I det øjeblik man fortæller man er gravid, så er man som udgangspunkt beskyttet. Det vil sige, at fyrer de dig, så skal DE bevise, at det ikke er grundet graviditeten. Det er både svært og dyrt for arbejdsgiver.
du skal meddele at du er gravid senest 3 månedern før forventet fødsel.
Jeg fortalte selv, at jeg var gravid omkring 10+ Alle gange.
Den første gang blev jeg fastansat, så jeg kunne nå at få fuld barsel.
Den anden gang mistede jeg, og skulle have 3 aborter pga væv osv. min arbejdsplads var så søde. Der var intet.
tredje gang sagde jeg det også lige før NF. De sagde bare stort tillykke. Og dejligt jeg sagde det tidligt, så de kunne planlægge uanset udfaldet.
Uanset hvad, så skal du ikke være bekymret.
Når du er så kort henne, så ville jeg ikke sige det. Men kun fordi meget kan ske endnu.
Så for at summe op.
sig det, når du er længere henne - og husk at skrive en venlig mail efter samtalen, så du til en hver tid kan påvise, at du fortalte dem, du er gravid.
ex/ hej chef. Tak for en god samtale. Som vi talte om, er min forventede termin ca den XX. Og jeg skal derfor på barsel den XX. Jeg har NF scanning den XX og vil derefter fortælle resten af kollegaerne om nyheden.
PS kvinder skal ikke have dårlig samvittighed over graviditet. Vi skal simpelthen holde op med at være så flinkeskole-agtige. Det er et livsvilkår.
Anmeld
Citér