Mistrivsel? Eller normal adfærd?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.871 visninger
8 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. oktober 2020

Anonym trådstarter

Min 4-årige søn har mange morgener hvor han siger at han ikke vil i børnehave, og nogle gange græder han. Det har stået på on/off i et års tid (minus tiden efter corona, hvor de var i små legegrupper, der var han glad for at komme afsted).

Er det normalt eller bør jeg indkalde børnehaven til en samtale?

Jeg har snakket med dem om det flere gange, og de har ingen bekymringer. Han er vellidt, fungerer godt socialt og virker altid til at være tilpas dernede, siger de. De lader heller ikke til at reagere på at han er ked af at komme afsted om morgenen, og i perioder kan være lidt svær at aflevere.

Så - er det normalt for en 4-årig i børnehaven at sige om morgenen at man ikke vil afsted?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. oktober 2020

anna111

Profilbillede for anna111

Jeg har stået i det samme. En pige på 4år der var ked af det og ikke ville afsted om morgnen og var svær at aflevere da hun ofte græd og ville med hjem igen. Eller bare var mut.

Og her sagde børnehaven osse at hun trives og var glad når jeg ikke var der.

Jeg endte med at skifte børnehave til sidst det var 1 februar i år. Og allerede den første uge i den nye børnehave var min datter en helt anden hun blev mere udadvendt og glad og idag stor trives hun og elsker at komme i børnehaven.

Så mit råd er lyt til din mave fornemmelse stol ikke blindt på hvad pædagogerne i børnehaven siger.

Jeg flyttede først min datter 3 gang det var oppe at vende da pædagogerne fik mig talt fra det igen og igen da det ville være synd for hende... 

Anmeld Citér

21. oktober 2020

Anonym trådstarter

anna111 skriver:

Jeg har stået i det samme. En pige på 4år der var ked af det og ikke ville afsted om morgnen og var svær at aflevere da hun ofte græd og ville med hjem igen. Eller bare var mut.

Og her sagde børnehaven osse at hun trives og var glad når jeg ikke var der.

Jeg endte med at skifte børnehave til sidst det var 1 februar i år. Og allerede den første uge i den nye børnehave var min datter en helt anden hun blev mere udadvendt og glad og idag stor trives hun og elsker at komme i børnehaven.

Så mit råd er lyt til din mave fornemmelse stol ikke blindt på hvad pædagogerne i børnehaven siger.

Jeg flyttede først min datter 3 gang det var oppe at vende da pædagogerne fik mig talt fra det igen og igen da det ville være synd for hende... 

Tak for dit svar.

Er glad for at høre at du fandt en løsning, så din datter blev glad igen.

Jeg vil lige indskyde at min søn ikke er ked af det hele morgenen. Han siger bare ofte at han ikke vil afsted, og så har vi nogle dage hvor det er slemt, hvor han græder og er svær og aflevere. De fleste dage går afleveringen dog ok.

Men de fleste dage er det "bare" at han ikke vil afsted. Og han har en rigtig god ven i børnehaven, som han også skal gå i skole med næste år, så jeg tænker umiddelbart ikke at han skal til at flyttes..

Jeg har tænkt lidt på om det er børnehaven i sig selv der er problemet, men jeg ved det ikke... Tænker at det ligeså godt kan være at han har det svært ved de store grupper, som en børnehave nu engang er. Eller at han måske bliver afleveret for sent eller noget andet...

Anmeld Citér

21. oktober 2020

xStinepigen

Min søn på 4 siger hver evig eneste morgen han ikke vil i børnehave, men han bliver aldrig ked af det eller noget i den stil. Hvis han så endelig skal blive hjemme, vil han gerne i børnehave og hver dag han bliver hentet vil han ikke med hjem igen. Her tror jeg bare det er en fase, også med han ikke reagere voldsomt eller noget. Mine veninder med børn har oplevet stort set det samme indsamle alder

Anmeld Citér

21. oktober 2020

xStinepigen

Eller i går fortalte han føle første gang en grund til han ikke ville i børnehave, og det er fordi han ikke sidde ved siden af sin bedste ven og skal sidde ved siden af en pige ��

Anmeld Citér

21. oktober 2020

Anonym

Min søn på 4 år har i lang tid (alt for lang tid) været ked af det når han skulle i børnehave. Faktisk ulykkelig. Jeg fandt ikke ud af grunden før ind til for ganske nylig. En morgen hvor vi sidder helt selv og snakker i sofaen der åbner han sig og fortæller om en pædagog der tager så hårdt fat i ham at det gør ondt. Min søn var bange. Snakkede med lederen som blot mente min søn overreagerede og opfattede tingene værre end de var. Men når jeg kigger tilbage så har han aldrig været glad i den børnehave. 
Jeg tog ham ud omgående og fik fra den ene dag til den anden en ny plads. At se min søn nu er om at se en helt ny dreng. Selvfølgelig var han ked af at skulle væk fra sine venner, men han er faldet super godt til i den nye børnehave. 

Mit råd er ; lyt til din mavefornemmelse. 

Anmeld Citér

22. oktober 2020

Mortilah

Jeg ved ikke hvad der er “normalt” men jeg har ikke oplevet at have en 4 årig, som ikke ville afsted eller som var ked af det. Hvis mit barn ikke ville afsted (gentagne gange) så ville jeg se efter en anden løsning 

Anmeld Citér

22. oktober 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Det siger min søn også, på 4 snart 5. Han græder ikke ved aflevering og sådan, men siger hver morgen at han ikke vil afsted. Men når jeg henter er han glad og altid igang med en leg og faktisk super irriteret over at jeg kommer. Og har altid masser at fortælle om alle mulige gode lege han har leget. 
Jeg er ret sikker på, at det ikke har noget med Børnehaven at gøre, men handler om at han elsker at være herhjemme og være sammen med os. Jeg tager det egentlig slet ikke som noget negativt i forhold til børnehaven, men mere som et udtryk på at han er tryg og glad herhjemme. 

De fleste forældre vi taler med fra børnehaven oplever det samme med deres børn, så vi tager det ikke så tungt. Men selvfølglig, hvis han ikke leger og ikke virker glad når man henter og generelt har dårlige dage dernede og intet overskud når han kommer hjem, så skal man selvfølglig se det som en del af en større sammenhæng. 

Anmeld Citér

22. oktober 2020

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Jeg vil sige som de andre lyt til din mavefornemmelse for stedet og dem han er sammen med..

vi havde det i vuggestuen og det viste sig at jeg skulle have haft lyttet til mig selv meget længe før.. der var mange ting galt da jeg først opdagede hvad der foregik... beskeden var ellers at han altid var glad og havde det sjovt og det at han ville hjem med det samme var blot tegn på at han havde savnet mig...

Hvis du føler at de ikke ser dit barn eller at det er som om der forties noget så er det vigtigt du reagerer på det...

Man kan vel lave legeaftaler med det barn han skal i klasse med uden for børnehavetiden hvis han skifter? det ville ikke være grund nok for mig til at han skulle blive et sted han ikke var i trivsel..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.