Jobafklaringsforløb

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. november 2020

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Man skal stå til rådighed og der kan som udgangspunkt sættes tilbud i gang fra dag til dag. Jeg arbejder som socialrådgiver i en kommune, dog med borgere på kontanthjælp. Hvis en borger har sit barn hjemme, vil der blive truffet afgørelse om manglende rådighed. I vores kommune får vi direkte besked fra pladsanvisningen hvis en borger der får ydelse ikke har skrevet sit barn op til pasning. 

Anmeld Citér

14. november 2020

Maricella

Profilbillede for Maricella
havudsigt skriver:

Man skal stå til rådighed og der kan som udgangspunkt sættes tilbud i gang fra dag til dag. Jeg arbejder som socialrådgiver i en kommune, dog med borgere på kontanthjælp. Hvis en borger har sit barn hjemme, vil der blive truffet afgørelse om manglende rådighed. I vores kommune får vi direkte besked fra pladsanvisningen hvis en borger der får ydelse ikke har skrevet sit barn op til pasning. 

Skal der ikke træffes individuel afgørelse? Der findes jo mange andre muligheder for pasning end kommunens tilbud..

Anmeld Citér

14. november 2020

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Jo, der er selvfølgelig mulighed for privat pasning. Og sp længe der er mulighed for pasning inden for normal arbejdstid, vil borgeren jo selvfølgelig kunne stå til rådighed. 

Anmeld Citér

15. november 2020

Maricella

Profilbillede for Maricella

Men så er der jo heller intet galt i at TS har sit barn hjemme de dage hun ikke skal andet -så længe hun kan få passet barnet ved behov

Anmeld Citér

15. november 2020

nemisis

Profilbillede for nemisis

Man skal kunne få fuldtidspasset sit barn med meget kort varsel. De fleste steder er der ventetid på institutionspladser og familie kan måske ikke lige tage 3 mdr. Med barnet på fuldtid indtil institutionsplads er fundet. 

Anmeld Citér

15. november 2020

nemisis

Jeg synes også der er noget principielt i det her, for selvfølgelig kan man vælge at hjemmepasse, men så skal man bruge de offentlige ordninger der er skabt til dét. De øvrige ydelser såsom kontanthjælp, ressoureforløb, jobafklaringsforløb er jo til fordi man ikke har andre muligheder for at forsørge sig selv og har brug for hjælp indtil man, så hurtigt som muligt, nok er i stand til det igen. 

Anmeld Citér

15. november 2020

Anonym

Anonym skriver:

Man kan sagtens stå til rådighed når man har et barn hjemme. Hvis barnet kan passes når det gælder så kan jeg ikke se problemet og det kunne min kommune heller ikke.  

Nu er det så ganske enkelt ikke lovligt.... om din kommune siger go for det eller ej..... 

Mvh hende der dagligt arbejder i en konmune med netop borgere på ressourceforløb og tidligere jobafklaringsforløb

Anmeld Citér

16. november 2020

nemisis

Anonym skriver:

Nu er det så ganske enkelt ikke lovligt.... om din kommune siger go for det eller ej..... 

Mvh hende der dagligt arbejder i en konmune med netop borgere på ressourceforløb og tidligere jobafklaringsforløb

Nej det er som sådan ikke ulovligt, der ligger en afgørelse fra Ankestyrelsen der netop udspecificerer at man ikke kan standse ydelsen med henvisning til at borger har takket nej til pasningstilbud - det kan man først i det tilfælde at borger afviser eller udebliver fra tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats på baggrund af manglende pasningsmuligheder. Det er principafgørelse a-13-03.

Anmeld Citér

16. november 2020

drabo

Profilbillede for drabo

lovligt eller ej - så overvej om hjemmepasning er hensigtsmæssigt, hvis du pludselig med ret kort varsel skal bruge pasning i længere tid hver dag i en længere periode - både med hensyn til om det pasningsmuligheder du nævner med et par dages varsel kan passe barnet måske hver dag i flere uger - men også om dit barn ville være tryg ved pludselig at skulle passes længe uden nogen nævneværdig tilvænning selv om det er tætte relationer.

Det er selvfølgelig muligt at få hjælp til pasning andre steder end i dagtilbud, men det er måske lige så driftsikker en løsning som en daginstitution - de kunne blive syge, have andre planer eller andre ting lige de dage du får brug for pasning - et dagtilbud vil altid have åbent og være klar til at passe lige når du har behovet - du kunne jo overveje korte dage og fridage i de perioder, hvor du ikke er aktiveret. 

Derudover forestiller jeg mig at kommunen nok er mere opmærksom på udeblivelse, hvis du har sagt nej til pasningstilbud - altså den går nok ikke tilfældigvis at blive syg - den dag man skulle til møde fordi pasningen ikke lige kunne alligevel.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.