med i køkkenet og kigger når der laves mad og smager til og skærer i en agurk (med en børnekniv). 
For uanset om man er god til/glad for/ikke gode til at lege så skal man jo også nå praktiske ting, og det er da en god læring for barnet. 
Selvfølgelig på barnets præmisser og i den tid det kan være deltagende, så kan I lege/lave børne aktiviteter indimellem

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.