Fyret som gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.910 visninger
11 svar
23 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. december 2020

Anonym trådstarter

Hej allesammen. 
Min kæreste og jeg fandt i fredags ud af at jeg er gravid. Det er meget tidligt endnu, lige nu er jeg vist 4+6. Vi er selvfølgelig meget glade!
men sagen er den, at jeg i mandags var til jobsamtale og fik jobbet. De lagde meget vægt på at man arbejder i teams og at hvis en er væk skal alle arbejde hårdere, da det ikke er en profession hvor man kan få vikarer el lign ind. Nu er jeg virkelig meget i tvivl om hvornår jeg skal fortælle dem at jeg er gravid. Jeg er så bange for at de nemt kan fyre mig hvis jeg fortæller det indenfor prøveperioden på 3 måneder. Og jeg er også enormt bange for at de bliver sure hvis jeg ikke fortæller det i god tid. 
er der nogen som har erfaring? Er det nemt at blive fyret i en prøveperiode selvom man er gravid? Andre der har prøvet at starte i job og være gravid? Vil gerne høre alle erfaringer og råd! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. december 2020

Lje

Anonym skriver:

Hej allesammen. 
Min kæreste og jeg fandt i fredags ud af at jeg er gravid. Det er meget tidligt endnu, lige nu er jeg vist 4+6. Vi er selvfølgelig meget glade!
men sagen er den, at jeg i mandags var til jobsamtale og fik jobbet. De lagde meget vægt på at man arbejder i teams og at hvis en er væk skal alle arbejde hårdere, da det ikke er en profession hvor man kan få vikarer el lign ind. Nu er jeg virkelig meget i tvivl om hvornår jeg skal fortælle dem at jeg er gravid. Jeg er så bange for at de nemt kan fyre mig hvis jeg fortæller det indenfor prøveperioden på 3 måneder. Og jeg er også enormt bange for at de bliver sure hvis jeg ikke fortæller det i god tid. 
er der nogen som har erfaring? Er det nemt at blive fyret i en prøveperiode selvom man er gravid? Andre der har prøvet at starte i job og være gravid? Vil gerne høre alle erfaringer og råd! 

Kvinder og mænd har jobs. Får nye jobs. Kvinder bliver gravide. Kvinder (og ligeså vigtigt: mænd) skal på barsel i kortere eller længere tid. Det er vilkårene for et samfund og et arbejdsmarked. 

Du er ikke forpligtet til at sige noget endnu. Og du er ganske kort tid henne. 

Sig ja til jobbet. Sig det efter din prøvetid. Du er ikke forpligtet til at sætte dig selv bagerst i bussen.

Vh.

Anmeld Citér

17. december 2020

Janet1989

Vent med at fortælle det - meget kan gå galt endnu, det kan vel også være at jobbet alligevel ikke er noget du vil  

Anmeld Citér

17. december 2020

Anonym

I det øjeblik man fortæller man er gravid, så er man som udgangspunkt beskyttet. Det vil sige, at fyrer de dig, så skal DE bevise, at det ikke er grundet graviditeten. Det er både svært og dyrt for arbejdsgiver. 

du skal meddele at du er gravid senest 3 månedern før forventet fødsel.

Jeg fortalte selv, at jeg var gravid omkring 10+ Alle gange.

Den første gang blev jeg fastansat, så jeg kunne nå at få fuld barsel. 

Den anden gang mistede jeg, og skulle have 3 aborter pga væv osv. min arbejdsplads var så søde. Der var intet. 

tredje gang sagde jeg det også lige før NF. De sagde bare stort tillykke. Og dejligt jeg sagde det tidligt, så de kunne planlægge uanset udfaldet. 

Uanset hvad, så skal du ikke være bekymret. 
Når du er så kort henne, så ville jeg ikke sige det. Men kun fordi meget kan ske endnu. 

Så for at summe op. 
sig det, når du er længere henne - og husk at skrive en venlig mail efter samtalen, så du til en hver tid kan påvise, at du fortalte dem, du er gravid. 

ex/ hej chef. Tak for en god samtale. Som vi talte om, er min forventede termin ca den XX. Og jeg skal derfor på barsel den XX. Jeg har NF scanning den XX og vil derefter fortælle resten af kollegaerne om nyheden. 

PS kvinder skal ikke have dårlig samvittighed over graviditet. Vi skal simpelthen holde op med at være så flinkeskole-agtige. Det er et livsvilkår. 

Anmeld Citér

17. december 2020

Anonym

Anonym skriver:

I det øjeblik man fortæller man er gravid, så er man som udgangspunkt beskyttet. Det vil sige, at fyrer de dig, så skal DE bevise, at det ikke er grundet graviditeten. Det er både svært og dyrt for arbejdsgiver. 

du skal meddele at du er gravid senest 3 månedern før forventet fødsel.

Jeg fortalte selv, at jeg var gravid omkring 10+ Alle gange.

Den første gang blev jeg fastansat, så jeg kunne nå at få fuld barsel. 

Den anden gang mistede jeg, og skulle have 3 aborter pga væv osv. min arbejdsplads var så søde. Der var intet. 

tredje gang sagde jeg det også lige før NF. De sagde bare stort tillykke. Og dejligt jeg sagde det tidligt, så de kunne planlægge uanset udfaldet. 

Uanset hvad, så skal du ikke være bekymret. 
Når du er så kort henne, så ville jeg ikke sige det. Men kun fordi meget kan ske endnu. 

Så for at summe op. 
sig det, når du er længere henne - og husk at skrive en venlig mail efter samtalen, så du til en hver tid kan påvise, at du fortalte dem, du er gravid. 

ex/ hej chef. Tak for en god samtale. Som vi talte om, er min forventede termin ca den XX. Og jeg skal derfor på barsel den XX. Jeg har NF scanning den XX og vil derefter fortælle resten af kollegaerne om nyheden. 

PS kvinder skal ikke have dårlig samvittighed over graviditet. Vi skal simpelthen holde op med at være så flinkeskole-agtige. Det er et livsvilkår. 

Det er desværre ikke helt rigtigt. Det er rigtigt at man ikk må fyrer en fastansat pga graviditet og de skal bevise det ikke er derfor. 
men når man er i en prøveperiode. Så er det nemt at opsige en uden synderlig grund. Derfor hedder det en prøveperiode. De kan faktisk bare sige at kemien mellem dem ikke passede. 

ts. Normalt er jeg fortaler for man siger der spå tidligt som muligt så arbejdsgiver kan planlægge fremad. Men i dit tilfælde ville jeg vente til efter prøveperiode var overstået. 

Anmeld Citér

17. december 2020

Anonym

Det er desværre ikke helt rigtigt. Det er rigtigt at man ikk må fyrer en fastansat pga graviditet og de skal bevise det ikke er derfor. 
men når man er i en prøveperiode. Så er det nemt at opsige en uden synderlig grund. Derfor hedder det en prøveperiode. De kan faktisk bare sige at kemien mellem dem ikke passede. 

ts. Normalt er jeg fortaler for man siger der spå tidligt som muligt så arbejdsgiver kan planlægge fremad. Men i dit tilfælde ville jeg vente til efter prøveperiode var overstået. 

De skal stadig give begrundelse for opsigelsen. Prøveperioden er blot en kortere opsigelsesvarsel. 
De har stadig bevisbyrden. Og ja, de kan sige, at der er dårlig kemi. Men hvis de vidste hun var gravid, stil de blive undersøgt om det var det der lå til grund, hvis TS beder sin fagforening om hjælp. 

1. I retspraksis har man accepteret, at der er ret fri adgang til at opsige en medarbejder i prøveperiode, dog skal arbejdsgiver respektere de regler, der gælder om beskyttelse efter  ligebehandlingsloven,   forskelsbehandlingsloven m.v.

disse love gælder også vikarer. Det er barslen der kan være anderledes som vikar, hvis vikariatet stopper under barslen.

PS. Du må ALTID fyre en gravid - fastansat eller ej. Men chefen har altid bevisbyrden. Og det er svært og dyrt for dem. Fastansa, Prøveperiode eller vikar. Loven gælder for alle.

Anmeld Citér

17. december 2020

Anonym

Anonym skriver:

De skal stadig give begrundelse for opsigelsen. Prøveperioden er blot en kortere opsigelsesvarsel. 
De har stadig bevisbyrden. Og ja, de kan sige, at der er dårlig kemi. Men hvis de vidste hun var gravid, stil de blive undersøgt om det var det der lå til grund, hvis TS beder sin fagforening om hjælp. 

1. I retspraksis har man accepteret, at der er ret fri adgang til at opsige en medarbejder i prøveperiode, dog skal arbejdsgiver respektere de regler, der gælder om beskyttelse efter  ligebehandlingsloven,   forskelsbehandlingsloven m.v.

disse love gælder også vikarer. Det er barslen der kan være anderledes som vikar, hvis vikariatet stopper under barslen.

PS. Du må ALTID fyre en gravid - fastansat eller ej. Men chefen har altid bevisbyrden. Og det er svært og dyrt for dem. Fastansa, Prøveperiode eller vikar. Loven gælder for alle.

Men igen. Netop fordi det er en prøveperiode så er bevisbyrden meget nemmere uden at det handler om graviditet. Det er det der er pointen. 

Anmeld Citér

17. december 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Men igen. Netop fordi det er en prøveperiode så er bevisbyrden meget nemmere uden at det handler om graviditet. Det er det der er pointen. 

Det kan være meget svært for arbejdsgiveren at bevise, at en fyring intet har med graviditeten at gøre. Og det skal arbejdsgiveren kunne bevise - også i prøveperioden. 

Anmeld Citér

17. december 2020

Anonym

Jeg siger ikke, at hun ikke skal vente til perioden er overstået. Jeg skriver, at en arbejdsgiver altid har bevisbyrden - også selvom man ikke er fastansat. For det skriver du - at man kun er beskyttet som fastansat. Og det er ukorrekt. 

Ja, de kan give nogle andre grunde. Og det er “nemmere” fordi der kun er opsigelsesvarsel på 14 dage for chefen, men TS er ikke dårligere beskyttet. det er stadig chefen der skal bevise det. Hun er stadig beskyttet af ligestillingsloven. 

Så som jeg skrev, vil jeg ikke fortælle det før efter NF. Og hun skal ikke have dårlig samvittighed over det. Loven bakker netop op om, at kvinder skal kunne være beskyttet bedre som gravide, samt at de lovgivningsmæssigt ikke behøver fortælle noget - netop for, at de ikke skal gå rundt og være nervøse. 

Personligt ville jeg vente til de 3 måneder og have det på skrift, at hun havde fortalt hun er gravid. Så bliver bevisbyrden ret svær for chefen - uanset prøveperioden eller ej... 

hvis chefen siger “du er fyret. Der er dårlig kemi - ryd dit bord om 14 dage”, så skal chefen stadig bevise, at den dårlige “kemi” ikke handlede om, at TS har fortalt, hun er gravid. Ligegyldig grunden, som chefen kommer med, så kan TS tage fat i sin fagforening og bede om en undersøgelse... og har hun meldt ud hun er gravid før hun blev fyret, så er grunden om “dårlig kemi” totalt ligegyldig og det vil blive undersøgt, om TS blev fyret for sin graviditet - selv under dække af dårlig kemi...

Anmeld Citér

17. december 2020

Maricella

Profilbillede for Maricella

Stort tillykke! 

Sig det når du har lyst

Som det allerede er pointeret så skal arbejdsgiver bevise det ikke handler om graviditeten.  Og det kan være virkelig svært! Du vil ved en googlesøgning finde flere beretninger om kvinder, der har fået erstatning af den grund. Det er en tung bevisbyrde at løfte

https://www.selskabsadvokaterne.dk/artikler/andet/opsigelse-af-gravid-under-proevetid/

https://www.foa.dk/global/news/forbundsnyheder/forbundsnyheder/2012/februar/proevetid-giver-ikke-ret-til-at-fyre-gravide

https://www.forsikringsforbundet.dk/juristens-blog/juristens-blog/gravid-medarbejder-opsagt-i-prøvetiden

https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/gravid-medarbejder-opsagt-efter-samarbejdsvanskeligheder/

Og her en sag om hvad der skal til før det kan godtgøres:  https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/dansk-erhverv-vinder-sag-om-opsigelse-af-gravid/

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.