Hvornår fortalte I om "blomsterne og bierne?"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.168 visninger
11 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. november 2020

Anonym trådstarter

Min søn er 3 år og 8 måneder - og meget nysgerrig og viderebegærlig. Han er begyndt at undre sig over, hvordan man laver mennesker. Han spørger helt ordret: "Hvordan laver man mennesker?"
Indtil videre har jeg bare fortalt, at babyen vokser inde i mors mave og kommer ud, når den er stor nok. Men der går nok ikke lang tid, inden han spørger, hvordan babyen kom derind.
Jeg har det egentlig fint med at fortælle om det hele og der er søde bøger på biblioteket, der illustrerer det hele så fint - men min kæreste synes, sønnen er for lille til at vide det og jeg ved heller ikke helt selv, om han er for lille til at jeg skal begynde og forklare sådan noget. Omvendt får han jo forklaret vulkanudbrud og alt muligt andet, som han spørger om, og det forstår han jo heller ikke helt alligevel.

Men jeg tænker lidt - han er jo klog og nysgerrig. For ham er det jo ikke noget frækt eller noget, som det er for os voksne, der har lært at det er pinligt at snakke om. Alt sådan noget med kroppen er naturligt for ham.

Hvornår fortalte I det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. november 2020

Missyou

Min ældste søn fik det ordentligt forklaret lige da han var startet i 0. Der havde de tema om kroppen- og der også hvordan man laver børn. ☺️

Anmeld Citér

17. november 2020

nemisis

Profilbillede for nemisis

Da min veninde blev gravid med donorbarn og hun led store øjne spurgte om man godt kunne lave babyer uden en far. Dér var hun omkring 5 år. Indtil da købte hun forklaringen om at når to voksne elsker hinanden så kommer der nogen gange en baby ud af det. Ikke fordi vi ikke ville fortælle det, men bare fordi vi ikke ville komplicere det mere.

Anmeld Citér

17. november 2020

Anonym

Jeg har lige haft snakken med den 4½ årige herhjemme den anden dag. Hun har længe vidst, at det kræver en mand og en dame at lave en baby, ved godt hvordan babyer fødes og har før også fået historierne om at "damen har et lille æg" og "manden har en lille haletudse" og sammen bliver det til en baby i damens mave.

Men nu spurgte hun så helt konkret ind til hvordan "æg og haletudse" blev blandet og kom ind i damens mave... og så måtte jeg jo fortælle, at manden bruger sin tissemand og damen sin tissekone osv. Dertil snakkede vi lidt frem og tilbage og hun fnisede og sagde, at "det lyder lidt ulækkert" - og så grinede vi lidt af det, og snakkede om at det synes man, når man er barn, men voksne synes at det er helt ok. Det hele tog ikke mange minutter og hun virkede tilfreds med forklaringen... for nuværende

Anmeld Citér

17. november 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Mine børn på knap 5 og knap 4 har endnu ikke spurgt hvordan babyer kommer der ind, men de er meget interesseret i hvilken mave man har været i. Altså hvem har været i min eller mormors osv.

Jeg tænker bare at svare stille og roligt uden detaljer hvis/når de engang spørger 

Anmeld Citér

17. november 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Tror også det var omkring 3-4 år min søn startede med at spørger. Han fik den meget forsimplede version med at babyen vokser sig stor i morens mave. Nu er han 5 og får den lidt mere komplicerede udgave mår han spørger - men stadig uden for mange detaljer. Han ved at der skal bruges noget fra faren og noget fra moren og så vokser babyen i morens mave.

Så mit råd, svar på barnets spørgsmål, men tilpas svaret barnets alder og forståelse. 

Anmeld Citér

18. november 2020

Drwhosaidthat

Har bare fortalt det som det er? De er 3 og 5 

Anmeld Citér

19. november 2020

Anonym

Når de er så små. Tænker jeg en for enkelte måde er godt nok. 

Jeg er selv gravid og har en 5 årige her hjemme. Hun har endnu ikke sprunget hvordan det helt præcist sker. 

Jeg skulle aflevere en morgen i børnehaven min datter fortæller at der en baby i min mors mave. 

Hvor en af de andre piger havde fortalt nok hjemme fra måden det sker på. Farens tisse mand skal op i mors også kommer noget ud. 

Var for meget for de piger der sad omkring hende. Hun er også 5 år. Nogle gik. Kan ikke helt se hvad børn i den alder skal bruge det til. Forståelsen er også anderledes. 

Jeg selv er pædagog og arbejder i børnehave og vuggestuen og vil mener at når man er 7år og føler ens barn er moden til den information.

Anmeld Citér

19. november 2020

Hjemmegaaende

Mine er 4 og 6 - jeg har også bare fortalt dem som det er - vist dem en fin video jeg fandt på youtube og aå har vi snakket om at mor har æg inden i sig - ligesom vores høns - og fars sædceller osv. At de er kommet ud af mors tissekone.

i går spurgte min yngste - hvor tisset kom fra inde i det røde i hans tissemand - så der fik jeg far til at trække sin egen forhud tilbage, så han kunne se fars indgang til urinrør. Altså børn i den alder ser det jo ikke som noget frækt seksuelt - de er nysgerrige på sammenhænge ikke på sex

Anmeld Citér

19. november 2020

Mor-til-Alfred

Profilbillede for Mor-til-Alfred
Gravid
Hjemmegaaende skriver:

Mine er 4 og 6 - jeg har også bare fortalt dem som det er - vist dem en fin video jeg fandt på youtube og aå har vi snakket om at mor har æg inden i sig - ligesom vores høns - og fars sædceller osv. At de er kommet ud af mors tissekone.

i går spurgte min yngste - hvor tisset kom fra inde i det røde i hans tissemand - så der fik jeg far til at trække sin egen forhud tilbage, så han kunne se fars indgang til urinrør. Altså børn i den alder ser det jo ikke som noget frækt seksuelt - de er nysgerrige på sammenhænge ikke på sex

Seriøst? Fik du far til at trække foruden tilbage for at vise det? I er dælme frisindet 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.