Anonym skriver:
Jeg har ammet tre børn, alle i 1,5-2 år og har aldrig haft problemer med det. Så langt så godt, og det lyder jo dejligt.
Dog sidder jeg nu her med fjerde ammebarn, og føler igen (igen, igen...), at jeg konstant skal forsvare hvorfor jeg ammer, høre på at flaske altså også er godt, kommentarer som at jeg udelukker far ved at amme, fortælle hvornår jeg regner med at stoppe osv.
Jeg synes kulturen er blevet omvendt, så nu skal jeg som ammemor pludselig forsvare mig selv og argumentere for, hvorfor jeg har valgt at amme, når jeg “bare” kan give en flaske.
Imens der har været så meget fokus på at fortælle flaskemødre, at det er helt okay, og at en god mor ikke sidder i brysterne - kan det så passe, at det pludselig er blevet skamfuldt/forkert/provokerende at amme?
Jeg kan selvfølgelig bare lukke ørerne for det, men det har jeg også svært ved. Hvorfor skal jeg forsvare, at give mine børn den mad, som er specialfremstillet til netop dem, som beviseligt giver immunologiske såvel som andre fysiologiske fordele for dem, og som altid er tilgængelig?
Jeg vil ikke skulle forsvare at amme, bare fordi andre ikke kan eller ikke har lyst. Derfor dette indlæg, for jeg har simpelthen behov for fokus på, at det ikke kun er flaskemødre, som oplever det her.
Du udelukker ikke nogle...
Jeg er enig i det du skriver. Det er så underligt.
Men se på det sådan, at du giver en masse vigtigt vitaminer ovs. Til dit barn. Sådan så jeg på det. Det er bedst for mit barn. Der er i Netflix en serie om børn og deres udvikling og man bør viklinge se den der snakker de (lægerne og forsker) om hvad modermælk gør og giver.
Jeg har li en anden etnisk oprindelse. Og min og mor verden har der ikke været andet muligt. Fx da min mormor fik børn.
Jeg arbejder i vuggestuen som pædagog. I mange år. Det er min erfaring at de kvinder der slev ikke har ammet deres børn. Kan ikke forstå hvorfor man skal tag patten ud til ungen. (ca. 1 år) 2 af mine kollegaer. Det er nemmere ovs. Er deres forklarer. Jeg har så fortælt det er ikke nemt på nogle måder at amme. (var det ikke for) hvor meget man sætter i gang og kan til tider gør ondt. Så når man endelig har fået det oppe og kører. Kan det være svært. At stoppe med det samme.
Ser tit også nogle der vælger det fra før de overhovedet har fået barnet. Der kan jeg slet ikke forstå, at man ikke engang vil prøve.
Der er 100000 kvinder i verden der ikke har de mudlighed der er i dk. Og jeg er klar over his mor er glad er baby glad.
Jeg har der også nogle hvis børn er i vuggestuen fra vi åbner til vi lukker. Fordi mor skal være glad (ned og træne. Hygge med veninde over noget kaffe) børn der bliver putte før tid fordi man skal have alene tid. Ovs. Ovs.
Jeg ser ikke et problem at man gør det engang imellem. Men det er som om. Man skal forsætte med det liv man havde før man fik børn og de skal bare følge med.
Hvorfor overhovedet få børn så...
Puha tror sku mange kommer til at hade mit svar.