Jobafklaringsforløb

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.738 visninger
18 svar
29 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. november 2020

Anonym trådstarter

Jeg har været til rehabiliteringssamtale, hvor det blev slået fast at der gik noget tid (en del måneder, måske år) før jeg var klar til arbejdsmarkedet pga. mit mentale helbred. 

Det er klart i bedring, men jeg er stadig skrøbelig og skal bygges op igen. Men er der nogen der ved, om jeg må have min søn hjemme imens? Farmor og farfar kan træde til hvis der er behov og mine forældre kan komme efter arbejde? 

På forhånd tak 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. november 2020

Anonym

Det må du ikke, da du skal stå til rådighed......

Der vil i indstillingen fra rehabiliterinsteamet indgå forskellige indsatser 

Anmeld Citér

14. november 2020

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har været til rehabiliteringssamtale, hvor det blev slået fast at der gik noget tid (en del måneder, måske år) før jeg var klar til arbejdsmarkedet pga. mit mentale helbred. 

Det er klart i bedring, men jeg er stadig skrøbelig og skal bygges op igen. Men er der nogen der ved, om jeg må have min søn hjemme imens? Farmor og farfar kan træde til hvis der er behov og mine forældre kan komme efter arbejde? 

På forhånd tak 

Jeg har min datter hjemme, du skal bare kunne stå til rådighed når du skal noget. Og det gør du jo når du kan få ham passet af farmor og farfar osv. Jeg er selv i et ressourceforløb og er i et forløb en gang i uge 2 timer. Har fået en god veninde fra vores legestue til at passe hende mod lidt betaling ellers har vi oldemor, farmor og bedstemor. De kan ikke blande sig i hvem der passer dit barn om det er farmor eller en institution. Bare du kan så til rådighed når det gælder.  desuden spare de også omkring 10000 i måneden når du passer dit barn selv  

Anmeld Citér

14. november 2020

Tobis

Profilbillede for Tobis

Måske det ikke er så god en ide, at hjemmepasse, hvis dit mentale helbred gør, at du pt. slet ikke kan være på arbejdsmarkedet. For mig ville det kræve mindst lige så meget at hjemmepasse som at passe et 37 timers job. Bare en tanke...

Anmeld Citér

14. november 2020

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har min datter hjemme, du skal bare kunne stå til rådighed når du skal noget. Og det gør du jo når du kan få ham passet af farmor og farfar osv. Jeg er selv i et ressourceforløb og er i et forløb en gang i uge 2 timer. Har fået en god veninde fra vores legestue til at passe hende mod lidt betaling ellers har vi oldemor, farmor og bedstemor. De kan ikke blande sig i hvem der passer dit barn om det er farmor eller en institution. Bare du kan så til rådighed når det gælder.  desuden spare de også omkring 10000 i måneden når du passer dit barn selv  

Bare lige være opmærksom på at alt efter din tilsat så kan de finde på at sætte en familie konsulent ind. Men dem skal du ikke være nervøs for, de ville bare sikre sig at barnet udvikler sig. Og de er der kun til at hjælpe. Jeg fik en PGA. At jeg har ADD og generaliseret angst, hun har været en god hjælp siden min datter var 1,5, hun er 3 år nu. Og familie konsulent har sagt der ikke er noget at komme efter og min datter udvikler sig som alle andre børn selvom hun er hjemme passet, så hun skal faktisk til at stoppe nu. 

Anmeld Citér

14. november 2020

Anonym

Anonym skriver:

At man gør det er jo ikke ens betydende med at det lovgivningsmæssigt er noget man må....hvilket som var spørgsmålet.

Når du siger ja til et ressourceforløb siger du også ja til at stå til rådighed og medvirke..... rimeligt svært at stå til fuld rådighed, når man hjemmepasser.....

Anmeld Citér

14. november 2020

Anonym

Anonym skriver:

At man gør det er jo ikke ens betydende med at det lovgivningsmæssigt er noget man må....hvilket som var spørgsmålet.

Når du siger ja til et ressourceforløb siger du også ja til at stå til rådighed og medvirke..... rimeligt svært at stå til fuld rådighed, når man hjemmepasser.....

Man kan sagtens stå til rådighed når man har et barn hjemme. Hvis barnet kan passes når det gælder så kan jeg ikke se problemet og det kunne min kommune heller ikke.  

Anmeld Citér

14. november 2020

Anonym

Måske det ikke er så god en ide, at hjemmepasse, hvis dit mentale helbred gør, at du pt. slet ikke kan være på arbejdsmarkedet. For mig ville det kræve mindst lige så meget at hjemmepasse som at passe et 37 timers job. Bare en tanke...

For mig klæver det dobbelt så meget at gå på arbejde end at passe mit eget barn hjemme. At passe et barn er noget vi kvinder er skabt til af natur. Og hvor hårdt er det lige at hygge med sit barn med at lege, gå ture i skoven, legepladsen, legeaftaler eller legestuer hvor man bare kan se på når barnet hygger sig med andre børn og snakke med andre forældre hvis man har lyst, lave ingenting, lave kreative ting så som at pynte syltetøjsglas  med glimmer og jule servietter, som vi gjorde i går. Ikke skulle stresse ud af døren om morgenen ligesom andre. Så nej det er ikke hårdt at have et barn hjemme. De hårdeste tidspunkter var når jeg skulle lave aftensmad da hun var baby og ville op og far ikke duede. Eller her i selvstændighedsalderen hvor hun vil alt selv og kan få raseri anfald. Men så er jeg så lykkelig over at det er mig der hjælper hende videre med kram og kys og ikke en pædagog.  Og så har det gjort mig virkelig tryg i rollen som mor fordi jeg kender mit barn 100%  jeg ved hvad hun har været i gennem hele dagen og det gør mig tryg. 

Anmeld Citér

14. november 2020

nemisis

Profilbillede for nemisis

Nej det må du ikke. I et jobafklaringsforløb skal du deltage i indsatser i kommunen og det kan ske med 8 dages varsel og kan i princippet være hver dag - og så skal du jo have et fast pasningstilbud til dit barn. Du kan heller ikke melde fra hvis ikke du har pasning, uden at miste din ydelse for den dag - det skyldes at du kun kan melde afbud ved egen sygdom.. Du er i jobafklaringsforløb fordi du er fraværende fra arbejdsmarkedet pga sygdom, vælger du at hjemmepasse risikerer du at jobcentret stiller spørgsmålstegn ved om du er hjemme også sygdom eller for at passe dit barn. 

Du skal bruge alle de ressourcer du har på at komme tilbage på arbejde snarest muligt, ikke til at indrette en hverdag som forhindrer dig i at genindtræde på arbejdsmarkedet så snart du kan.

Anmeld Citér

14. november 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Nu ved jeg godt, at det er lidt noget andet, men da jeg var sygemeldt med depression på KH, måtte jeg ikke have min datter hjemme, da det jo så forhindrede mig i at blive rask.. Og jobcentret ville have stillet spørgsmål om, hvordan jeg kunne hjemmepasse, hvis jeg ikke kunne klare et job.. Så selv hvis datteren var syg en enkelt dag, måtte jeg ikke have hende hjemme - det var min kæreste, der skulle tage sygedagene.. 

Men synes, at du skal ringe til din sagsbehandler.. Han/hun er nok den eneste, der kan give dig et ordentligt svar

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.