Mamalu skriver:
Hej alle sammen
som overskriften lyder på, er vi nået til et punkt hvor vi ikke længere ved hvordan vi skal håndtere vores drenge!
Storebror på 6 og lillebror på 4 år skændes og slås hele tiden. Lillebror driller for at få storebrors opmærksomhed og storebror bliver sur og slår. Han kan slå rigtig hårdt og vi er bange for at lillebror kommer til skade! Vi har adskillige gange sagt til ham at han skal sige det til os istedet for at slå. På trods af utallige forsøg sker det stadig hver eneste dag!
Ellers skændes de om legetøj! Vi har prøvet at snakke med dem, prøvet at skille dem ad så de sidder hver i deres eget rum, intet hjælper! Vi har prøvet at gøre det med ro men på det sidste er det blevet for meget for os og vi (især min mand) mister tålmodigheden og bliver rigtig gal på dem! Især fordi storebror ikke lytter og lillebror egentlig virker ligeglad med hvad vi siger. Og det provokerer os! Det suger al vores energi og er begyndt at gå ud over vores forhold
vi er godt og grundig trætte af vores situation! Mange siger at sådan er det med drengebørn, men kan det passe det skal blive ved sådan til de bliver voksne??!!
Vi overvejer at søge hjælp hos en terapeut, men vil også lige høre jer herinde om i har gode råd..??
på forhånd tak og glædelig jul 
Min datter på 17 siger ofte til mig: mor vi er søskende, og søskende bliver altså uvenner en gang imellem....
Tænker surhed skal man have lov til, men man skal guides til t surhed og vrede ikke udmønter sig i slåskamp. Hos os var det lillebror og storesøster som kunne ende i at slå opskriften var ens hver gang: storesøster ville lege med lillebror, ville bestemme og ændrede legen og "slog" med ord og vupti havde lillebror et tot hår i hånden..
Vi talte, vi delte op, vi forhandlede og vi fortalte at slå, sparke, nive og rive var absolut forbudt og det stilnede mere og mere af i takt med lillebror fik et større sprog - han kørte sig selv st læse og skrive inden han startede i skole og hans første skrive handling var et skilt hvor der med børnestavning stod: Dina ingen adgang.
Storesøster var på en og samme tid gud og hans største konkurrent, og derfor frustrerede hun ham. Og ja så var hun en bestemmer.
Nu er de 17 og 13, kan mundhugges, men kan også nyde hinanden teenager selskab helt vildt. Så vi gjorde et eller andet rigtigt også selvom de slog hinanden en gang imellem og jeg er sikker på, at I også gør en masse rigtigt og godt. Og som en anden skriver, så er det okay en gang imellem st sige nej f.... nej nu må I sgu stoppe...
Vi havde ikke konsekvenser, altså udover at skille dem ad, og selvsagt fortælle det absolut ikke var okay hverken at slå med ord eller hænder. Vi talte nogen gang med dem om, hvad pokker skal vi gøre så I forstår det er alvor, men så rotrwde de to knoldesparker sig sammen, var bedste venner og kunne begge sige: mor, vi er jo bare søskende.
Her ingen gode råd andet end:
- være helt klar i forhold til, at det er uacceptabel adfærd
- som I allerede gør hjælpe storebror til nye strategier når lillebror driller
- og så også se alle de gange, hvor de har det fantastisk.