Hvordan opleves barn syg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.885 visninger
11 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. november 2020

Anonym trådstarter

Hvordan oplever i, at kollegaerne reagerer, når i melder barn syg, og hvordan oplever kollegaerne det? Hvordan opleves det at tage sit arbejde seriøst, samtidig med at tage ansvar for sit barn? Er det nemt/svært at overholde sst retningslinjer ift syge børn og her tænker jeg ikke kun på covid-19 men helt generelt.. eller clasher det med arbejdet?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. november 2020

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Hvordan oplever i, at kollegaerne reagerer, når i melder barn syg, og hvordan oplever kollegaerne det? Hvordan opleves det at tage sit arbejde seriøst, samtidig med at tage ansvar for sit barn? Er det nemt/svært at overholde sst retningslinjer ift syge børn og her tænker jeg ikke kun på covid-19 men helt generelt.. eller clasher det med arbejdet?

Vi er så heldige at vi har bedsteforældre der kan passe, men havde vi ikke denne mulighed ville det godt nok være svært. 
ifølge vores overenskomst har vi to barn syg dage (hvis det altså er foreneligt med arbejdet), men jeg har en klar oplevelse af at dag 2 er ilde set og man helst skal finde pasning. Ligesom der også bliver holdt øje med hvor ofte det er en selv eller ens mand der tager barn syg dag. 
Ift. kollegaerne synes jeg det er forskelligt - nogle bliver irriteret andre gør ikke. 

Anmeld Citér

1. november 2020

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

Jeg er så heldige at mine børn stort set aldrig er syge. Min ældste havde ingen sygedag sidste skoleår og min yngste 2 fordelt på 2 dage. Jeg tog barnets 1. Sygedag begge gange og det var der ingen problemer i. Hvis der havde været behov for flere dag kan min man sagtens tage en 1. Sygedag. Hans chefer er meget flexible og han ville også kunne lave noget arbejde hjemmefra hvis det var. Generelt har vi åbenbart jernhelbred herhjemme - vi har også en mormor tæt på som ville kunne hjælpe. børnene er som sagt aldrig synge - det er flere pr siden min man havde en syge dag og det er 1,5 år siden jeg havde en selv om jeg arbejde med børn til daglig og er eksponeret for snotnæser og deslige 

Anmeld Citér

2. november 2020

Janey

Profilbillede for Janey

Kollegaerne og cheferne reagerer meget pænt og ønsker god bedring, når jeg har barn syg. Som kollega er det selvfølgelig ærgerligt, hvis man havde noget, den med sygt barn skulle lave færdigt den dag, men alle på min arbejdsplads tager det pænt, når der er en, der har barn syg. 

Mine kollegaer og jeg selv har ikke ret mange barnets sygedag, men det er ikke, fordi folk ikke bliver hjemme hos vores syge børn. Umiddelbart er vi bare heldige, at vores børn ikke har ret meget sygdom.

Man opfattes ikke som useriøs med sit arbejde hos os, hvis man holder barnets sygedag. Tværtimod arbejder mange hjemme i det omfang, de kan, mens de passer det syge barn. 

Indstillingen på min arbejdsplads er, at det skal køre derhjemme for at få glade og motiverede medarbejdere, og glade og motiverede medarbejdere gør det bedre for virksomheden, så en investering i familiernes trivsel, er en god investering.

Anmeld Citér

2. november 2020

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Nu er jeg blevet bedt om at arbejde hjemme ligesom alle mine kollegaer indtil januar 2021, men inden da oplevede vi syntes jeg, stor forståelse både blandet hinanden (kollegaer), men også hos ledelsen. Jeg tænker det kommer meget an på hvilke opgaver man sidder med, og om andre skal tage over hvis man er fraværende. 

Anmeld Citér

2. november 2020

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Vi er så heldige at vi har bedsteforældre der kan passe, men havde vi ikke denne mulighed ville det godt nok være svært. 
ifølge vores overenskomst har vi to barn syg dage (hvis det altså er foreneligt med arbejdet), men jeg har en klar oplevelse af at dag 2 er ilde set og man helst skal finde pasning. Ligesom der også bliver holdt øje med hvor ofte det er en selv eller ens mand der tager barn syg dag. 
Ift. kollegaerne synes jeg det er forskelligt - nogle bliver irriteret andre gør ikke. 

Hvad er det så for en type kollegaer, som er forstående og omvendt dem, som ikke er forstående? Er det de ældre uden små børn/de yngre med små børn? Eller er der dem, der selv møder på arbejde, selvom de måske har feber/hoster/snotter?

Anmeld Citér

2. november 2020

Anonym trådstarter

Mulllesmor skriver:

Jeg er så heldige at mine børn stort set aldrig er syge. Min ældste havde ingen sygedag sidste skoleår og min yngste 2 fordelt på 2 dage. Jeg tog barnets 1. Sygedag begge gange og det var der ingen problemer i. Hvis der havde været behov for flere dag kan min man sagtens tage en 1. Sygedag. Hans chefer er meget flexible og han ville også kunne lave noget arbejde hjemmefra hvis det var. Generelt har vi åbenbart jernhelbred herhjemme - vi har også en mormor tæt på som ville kunne hjælpe. børnene er som sagt aldrig synge - det er flere pr siden min man havde en syge dag og det er 1,5 år siden jeg havde en selv om jeg arbejde med børn til daglig og er eksponeret for snotnæser og deslige 

Hvordan tror du, det ville være hvis der havde været brug for flere dage og hvordan håndterer du/i det på jobbet ift forældre og syge børn?

Anmeld Citér

2. november 2020

Anonym trådstarter

Janey skriver:

Kollegaerne og cheferne reagerer meget pænt og ønsker god bedring, når jeg har barn syg. Som kollega er det selvfølgelig ærgerligt, hvis man havde noget, den med sygt barn skulle lave færdigt den dag, men alle på min arbejdsplads tager det pænt, når der er en, der har barn syg. 

Mine kollegaer og jeg selv har ikke ret mange barnets sygedag, men det er ikke, fordi folk ikke bliver hjemme hos vores syge børn. Umiddelbart er vi bare heldige, at vores børn ikke har ret meget sygdom.

Man opfattes ikke som useriøs med sit arbejde hos os, hvis man holder barnets sygedag. Tværtimod arbejder mange hjemme i det omfang, de kan, mens de passer det syge barn. 

Indstillingen på min arbejdsplads er, at det skal køre derhjemme for at få glade og motiverede medarbejdere, og glade og motiverede medarbejdere gør det bedre for virksomheden, så en investering i familiernes trivsel, er en god investering.

Det virker som en sund arbejdsplads på det punkt. Har i slet ikke nogen medarbejdere, som ikke har mulighed for at arbejde hjemmefra, som derfor så vil være helt fraværende ved barn syg eller man selv er syg?

Anmeld Citér

2. november 2020

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Det virker som en sund arbejdsplads på det punkt. Har i slet ikke nogen medarbejdere, som ikke har mulighed for at arbejde hjemmefra, som derfor så vil være helt fraværende ved barn syg eller man selv er syg?

Stort set alle opgaver kan klares hjemmefra, men der vil være få opgaver, der ikke bliver løst ved en persons fravær, men det er der ikke noget at gøre ved, og det accepteres fuldt ud.

Det forventes ikke på min arbejdsplads, at du arbejder hjemme, hvis dit barn er syg, men de fleste gør det i et eller andet omfang. Selvfølgelig er man fraværende ved egen sygdom, da man forventes at pleje sig selv, når man er syg.

Folk er jo også helt væk fra arbejdet, når de har ferie osv., så der er kun den forskel, at nogle opgaver kan planlægges efter, at folk har ferie, mens man ikke kan planlægge efter sygdom, men i vores virksomhed dukker opgaverne ikke altid op, så man kan planlægge efter dem.

Anmeld Citér

2. november 2020

Soonmom

Tænker det kommer meget an på job og mængden af sygedage/barns sygdage.

Som udgangspunkt er min indstilling som deles af mine to nære kollegaer at man får bedsterne på banen, manden hvis han fx arbejder flex, altså man undersøger alle muligheder (som man jo vel egentlig også skal).

Jeg er pædagog i en vuggestue, så her betyder det ret så meget om alle er på arbejde og det er langt fra altid vi kan få vikar

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.