Ni år (næsten 10) og vil have farvet hår

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.931 visninger
14 svar
24 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. januar 2021

Anonym trådstarter

Hej, har lige brug for et råd.

Min store pige på ni næsten ti år, har i over et år ønsket sig at få farvet sit hår sort (hendes far er helt sorthåret, og hendes er meget mørkebrunt). Hun siger der fordi hun gerne vil ligne sin far helt. 

(Hendes far er latino, men vores datter har arvet alt fra ham udover sort hår). 

Jeg kan sagtens se hvad hun mener med at det vil være virkelig flot til hende, men af princip synes jeg hun er for "lille" til at få farvet hår. Men efter min søster har været her blev jeg i tvivl, for min søster mener bestemt hun har alderen til at få det farvet, og især fordi hun så gerne vil ligne sin far. 

Men er jeg helt gal på den ? Bør hun ikke som minimum vente et par år endnu ?  

Hvad er jeres erfaringer og holdninger til at lade børn få farvet hår.?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. januar 2021

StineW79

Profilbillede for StineW79

Altså jeg må sige at jeg er enig med dig!

Jeg har selv 2 piger på 8 og 12 år, og ku aldrig drømme om, at begynde at farve deres hår. De er begge total blondiner, og især den yngste, ka godt få nogen fikse ider, om at hun godt ku tænke sig, at farve sit hår blåt, fordi det er hendes ynglings farve, og det ku bare være så FEDT!!!

Min søster er frisør og hun syntes også, at de er alt for små til, at få farvet hår. 

Jeg ved at i min ældstes klasse, er der et par piger som har prøvet at få lavet farvet striber.. 

Men måske jeg bare er lidt "gammeldags og jysk" lige på det punkt, og mener at når man er så ung, så er man bare for lille, til at tage sådan nogen beslutninger.. Vh Stine 

Anmeld Citér

2. januar 2021

Pb18

Jeg synes at det er for tidligt. Astma og allergiforbundet fraråder at børn under 16 får farvet hår, jeg ville nok prøve at holde mig til den grænse. Se evt https://eksem.astma-allergi.dk/kontakteksem/allergiskkontaktallergi/konserveringsmidler/andrekonserveringsmidler/haarfarve

Anmeld Citér

2. januar 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Jeg ville også holde på at vente, hvorfor skulle man som 10 årige få farvet hår? - Jeg kan slet ikke finde nogen argumenter for 

Anmeld Citér

2. januar 2021

Anonym

Kære du

i bund og gund handle det om at du skal stå fast på hvad du mener er rigtig når det kommer til dit barn og værre ligeglad med hvad andre mener du bør gøre din datter skal ikke havde farve hår før i som hendes forældre mener hun er gamle nok ikke 1 sek før!!!

god lørdag til jer 

Anmeld Citér

2. januar 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart
Pb18 skriver:

Jeg synes at det er for tidligt. Astma og allergiforbundet fraråder at børn under 16 får farvet hår, jeg ville nok prøve at holde mig til den grænse. Se evt https://eksem.astma-allergi.dk/kontakteksem/allergiskkontaktallergi/konserveringsmidler/andrekonserveringsmidler/haarfarve

Det her er klart det bedste argument. Det giver ingen mening at udsætte sine børn for mere potentielt skadelig kemi end nødvendigt og hårfarvning må siges at falde ind under ikke-nødvendig.

Anmeld Citér

2. januar 2021

lineog4

Og her har du det bedste argument i verden. 

Anmeld Citér

2. januar 2021

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Min store pige på ni næsten ti år, har i over et år ønsket sig at få farvet sit hår sort (hendes far er helt sorthåret, og hendes er meget mørkebrunt). Hun siger der fordi hun gerne vil ligne sin far helt. 

Jeg kan sagtens se hvad hun mener med at det vil være virkelig flot til hende, men af princip synes jeg hun er for "lille" til at få farvet hår. Men efter min søster har været her blev jeg i tvivl, for min søster mener bestemt hun har alderen til at få det farvet, og især fordi hun så gerne vil ligne sin far. 

Jeg fik første gang farvet hår da jeg var gammel nok til selv at bestille en tid og tage af sted. Da var jeg 14 eller 15, Deromkring. Og betalte selv med mine egne penge. 
personligt ville jeg ikke tillade det. Jeg ved ikke hvorfor, men blandt andet fordi hun “kun” ønsker at ændre en anelse på farven, synes jeg det er fuldstændig unødvendigt. Hvorimod hvis hun ønskede en blå farvet stribe eller lignende, kunne jeg måske følge hende. 
Min datter på 6 må vente til hun selv tjener penge og er gammel nok til selv at tage af sted. Det er jo ikke just sundt. 
efterfølgende har jeg kun farvet håret 1 gang yderligere. Jeg vil ikke udsætte mit hår for det. Måske lærer min datter også noget af det når hun bliver ældre.

Anmeld Citér

2. januar 2021

AnoMor

Anonym skriver:

Jeg er enig med dig. Det er alt for tidligt. 

udover det så er alle anbefalinger også at man skal være fyldt 16. 

Anmeld Citér

2. januar 2021

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

Jeg synes det er alt alt for tidlig. Hun er stadig for lille en pige til sådan noget. Personligt vil jeg aldrig ha mine piger (og også hvis jeg havde sønner ) aldrig vil jeg ha mine børn få sådan noget skidt i deres hår i den alder. Først når de er aller tidligst 16-17 år. 

Måske lidt umuligt men jeg håber aldrig at mine piger farver deres hår. For det er ikke sundt for ens hår/hovedbund at farve hår. 

Jeg har aldrig farvet mit hår. Men min mening jeg har om det at mine piger ikke skal farve hår i den alder, fordi jeg selv aldrig har farvet hår, sådan er det ikke. Jeg vil ikke ha de få farvet hår i den alder er pga det noget skidt for ens hår og hovedebund sundhed at farve hår. 

Og hvis en dag de kommer og siger at de vil farve deres hår. Så få de også at vide at det må de først når de bliver 16-17 år. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.